Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: volvomiäs - 23.08.2011, 23:31:55
-
Vaihdoin hiljattain raidetangon päät ja kävin säädättämässä ohjauskulmat eräässä itseään "Suomen suurimpiin rengasalan yrityksiin kuuluvaksi" mainostamassa paikassa. Lähtiessäni säädön jalkeen ajamaan, huomasin ratin olevan vinossa vasemmalle. Käännyin takaisin ja kulmat säädettiin vielä uudestaan. Tilanne parani hieman, mutta edelleen suoraan ajaessa joutuu rattia pitämään vähän vasemmalle käännettynä. Jos rattia pitää suorassa, auto alkaa kulkea oikealle. Samaten jos otteen irroittaa ratista, kääntyy se suoraan ja taas mennään oikealle. Eli autoa pitää nyt koko ajan "ajaa", jotta pääsisi suoraan eikä ajaudu tien oikeaan reunaan. Tämä on juuri tässä oudointa. Onko nuo ohjauskulmat nyt edelleen pielessä säädöstä huolimatta vai mikä voisi olla vikana? Toisaalta ei säädöissä pitäisi olla vikaa, koska lasermittalaitteilla säätö tehtiin ja samassa paikassa on sama asentaja säätänyt ko. auton kulmat ennenkin ja silloin tuli kerralla hyvä.
-
Ai niin, unohtui mainita, että rengaspaineet on myös tarkistettu ja jarrut ei laahaa.
-
Alatukivarren puslat missä kunnossa?
-
Yksi mahdollisuus. Jousi poikki ylhäältä.
-
Kun auto viedään kulmien säätöön niin alusta pitää olla kunnossa. En usko et ks. liikkeessä on nyt vikaa.
-
jos alatukivarsien puslat on väljät tms väljää on ohjausnivelissä, ei kulmia saa säädettyä kunnolla, tulee jotain heittoa johonkin suuntaan varmasti. En usko että säädön tehneessä liikkeessä on vikaa.
-
Jos aiemmin ollut kulmat pielessä ovat renkaat kuluneet epätasaisesti jolloin ohjaus "puoltaa" sen takia.
-
Tääl on hyvii neuvoja, ei ollu tullu mieleen, auttaa minuakin kiitos vaan :P
-
Tyyppivika, camberia ja casteria muutamalla saa kulkemaan suoraan (harmikseni en muista pitikö casteria/camberia olla oikealla enemmän vai vähemmän kuin vasemmalla ongelman poistamiseksi). Ei auta kuin säätää hivenen ja käydä koeajolla ja säätää lisää jos meni huonommaksi tai ei parantunut tarpeeksi. Casteria ei tosin saa säädettyä mutta camberia saa.
-
Kiitos vinkeistä. Puslat on vanhat, en tiedä koska on vaihdettu, mutta ei ainakaan tunnu väljää eikä kolahtele kuopissa. Jouset ovat myös ehjät. Mittauspöytäkirja antaa loppuarvoiksi auraukselle vasen 0°10' oikea 0°11' yhteensä 0°22'. Etupyörien camber-kulmat ovat vasen 0°24' ja oikea 0°23'. Pitäisi kai olla ok? Muutama asia ihmetyttää. Säädettäessä aurauskulmia vasemman raidetangonpään vastamutteri oli todella tiukka ja asentajalla oli vaikeuksia saada sitä liikkumaan. Voisiko olla, että on säädetty enemmän helpompaa, eli oikealta puolelta. Toinen outo asia on, että molemmat camber-kulmat on säädetty siten, että molemmilta puolilta säätövara on vedetty lähes oikeaan reunaan menosuuntaan katsottuna. Voisiko nämä vaikuttaa? Eniten tässä ihmetyttää, että auto kyllä kulki souraan ennen kulmien säätöä vanhoilla väljillä raidetangonpäillä sekä uusilla päillä asennuksen jälkeen, vaikka silloin ainakin auraus/haritus oli varmasti pielessä kun ajelin viikon verran ennen kulmien säätöä.
-
Toinen outo asia on, että molemmat camber-kulmat on säädetty siten, että molemmilta puolilta säätövara on vedetty lähes oikeaan reunaan menosuuntaan katsottuna.
Korin mitoissa heittoa? Jos autolla on ajettu joskus kolari ja korjaus on jäänyt vajaaksi.
-
Korin mitoissa heittoa? Jos autolla on ajettu joskus kolari ja korjaus on jäänyt vajaaksi.
Mahdollista tämäkin tietenkin, mutta auto on ollut minulla useita vuosia ja ohjauskulmat on säädetty sinä aikana 4 kertaa. Aikaisemmin tällaista ongelmaa ei ole ollut ja nuo camberit on aina ollut suunnilleen säätövaransa puolivälissä. Nämä ongelmat tuli vasta nyt viimeisimmän kulmien säädön jälkeen.
-
Eipä olis ensimmäinen kerta kun säädetään väärin.
-
Eipä olis ensimmäinen kerta kun säädetään väärin.
Alkaa tämä vaihtoehto tuntumaan todennäköiseltä. Onko ideoita mikä tuossa säädössä on voinut mennä pieleen? Pöytäkirjassa arvot ovat ainakin kohdillaan. Vikaa mittalaitteissa?
-
Jos auto puoltaa niin ihan sama mitä arvot näyttää. Todennäköisesti vika on mittaajassa.
-
Kokeiles vaihtaa eturenkaiden paikkaa. Vasemmalta oikealle niin pitäis puoltamisen muuttua toiseen suuntaan jos vika siinä. Tai sit edestä taakse niin voi loppua kokonaan.
-
Kokeiles vaihtaa eturenkaiden paikkaa. Vasemmalta oikealle niin pitäis puoltamisen muuttua toiseen suuntaan jos vika siinä. Tai sit edestä taakse niin voi loppua kokonaan.
Kiitos vinkistä. Vaihdoin eturenkaiden paikkoja keskenään ja ongelma lähes katosi.
-
Kiitos vinkistä. Vaihdoin eturenkaiden paikkoja keskenään ja ongelma lähes katosi.
Klassinen vika eikä kukaan huomannu ehdottaa heti ekaks. :facepalm:
-
Onko ratin liike yhtä raskas molempiin suuntiin ?
Jos ei niin voi olla ohjaustehostimen säädön tarpeessa .
-
Huonoja kokemuksia yhdestä suuresta rengasliikkeestä joka ensimmisellä kerralla sääti ratin vinoon koska laitteissa oli vikaa, toisella kerralla meni raidetangon pään pultit poikki (onneksi minulla oli varaosat mukana). Tälläkin kerralla jäi ratti vinoon. Kolmatta kertaa ei sitten tullutkaan kun en usko heidän kykyynsä hoitaa asiaa loppuun asti.