Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: PeteT - 10.05.2017, 17:13:41
-
Morot
Onko tietoa että mikä vetokoukku asentuisi S60:en paikoilleen ilman puskurin loveamista?
Tommosta ajattelin: http://www.silmanntech.com/product/480/vetokoukku-kiintea-johtosarja-volvo-s60-2000-062004
vaatii kuulemma loveamisen, mutta minkälaisesta kolosta on oikein kyse?
-
Pieni lovi on. Olisko 70x50mm tjsp. Lovi ei näy edes kärriä ja johtoa asentaessa, jää niin alas. Jos maahan menee pötkälleen niin sitten kyllä huomaa.
-
...eikös -02:sissa ole jo 13 napainen pistoke, ainakin omassa.
-
Mulla on itteasennettu ja 7 napanen, -05.
Tehdaskoukussa voi ollakin uudenmallinen pistoke.
-
Mulla -03 XC70:ssä on alkuperäinen koukku, 7 napaisella pistokkeella.
-
Sama täällä, -04 auto irrotettavalla tehdaskoukulla ja 7-napainen pistoke.
-
Peruutusvalo tuli pakolliseksi uusiin yli 750kg perävaunuihin vissiin heinäkuussa 2011. Ennen sitä ei ole ollut välttämättä mitään tarvetta 13-napaiselle, jos ei ole Karavaanarin hommaama auto.
-
Tuohon S60 vetokoukkuun tulevaa johtosarjaa on 2000-06/2004 ja 07/2004-2010 (väyläboxi?) eli onkohan tuo jostain kaivettavissa kumpi johtosarja käy ? ilmeisesti valmistusajankohdasta, mulla tuo laite on rekisteröity 07/2004 eli vois olettaa että tuo vanhempi sarja olis ? Peruutustutkaa ei ole.
-
Vanhemmassa on johtosarjanliitin varapyöräkotelossa pyörän takapuolella. Uudemmassa kontin sähkökeskuksessa. Veikkaisin sulla uudemmaksi jollei ole otettu ylivuotisena käyttöön.
-
Mä vaihdoin 13-napasen vanhan 7-napasen tilalle kun ostin oman kärryn - siis sama volle, S60 D5 '02. Peruutusvalo löytyy samasta lokaatiosta kuin liitin, kuskinpuolen sivukotelo peräkontissa, eli ko. johto poikki koukkuun menevän johtosarjan liittimen päästä ja liitos ko. johtoon. Muuta muutosta ei ole. 13-napaisessa on useampi dummy, ei kytketty.
Parhaat osat sain kohtuuhintaan IKH:sta, siellä myytiin sopivaa kaapeliakin m-tavarana.
Kytkentäkaavio esim. https://muuli.fi/media/wysiwyg/muuli-asennusohjeet/Autoperavaunun_valojen_kytkentakaavio_7_ja_13_-napaiset.pdf
-
Mä vaihdoin 13-napasen vanhan 7-napasen tilalle kun ostin oman kärryn - siis sama volle, S60 D5 '02. Peruutusvalo löytyy samasta lokaatiosta kuin liitin, kuskinpuolen sivukotelo peräkontissa, eli ko. johto poikki koukkuun menevän johtosarjan liittimen päästä ja liitos ko. johtoon. Muuta muutosta ei ole. 13-napaisessa on useampi dummy, ei kytketty.
Parhaat osat sain kohtuuhintaan IKH:sta, siellä myytiin sopivaa kaapeliakin m-tavarana.
Kytkentäkaavio esim. https://muuli.fi/media/wysiwyg/muuli-asennusohjeet/Autoperavaunun_valojen_kytkentakaavio_7_ja_13_-napaiset.pdf
Tavarakärryssä on noita "dummyjä", mutta kyllähän siellä auton puolella pitäisi normaalisti olla vähintään 12kpl kytketty ja vain nasta 12 Volvossa käyttämättä. :)
Jos pistorasia on autossa ite vaihdettu 7 -> 13, saattaahan ne loput sieltä puuttua.
-
Tuohon S60 vetokoukkuun tulevaa johtosarjaa on 2000-06/2004 ja 07/2004-2010 (väyläboxi?) eli onkohan tuo jostain kaivettavissa kumpi johtosarja käy ? ilmeisesti valmistusajankohdasta, mulla tuo laite on rekisteröity 07/2004 eli vois olettaa että tuo vanhempi sarja olis ? Peruutustutkaa ei ole.
Tuolla on asennusohjeet johdinkimpulle. Noiden mukaan (kohta 14.) aiemman mallin S60:ssä liitin löytyy kontin vasemmasta nurkasta.
Ohje 7-napaiselle:
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-144709-1/S60/2004/all/all/default/S60%20(-09)%202004
Ohje 13-napaiselle:
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-144741-1/S60/2004/all/all/default/S60%20(-09)%202004
Jos taas on uudemmat sähköt, liitäntä tulee peräkontin vasemman takakulman sähkökeskukseen ja TRM-boksiin.
Ohje 7-napaiselle:
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-162257-1/S60/2005/all/all/default/S60%20(-09)%202005
ohje 13-napaiselle:
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-163010-1/S60/2005/all/all/default/S60%20(-09)%202005
Jos uudemmasta ei löydy TRM-boksia valmiiksi vasemmasta reunasta, ohje sille:
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-163329-1/S60/2005/all/all/default/S60%20(-09)%202005
-
Uteliaisuudesta tiedustelen, paljonko johtokimppu ja kytkentärasia maksaa sinisellä?
-
Uteliaisuudesta tiedustelen, paljonko johtokimppu ja kytkentärasia maksaa sinisellä?
13-napainen maksaa muistaakseni sen n.150e
Ja on suoraan plug in.
Sinisellä siis. Soittamalla saa tarkan hinnan.
-
Tuolla on asennusohjeet johdinkimpulle. Noiden mukaan (kohta 14.) aiemman mallin S60:ssä liitin löytyy kontin vasemmasta nurkasta.
Ohje 7-napaiselle:
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-144709-1/S60/2004/all/all/default/S60%20(-09)%202004
Ohje 13-napaiselle:
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-144741-1/S60/2004/all/all/default/S60%20(-09)%202004
Jos taas on uudemmat sähköt, liitäntä tulee peräkontin vasemman takakulman sähkökeskukseen ja TRM-boksiin.
Ohje 7-napaiselle:
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-162257-1/S60/2005/all/all/default/S60%20(-09)%202005
ohje 13-napaiselle:
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-163010-1/S60/2005/all/all/default/S60%20(-09)%202005
Jos uudemmasta ei löydy TRM-boksia valmiiksi vasemmasta reunasta, ohje sille:
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-163329-1/S60/2005/all/all/default/S60%20(-09)%202005
Kiitokset todellakin kattavasta ohjeesta, tämän mukaan kun kaivelee niin homma hoituu. Koukku (volvo orkkis) löytyi lähipurkaamolta samanlaisesta (-06) kylkikolaroidusta, sähkösarjoineen
-
No niin nyt on koukku kiinni, hyvin suoraviivainen toimenpide orkkis koukulla. Yhtään reikää ei tarvinnut porata ihan vaan pulttasi kiinni.
Lyhyesti, kontin verhoilu pois, puskuri irti, pakoputken takakiinnike irti sekä hinaussilmukan vastin. Koukku tuli pakouputken takakiinnikeen ja tuon hinaussilmukan "tilalle". Ikävin homma oli pakoputken kannatinkumin paikoilleen pujottaminen. No tuo uudempi sähkösarja ei sitten käynytkään, mistään kontista ei löytynyt sopivia liittimiä tuohon. Vasemman takavalon alta löytyi liitin johon tuo "vanhanmallin" johtosasrja sopii. Tilailin sitten vanhanmallisen johtosarjan.. Ruoste suojauksineen ihan rauhassa tehdessä 3 tuntia, tuon helpompaa koukun asennusta ei varmaan ole.