Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: pixeli - 13.05.2017, 18:12:15
-
Tuo surullisenkuuluisa vilkkuva nuolivalo limp-modeineen on kiusannut jo jonkin aikaa. Auto on vuoden 1997 kasipuolikas ajettu 296tkm, öljyjä laatikkoon ei ole vaihdettu koskaan (ei ainakaan löydy mainintaa mistään). Ölyn pinta ok väri puna-vaaleanruskea. Vikakoodi tulee Solenoid 1:seltä. Solenoid 1 & 2 sekä öljylämpötila-anturin ja rpm-anturin vastukset mitattu. Solenoidien tulos 13.8 ohm, rpm-anturi hieman päälle 400 ohm, öljyanturi tulokset täsmää taulukon kanssa. Nämä arvot mitattu ohjausboxin pistokkeesa ja laatikon päällä olevasta pistokkeesta. PNP-kytkin avattu ja kuparipinnit uusittu.
Jos sitten heiman kerrottaisiin viasta. Eli, kaupungissa ajaessa kaikki toimii hyvin laatikko pelaa niin kuin pitääkin. Moottoritiellä ja maantiellä ajaessa tasaista nopeutta nuolivalo alkaa vilkkumaan ja laatikko menee vikatilaan. Tämäkin tosin on aivan sattumanvaraista, eli työmatkalla (20km/suunta) mikä koostuu moottoritiestä, maantiestä sekä kaupunkiajosta ei ole mitään ongelmaa. Mutta heti jos ajelee jotain työmatkan lisäksi samana päivänä niin alkaa taas vilkuttamaan nuolta .
Voiko solenoidin toiminta olla jotenkin sekaisin, eli vaikka vastus on ok niin saattaa olla että välilla lakkaa toimimasta?
Onko tässä mahdollisuutta mekaaniseen vikaan?
Mitä kannattaa kokeilla seuraavaksi?
-
Nyt on alkanut vilkuttumaan nuolta kaikissa tilanteissa. Ei kuitenkaan joka vaihdon yhteydessä tee sitä. Kenelläkään mitään vinkkejä?
-
Itsellä antoi vikakoodia 2 solenoidista ja sen vaihdolla alkoi toimimaan. Lue tuota mun alottamaa ketjua(https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=84164.0), että onko samoja oireita. 1 solenoidi ohjaa eri vaihteita, eli ei oireile välttämättä täysin samalla tavalla tuo sun autos.
-
Itsellä antoi vikakoodia 2 solenoidista ja sen vaihdolla alkoi toimimaan. Lue tuota mun alottamaa ketjua(https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=84164.0), että onko samoja oireita. 1 solenoidi ohjaa eri vaihteita, eli ei oireile välttämättä täysin samalla tavalla tuo sun autos.
Täytyy varmaan kokeilla. Mistä tilasit uuden solenoidin ja tiivisteen siihen kopan ja laatikon väliin? Jotain muuta mitä kannattaa myös hankkia?
-
Täytyy varmaan kokeilla. Mistä tilasit uuden solenoidin ja tiivisteen siihen kopan ja laatikon väliin? Jotain muuta mitä kannattaa myös hankkia?
Tämän tilasin http://www.vaihteistokauppa.fi/product/1047/aisin-warner-50-42le50-40le-shift-solenoid-ab. Soitin sinne ekaks varmistaakseni, että lähettää oikean osan.
Tiivisteitä saisi tuoltakin, mutta ovat hieman kalliita ja tulee turhia tiivisteitä mukana. Käytin Loctiten silikonitiivistettä (http://www.loctite.fi/Loctite-4087.htm?nodeid=8803860185089), siellä näytti olevan alunperinkin silikonitiivisteellä tiivistetty, tosin en tiedä oliko avattu joskus, mutta epäilen vahvasti ettei olla.
Eipä siinä oikein mitään erikoista tarvittu. Näiden ohjeiden mukaisesti toimin https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=65527
Ne jotkut torxit on oikeesti melko vmäisessä paikassa, joten apukädet eivät ole pahitteeksi ;)
-
Mulla olis halvalla myynnissä äly tuohon lootaan. Tarttee numero kattoo tarkemmin jos tarttet. Laita yv jos kiinnostaa. Boksi on 97 v70 bensa peräisin.