Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: kitusenjori - 08.05.2017, 09:05:15
-
Moro!
Ostin ::)reilu kuukaustakaperin bensalastun 940 turbovolvoon. Oon nyt ajellu sillä melkein 2000km 0.9 paineilla hyvin pelittää ei käy omasta mielestä rikkaalla tai laihalla, tosin kierrokset käyttää hetken 1500rpm kun starttaa. Silti jostain syystä polttaa noita seoksen vikavaloja mm 1-1-3, 2-3-1 ja 2-2-1. Pitääkö noista huolestua? Voiko johtua vain lastusta että käy hitusen rikkaalla tms?? Vai johtuuko tosta 0.9 paineesta. Saattaa käydä kaasun pohjaan painaessa yli kilossa paineet hetkellisesti, luin jostain että vakio imm ei tunnista yli kilon paineita. Vika valo viittaa seoksiin osa kuormalla mutta sytyttää valon heti kun starttaa. Mistä vikaa lähtisi etsimään?? Käy hieman epätasaisesti tyhjäkäyntiä ja välillä meinaa sammua kun laittaa vauhdista kytkimen pohjaan.. oon miettiny myös bensapumppua/paineensäädintä sillä tuntuu ettei saa tarpeeksi bensaa kun lähtee 2500-3500 hyvin mutta kiihtyvyys hyyty 3500-5000rpm
Kiitos jo etukäteen! Jori 8)
-
Ostit vissiin jonkun VikingRacingin lastun?
-
Ostit vissiin jonkun VikingRacingin lastun?
Lastu on siis tommonen halpa chippi lastu mutta ei kai pitäis olla siinä?
Onko tyhjäkäynnille joku oma venttiili/suutin? Riittääkö vakio bensapumpun tuotto lastun kanssa vai voiko bensapumppu olla "väsähtänyt" tuossa ettei tuota mitä pitäisi?
-
Mikäli et halua konerikkoa niin suosittelen erittäin pikaista lastun poistamista.
Jos olet ajanut lastulla jo 2tkm niin kyse on äärimmäisestä tuurista, sillä koneesi mitä todennäköisimmin yrittää naulata.
Tässä todiste;
lähtee 2500-3500 hyvin mutta kiihtyvyys hyyty 3500-5000rpm
Jos sisässä olisi oikea/kunnolla tehty lastu niin meno ei hyydy vaan se jatkuu tasaisena loppuun asti. Tuo 3500-5000rpm paikka on sellainen jossa kone nakuttaa kaikista herkimmin ja jos se rupeaa hyytymään niin siellä on nakurikastukset päällä.
Sytytinyksikkö kuuntelee nakutusta, jos havaitsee sellaista niin nykäisee bensapurkin hihasta, että enemmän soppaa ja äkkiä! Samaan aikaan sytytinpurkki laittaa myöhästystä kipinään olikonyt 3astetta kerrallaan aina 12 asteeseen asti. Jos naulaus ei bensan lisäyksellä ja syttymyöhäköllä lopu niin voi varautua katastrofiin. Tässä tapauksessa on ihan turha ajatella "enempi bensaa, enempi tehoa" -se ei mene noin.
Lh 2.4 säätämisketjussa on aika paljon liirumlaarumia aiheesta
-
Taitaa puuttua sytkälastu?
-
Jos on oikein tehty niin ei käsitääkseni vaadi sytkälastua
-
Aivan ::)
-
Mä mittaan aina kanssa omalla Mielellä (pölynimurilla) seoksia. :D