Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: M4TTI - 11.05.2017, 23:43:16
-
Elikkäs omasta Volvosta levisi kone (Volvo V40 2.0T vm.2001) ja olen vaihtamassa konetta Volvo V40 2.0T vm.1999 autosta. Huomasin että omassa volvossa on B4204T3 moottori ja toisessa B4204T2.. Elikkäs onko näissä suuria eroja? Kiitos jo etukäteen!
-
No empä osaa muuta sanoa, kuin että aika samanlaisia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine#B4204T2
B4204T2
The B4204T2 is a 1.95 L (1,948 cc) straight-four. Bore is 83 mm (3.3 in) and stroke is 90 mm (3.5 in). It is turbocharged and intercooled with a power output of 160 PS (118 kW; 158 hp) at 5100 rpm[55] with 230 N·m (170 lb·ft)[55] of torque at 1800–4800 rpm.
2000 Volvo S40
2000 Volvo V40
B4204T3
The B4204T3[56] is a 1.9 L (1,948 cc) straight-four. Bore is 83 mm (3.3 in) and stroke is 90 mm (3.5 in). It is turbocharged and intercooled with a power output of 161 hp (120 kW; 163 PS) at 5250 rpm with 240 N·m (180 lb·ft) of torque at 1800–4500 rpm.
2000–2003 Volvo S40 badged as S40 2.0T
2000–2003 Volvo V40 badged as V40 2.0T
-
Ainakin 5 sylinterisissä t5 koneissa ollaan vaihdeltu niitä keskenään, esim T/T3 lopulla oleva ja muitakin. Taitaa olla ahtimen koko ja ohjelma joka tuossa tuota loppua määrittää. Ja tietenkin jos on säätyvä nokkapyörä,vanhemmissa ei ole. Se on mielestäni ainut asia mikä kannattaa katsoa,muuten ei tule mieleen että sillä loppu numerolla olisi väliä.
-
Lainataan röyhkeästi topikkia kun aihe on sama..
Mulla on -96 B4204S moottori, perus 2.0.
Mulla on myös B4204T2 moottorilla varustettu 2.0T
Stroke ja Bore ym speksit on taulukon mukaan samoja, niin mietin lähinnä jotta onko moottorissa muita mainittavia eroja jotka esim olisi esteenä käyttää tuota S moottoria sellaisenaan T2 tilalla turbotettuna?
-
Luultavasti turbossa on eri nokka-akselit ja pakoventtiileissä, sekä männissä voi olla eroa (matalampi puristus-suhde turbossa). Ainakin joissain turbokoneissa on jäähdytetyt pakoventtiilit (natriumtäytteiset). Kyllähän tuo B4204S kestänee varmaan vähäista ahtamista sekin ja kiertokangethan noissa on varmaan yhtä heikot.
Näyttäisi olevan 10 puristus B4204S koneessa, eli saattaa nakuttaa vakio moottorinohjauksella, jos menee laittamaan tuon T2 ECU:n ja muut osat siihen.
-
sitten eroja on nokkien säädössä turboissa on pakopuolella säätöä ja vapareissa imupuolella. tms. ja oliko myös nostimissa eroja...
-
Eikös B4204S ole kiinteillä nokkapyörillä ?..tuossa T2 koneessa on sitten myös vielä se muuttuva pako-nokkapyörä.
-
Eikös B4204S ole kiinteillä nokkapyörillä ?..tuossa T2 koneessa on sitten myös vielä se muuttuva pako-nokkapyörä.
joo se eka on kovilla pyörillä mutta sitten esim nuo alotusviestin koneet on erilaisia niistä kohdin ja kuin tuo ahdettu...