Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: v_240x - 06.05.2017, 14:05:54
-
Volvo alkoi tuollasta tekstiä herjailemaan. Ei käy kunnolla tyhjää eikä vastaa kaasuun. Vika tuli ihan yllättäen. Luin koodit tuollasella halvalla lukijalla ja se antoi tälläsen koodin:
P2111 Throttle Actuator Control System - Stuck Open
Noh otin tuon kaasuläppärungon irti ja putsailin sen. Rattaat oli myös kunnossa. Seuraavaksi auto läjään ja testaamaan toimiiko. No eipä tietenkään toiminut, samat oireet jatkuu. Koodia ei tosin antanut ainakaan vielä. Onkohan tuo kaasuläppä systeemi sökö? Auton malli siis S60 2,5T -07.
-
Volvo alkoi tuollasta tekstiä herjailemaan. Ei käy kunnolla tyhjää eikä vastaa kaasuun. Vika tuli ihan yllättäen. Luin koodit tuollasella halvalla lukijalla ja se antoi tälläsen koodin:
P2111 Throttle Actuator Control System - Stuck Open
Noh otin tuon kaasuläppärungon irti ja putsailin sen. Rattaat oli myös kunnossa. Seuraavaksi auto läjään ja testaamaan toimiiko. No eipä tietenkään toiminut, samat oireet jatkuu. Koodia ei tosin antanut ainakaan vielä. Onkohan tuo kaasuläppä systeemi sökö? Auton malli siis S60 2,5T -07.
Jep, rikki on.
-
Onkos uuden laittaminen ihan plug&play? Pitää vielä toisella akulla testata, kun jollain oli korjaantunut sillä tavalla.
-
Hommahan ratkes. Eli akku oli syypää tuohon herjaan ;D No tulipahan putsailtua kaasuläppä :2funny:
-
Vaikea kuvitella että akku olisi syypää tuollaiseen vikaan, mutta jos toimii niin mikäs siinä.
-
No eipä tää sitte korjaantunu ku hetkellisesti... Työpaikan parkkipaikalle jätti :nohnoh
-
"TB auto calibrates when the key is on position II with the car off for 30s" Tuo voisi ainakin tepsiä silloin kun vika on päällä, eli avain II-asentoon ja odotella sen 30 sekuntia, kaasuläppä kalibroi silloin itse itsensä. Muita foorumeita kun lueskeli, niin syyllinen voi olla kaasuläppä, kaasuläpän ohjausmoduuli tai jopa itse kaasupoljin?
Uskoisin kuitenkin että kaasuläppä sökönä.
-
Testasin tuota kalibrointi juttua, mutta ei auttanut. Pitää vissiin vidalla lueskella koodit, kun tuo halpis lukija ei anna enää mitään koodeja... Saisipa edes ajettua auton kotipihaan :(
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Noniin, nyt tutkittu autoa vidan kanssa. Vikakoodeja ei löydy :idiot2: En ymmärrä miksi se ei enää anna sitä läpän vikakoodia minkä ihan aluksi antoi. Koitin ajaa manuaalisesti kaasuläppää auki, mutta eipähän se liikahtanutkaan vaan näytti 6% auki kokoajan. Ei reagoinut kaasupolkimeen myöskään. Kaasupolkimen anturi toimi myös vidan mukaan normaalisti. Koitin vielä uusiks ajaa manuaalisesti sitä läpää ja kas kummaa, se lähti liikkeelle. Hyvin liikkui 0-100%. No auto käyntiin ja kaikki oli ok ja auto toimii normaalisti. Hyvin pääsin ajelemaan kotiin ja ei ole ainakaan vielä tullut vika takaisin. Uskosin että läppävika vaivaa volvoa ;D
-
Laitoin uuden läpän paikoilleen, mutta nyt vida herjaa että "ECM-adaption throttle unit NOT OK". Vanhan läpän kun laittaa paikoilleen nii herja häviää. Ei taida tästä hommasta tulla selvää ikinä.... :'( Niin ja autossa on muuten viriohjelma. Tiedä sitten onko sillä vaikutusta
-
Kenen valmistajan läppä, eli onko sama kuin alkuperäinen?
-
Bosch ilman volvon logoa :D Eli samanlainen pitäs olla. Unohtu mainita että tuntus kyllä toimivan normaalisti tuolla uudellakin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Mitä luultavimmin vaatii ohjelmoinnin Volvo-huollossa.
-
No soitin tuossa päivällä volvo huoltoon ja sano ettei tarvii mitään ohjelmointia ja että vika on muualla. Mutta nyt kumoan kyllä hänen väitettä, koska vanhalla läpällä ongelma poistuu.
-
Löytykö tähän koskaan tarkkaa ratkaisua? Samankaltaisia oireita havaittavissa täälläkin :buck2:
-
Löytykö tähän koskaan tarkkaa ratkaisua? Samankaltaisia oireita havaittavissa täälläkin :buck2:
Ja täällä moottorin vaihdon jälkeen auto ei vedä ei mihinkään, toinen läppä ei apua, T75 lukija ei lue mitään vikoja enään! kerran teki jopa niin ettei totellu kaasua kävi vaan tyhjää... 02 T5 kyseessä.
-
Johtosarja/liitinvika, veikkaan
Edit, siis aloittajan vika
-
Tekipä sitten tuore ostos(V70 2.5T awd '05) tänään teko*itun. *tumppuun->
Kiihdytin satasen rajoitukselle rampista, niin kesken menon löi tuon alentuneen tehon ilmoituksen päälle, eikä kottero reagoinut kaasuun... Hetken olin siinä kökkimässä tienposkessa hätärit päällä, pidin virtoja hetken pois ja starttasin muutaman kerran uusiksi. Sitten taas toimi normaalisti ja pääsin reilun sadan kilsan matkan ongelmitta (ellei lasketa sitä mersutörppöä, joka nussutti 65 - 90 km/h vaihteluvälillä, enkä uskaltanut vian vuoksi ohittaa reippaasti) kotiin.
Kotopuolessa tein pari rivakkaa kiihdytystä, eikä minkäänlaista ongelmaa. Ajoin suoraan työmaalle ja katsoin vikakoodit Autelilla... Ei mitään, edes historiassa. Olisko mitään ideaa, voisko olla tuo helvetin toivomusläppä? :o
-
Taas alkoi näillä keleillä häiriöt, kun vuoropäivin +5 ja - 5 astetta eli pitänee viedä huohotinremppaan, ni alkaa kaasuläpät toimiin taas.