Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: v8 - 07.05.2017, 15:19:00
-
940 230fd -92 pätkii tyhjäkäynnillä. Autossa 310cc suuttimet ja kuparitulpat. Käytössä siis re85. Pätkiminen tyhjäkäynnillä pahenee kuumana. Kylmänä juuri ja juuri edes huomaa. Ajossa ei juuri ongelmia ole. Lievää nykimistä välillä. Vikakoodeja ei anna.
Nyt on uusittu tulpat,pyörijä,jakajan kansi,puolan ja tulpan johdot 2000km sitten,sytytyspääteaste,tankki pumppu vaihettu eilen ja pääpumppu 1500km sitten,suodatin,lämpöanturi ohjaimelle,kaikki letkut putket ja tiivisteet imm ja kannen välille.ilmansuodatin.
Suutinreleen muutin normaali liittimille niin ei tarvitse hakea relettä varaosaputkasta vaan normi napanen riittää.eli on uusittu sekin
Lisäksi kokeiltu varmasti toimivasta ja kissan lailla kehräävästä b230f 940;stä muunmuassa imm,tulpanjohdot,puolan johdot pensapumpun rele.
Kokeilenko seuraavaksi moottorinohjain boksia?alkaa pikku hiljaa kyrpiä ::) onko tuossa boksin vaihdossa mitään erikoisempaa. Irti ja uusi tilalle?
Edit. Varmana toimiva ecu on 0 280 000 934 ja viallisessa autossa 946 loppuinen. Voiko vaihtaa ristiin? Toimivassa ei saastelaitteita ja potilaassa on
-
Toimiiko muka muuten vakio b2XX puhtaalla viinalla ilman ecun rukkaamista? Onko tehny pitkään tuota?
-
Mitkähän tulpat on? Lämpeneekö puola tai onko toista puolaa testattu?
-
Suuttimet vaihdettu eli ei vakiosta voida puhua. Ecuun ei ole koskettu. Tulppina champion kupari tulpat 6 arvolla. Kupari tulpan lämpövaihtelu on normaali tulppaa laajempi,siksi päädyin niihin. Paikallinen fixus myyjä opasti näin ja hällä itsellään saabbi viinalla.
Edit. Puola tällä hetkellä toimivasta autosta lainassa eikä ollut vaikutusta ennen lambdan vaihtoa
Vika vissiin selvisi. 2000km ajettu tarvike lambda rikki. Helisi kun heiluttelin joten vaihdoin vanhan käytetyn bossin tilalle ja nyt rokkaa. Aukaisin lambdan ja posliininen kärki oli poikki. Pitää tilata uusi bossi tuohon ja jättää tuo vanha varalle. Eipä tuokaan tullut ekana mieleen kun vasta vaihdettu. Entisen omistajan ostama niin merkkikään ei ollut tiedossa. Pari tankkia puhtaalla etanolilla ajettu ja tähän asti toiminut moitteetta. Toivottavasti myös uudella lambdalla. Bensalla kulutus pyöri 60%maantie ja 40%kaupunki ajossa 10,5-11l paikkeilla. Re85 kulutus samassa ajossa 12,5-13,5. Noin 2e per 100km säästö. Isommat suuttimet maksaa itsensä 2500km ajolla
-
Kaikissa tulpissa on "kupari" keskielektrodi... Poislukien iridium jne.
-
Jos lambda on ollut ns. merkitön halpis, niin ei ne ole kestäneet. Ihmeen pitkälle pääsi.
-
Katsotaan mitä sanoo kun huomiseksi saan uuden bossilaisen. Tällä vanhalla bossin anturilla hieman nykii kiihdytyksessä. Menköön sen piikkiin että on vanhan näköinen ja todennäköisesti alkuperäinen eli ehtoo puolella.
-
Onko suuttimet turbon matalaohmiset vai jotkut muut korvaavat?
-
Pari työreissua ajeltu volvolla ja tuntuisi pelaavan :) alkuun oli pätkimistä kiihdytyksessä mutta lambda haki varmaan sopitusta kohdalleen. Oranssit suuttimet 850 turbosta. Ruskeat olisi myös ollut mutta menevät turhan isoksi