Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Teukka - 24.08.2011, 16:33:11

Otsikko: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Teukka - 24.08.2011, 16:33:11
Autona siis 850 2.3 T5 vm.96 manuaali, korilla ajettu n.270 000km ja vaihtomoottorilla parikymmentä tuhatta vähemmän. Josta päästäänkin ensimmäiseen ihmetykseen, boschin testeri näyttää autoa tomaattilaatikkoiseksi! Onko mahdollista että vaihtomoottori olisi otettu automaattiautosta ohjausyksikköineen, joten moottorinohjaus luulee autoa tomaatiksi?

Eli tarviis varmaan rueta jotain tekemään, kun kulutus pyörii kaupunkiajossa 18-20l/100km ajotietokoneen mukaan kaasujalasta riippuen ja siitä riippumatta... Tuntuu ettei tuolla pääse pienempiin kulutuksiin, vaikka miten yrittää, mutta polkemaan jos erehtyy löytää kulutuksen sieltä kahenkympin paikkeilta helposti... Rullailemalla hetkellisen kulutuksen saa hitaasti laskemaan ihan sinne 0-1L tuntumiin, mutta tämä ei tapahdu ihan hetkessä vaan vaatii tovin aikaa laskeutua.

Lisäksi kierrokset jää ikäänkuin kantamaan hetkeksi kaasulta jalkaa nostettaessa, en sitten tiedä kuuluuko tämä Volvon softaan tai voiko johtua lastusta.

Myös lievää nykimistä havaittavissa n.1500 kiekan paikkeilla

Tehot tuntuu kuitenkin olevan tallella.

Uusittu:
- Tulpat EI Volvolaiset, jotkin kolmikärkiset kuparitulpat jotka paikallisesta varaosaliikkeestä tähän soveltuvina myytiin.
- Ilmanputsari
- Polttoainesuodatin (oli pari senttiä pitempi kuin vanha, liekkö haittaa vaikka olisikin sitä toista mallia niistä kahdesta jotka kone tuohon näyttää..?)
- Jakajan kansi ja pyörijä vaihdettu jokunen vuosi sitten edellisen omistajan aikaan
- Downpipesta oli jousto revähtänyt aika reippaasti, vaihdoin ehjän käytetyn DP:n katalysaattoreineen. Oisko lambda ottanut itseensä..?
- Kaasuläpän putsasin tänään niin hyvin kuin irrottamatta pystyi

Seuraavaksi ajattelin tarjota päästömittarin päähän, jos saisi vähän hajua arvoista. Rikkaalla se työntää ainakin, kulutuksesta ja mustasta savusta päätellen (kuulemma voisi luulla diiseliksi  ::) )

Tietoviisaita kaivataan!  ;)
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Justus - 24.08.2011, 16:50:23
Antaako jotain vikakoodia?
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Teukka - 24.08.2011, 16:54:40
Ei ainakaan tuolla boschin testerillä päässyt paljon bittiä pitemmälle. Pitää kokeilla viisaampaa testeriä ja jos ei onnistu, niin käydä nasta kerrallaan läpi...
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: supa87 - 24.08.2011, 19:18:53
vaihda ny ne tulpat ainaki niihin platina tulppiin mikkä sinne oikeesti kuuluuki :) onhan ne vähä suolasen hintaset mutta... :)
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Justus - 24.08.2011, 19:57:34
vaihda ny ne tulpat ainaki niihin platina tulppiin mikkä sinne oikeesti kuuluuki :) onhan ne vähä suolasen hintaset mutta... :)

Ebaystää just ostin alkuperäiset turbon tulpat 22,99£+5,99£ rahti, ei mun mielestä mikään kallis.
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Teukka - 24.08.2011, 20:31:23
Tulpat ostan siniseltä, samoin tulpanjohdot ajattelin uusia. Kovasti ihmettelin, kun tuttu varaosamyyjä vannotti tulppien olevan sopivat (tulppien ovh. 11.50/kpl eli ei mitkään ihan halppikset kuitenkaan). Mutta tämän kohdalla kuitenkin ajatuksena ois saada kuntoon, osien hinta ei ole se mitä tuijotetaan...

Ja sitten lisää oirehdinnasta:
Kävin pihalla polkemassa vaihde vapaalla, käyden koko kierrosaluetta läpi. Tunkee paljon savua putkesta, harmaata ns. normaalia sekä mustaa kun reippaammin polkasee. Kylmällä koneella todella varovasti kierroksia tyhjäkäynniltä(n.900) nostaessa ei meinaa jaksaa nostaa kierroksia alueella 1000-1500 vaan kierrokset jää 1000 pintaan tai saattaa humpailla väliä 1000 ->1600 ->1000 jne. tämä siis tasakaasulla. Tuntuisi tukehtuvan ???  Hieman lisää kaasua painaessa hyökkää kierrokset 1700 paikkeille, josta ylöspäin laulaa ilosesti. Lämpimällä koneella vastaavaa ei ilmene, mutta kun ilmastoinnin laittaa päälle ja pitää kierroksia 1500 tuntumassa tuntee miten yksi pytty putoilee pelistä... Eli ne tulpat vaihtoon ainakin  :)
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: supa87 - 24.08.2011, 20:57:42
Oliskohan ne tulpat ollu joku 23e kipale sinisellä ja motonetis 11,90 kipale ;o aattelin ensi et on jokku 4e.n tulpat laitettu :D
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Justus - 24.08.2011, 21:03:11
Oliskohan ne tulpat ollu joku 23e kipale sinisellä ja motonetis 11,90 kipale ;o aattelin ensi et on jokku 4e.n tulpat laitettu :D

on ollu joskus reilu 70€ sarja sinisellä, en tiiä mitä nykyään maksaa, mutta ei noita kannata varmaan kappaleittain alkaa siniseltä osteleen.
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Nercs - 25.08.2011, 07:34:46
Palaako siellä mittaristossa mikään varoitusvalo?
Sanoit muutama vuosi sitteen vaihdettu pyörijä ja virranjakajan kansi miksi et vaihtanut niitä uusiin nyt samallaa kun muita osia vaihdoit.Lambda tekee sen että kulutus nousee kovasti jos viallinen.Ilmamassamittari onko katsottu ja vaikka putsataan. Onko jako paikoillaan ettei hihna hypännyt hampaan yli?.Muista kone saa ilmaa, bensaa oikealla paineellaa ja kipinä voimakas joka tulpalle tulee ja ajoitus oikea niin silloin kone on kunnossa.Vaikea tapaus nämä autot jossa kone vaihdetaan kun se eletroniikka ei pelaa kuten teillä tuo vikakoodien oton vaikeus.
Kerro ne päästöarvot tänne niin kertooko se Lambdan viasta
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Teukka - 25.08.2011, 15:37:31
Mittaristossa ei pala varoitus- tai vikavaloja.

Kokeiltiin ottaa IMMun johto irti -> kierrosten kantaminen hävisi kokonaan, mutta ei muuta vaikutusta käytökseen... Sytytti lambdan valon. Ilmamassamittari vaihdetaan varmuuden vuoksi uuteen Motonetin Boschilaiseen, eräänlaista osamaksua kun uusitaan palikka kerrallaan  ;)

Sitten niitä päästöarvoja:

tyhjäkäynti n.1050rpm (melko korkea...)
Lambda         0.689
CO                 11.36 %
CO2               7.88 %
HC                 547 ppm
02                  0.04 %
COcor            11.36 %

korotettu   n.2770rpm
Lambda        0.716
CO                10.62 %
CO2              8.28 %
HC                333 ppm
O2                0.14 %
COcor           10.62 %

Jos joku teistä osaa nuitten perusteella sanoa mikä heittää, kiitos siitä. Minulle nuo kertoo vaan sen, että mikään ei osu oikeisiin arvoihin  ::)

Nercs: laitetaanpa pyörijä ja virranjakajan kansi sitten nyt samalla, kun vaihdan tulpat ja tulpanjohdot Volvolaisiin. Käyttikö jo muinaiset kreikkalaiset pyörijänä ja virranjakajan kantena vain siniseltä saatavia, vai toimiiko tarvikeosat..?
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Make - 25.08.2011, 15:56:54
HC ihan liian korkea ja lambdan mukaan liian rikkaalla. V
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: ZuluR - 25.08.2011, 17:53:05
En lähtis heti tulppia vaihtamaan jos kerran on vaihdettu.

jos suht vakio vehje niin Bosch +24 tulpat on hyvä valinta tai sitten orkkikset.

aidot platinatulpa on ajankohtaisia jos virität reilusti.


Onko tämä ongelma ilmenny heti kun vaihdoit konetta?
jos näin niin lambda tai IMM on mun veikkaus.

man/aut softat sopii keskenään hienosti ristiin ja eroaa ainoastaan miten ne "tuottaa vääntöä".

kaupunkikulutus on ihan normaali jos on korkeintaan jotain 15-16l.

maantie niin alle kympin pitäisi päästä. (ainakin vakkarilla).

Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Ribbe - 25.08.2011, 18:22:45
kaupunkikulutus on ihan normaali jos on korkeintaan jotain 15-16l.

maantie niin alle kympin pitäisi päästä. (ainakin vakkarilla).
Aika juoppoja nuo 850. Vanha S70 lastutettunakin vei puhtaasti kaupungissa 13l ja maantiellä pääsi jopa alle kasin. Oli vielä automaattilaatikolla.
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Teukka - 25.08.2011, 18:52:37
Koneen on vaihdattanut Avainvaunulla -muistaakseni kolme vuotta sitten- auton silloinen omistaja, jonka jälkeen ollut yksi omistaja ennen minua. Itselläni ollut siis vasta pari kuukautta ja jos en ihan höpöjä puhu, alkuun kulutus ja käytös oli asiallisempaa nykyiseen verraten, lukuun ottamatta downpipen jouston isoa repeytymää, jonka kyllä huomasi.
Rikkaalla kävi silloinkin, mutta pistin sen ennen lambdaa vuotavan dp:n piikkiin.

Ehjän käytetyn dp:n vaihdolla auto muuttui paljon mukavammaksi. (Tosin nämäkin asiat saattaa olla pään sisässä ja ainakin osittain johtua vuotaneen dp:n melusta  :) ) Käytetyn dp:n katteineen kävin hakemassa siististä ulkovarastoinnista kuusen juurelta, kattikin saattaa olla jo melko ehtoo puolella...
Lambdan otin vanhasta putkesta, putsailin, puhaltelin paineilmalla puhtaaksi ja iskin paikalleen.

Koneessa oli juurikin nuo +24 tulpat, tosin melko rujossa kunnossa...

Tässä kun pohdin, voisi olla hyvinkin mahdollista että jako olisi hypännyt hampaalla tai sitten jokin osa on yksinkertaisesti tullut tiensä päähän... Ongelma on vain tullut kuin tyhjästä. Voisi kyllä kuvitella, että huomaisi käytöksessä pahemmin jos jako olisi hypännyt..?

Mutta huomenna vaihdan IMMun, maanantaina asioimaan tiskille...

Edit. Huomasin tuossa, että huohottaa öljykorkin ja tikun kautta... Taidanpa huomenna tutkia myös huohotuspuolta  :hello:
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Nercs - 26.08.2011, 14:17:47
Kyllä Motonetista saa ja nuo päästäarvot on siinä CO näyttää 0 ja Hcc 2 pintaa  ja lambda 1.00 mokoma näyttää.Eli toimii jotenkin tuo kone Motenetin osilla ja niillä Boschin nelikärki tulpilla kun vapari on.Katsoitko että ajoitus on kohdilla, kun tuo palaminen  on aika huonoa ja kuinka katin käy kun tuollaisilla seoksilla ajetaan.Co pitäsi näyttää melkein nollaa ja yli 11 näyttää siinä ei tulpan vaihto enään auta .
Tuossa on hyvä tietopaketti Lambdasta ja näkyy ettei teillä pakoputki vuoda yhtään testilapun mukaan,joten varmaakin tuo lambda pitäsi testata ja jos rikkinäien niin vaihtaa uuteen sopivaan.Volvo on tarkkaa noista jutuissa eli alkuperäistä suosittelen jos kyseinen vika autossa.
http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/Happianturi%28lambda%29.pdf

Huviksesi putsaa se ilmamassamittari ohje kuvin olkaa hyvä.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee-se-itse-ilmamassamittarin-puhdistus
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Teukka - 26.08.2011, 17:48:14
Oujjee, ilmamassamittarin vaihdolla pelittää taas.  -H- Ainakin kulutus tippui melko oikeisiin lukemiin testilenkillä, 12.9l/100km keskinopeudella 38km/h seka-ajoa  :)
Maanantaina uus päästölappu, sitten ihmetellään lisää.

Aiemmin mainittu kierrosten "kantaminen" taitaakin liittyä jotenkin turboon, kierrokset nimittäin tippuvat kaasun päästäessä heti kun suhahdus loppuu. Onko se sitten hukkaportti vai pässi joka sen suhahduksen pitää..?

Pientä nykimistä edelleen havaittavissa alle 2000 kierroksilla, toivottavasti paranee syttypuolen osien uusimisella.

Ja siitä ajoituksesta, otin jakopään kopan auki ja katsoin nokkien merkkien ainakin olevan kohdillaan, kampuran merkkiä en ruvennut tutkimaan. Vaatisi vähän purkamista, enkä usko että jako heittää... Kuuluuko oikean puoleisen nokkahihnapyörän ilmeisesti ennakko?merkin osoittaa päällä olevaan asteikkoon 20 kohdalle, loven vas. puolella?
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: ZuluR - 26.08.2011, 18:48:02

Ja siitä ajoituksesta, otin jakopään kopan auki ja katsoin nokkien merkkien ainakin olevan kohdillaan, kampuran merkkiä en ruvennut tutkimaan. Vaatisi vähän purkamista, enkä usko että jako heittää... Kuuluuko oikean puoleisen nokkahihnapyörän ilmeisesti ennakko?merkin osoittaa päällä olevaan asteikkoon 20 kohdalle, loven vas. puolella?

Kuva? = miljoona sanaa :)

Ajoituksen voit katsoa myös "toisesta päästä".
eli nokkasentoanturi ja virranjakaaja pois.

niitten kuuluu molempien olla sivu tai pystysuunnassa samanaikaisesti.
kun vaakstossa niin toisella "puolikuu" ylös ja toisella alas, kun "viiva" ei ole ihan keskellä!
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Nercs - 26.08.2011, 19:40:22
Tuossa nuo ajoitukset on kerrottu ja samallla kertaa se hihna vaihtuu jos sellainen on ajankohtainen .Kyllä näillä ohjeilla pärjää.
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=23830.0
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Make - 26.08.2011, 20:21:36
Oujjee, ilmamassamittarin vaihdolla pelittää taas.  -H- Ainakin kulutus tippui melko oikeisiin lukemiin testilenkillä, 12.9l/100km keskinopeudella 38km/h seka-ajoa  :)
Maanantaina uus päästölappu, sitten ihmetellään lisää.

Aiemmin mainittu kierrosten "kantaminen" taitaakin liittyä jotenkin turboon, kierrokset nimittäin tippuvat kaasun päästäessä heti kun suhahdus loppuu. Onko se sitten hukkaportti vai pässi joka sen suhahduksen pitää..?

Se liittyy siihen tyhjäkäynti moottoriin luultavasti siinä kaasuläpän vieressä johon menee kaksi paksua pletkua.
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Teukka - 26.08.2011, 20:41:41
Se liittyy siihen tyhjäkäynti moottoriin luultavasti siinä kaasuläpän vieressä johon menee kaksi paksua pletkua.
Hyvin mahdollista, koska tyhjäkäynti on myös hieman kohollaan n. 1050rpm. Onkos kyseistä härpäkettä mahdollista putsata tai muuten ehostaa toimimaan, vai laitetaanko uutta suoraan..?

niitten kuuluu molempien olla sivu tai pystysuunnassa samanaikaisesti.
kun vaakstossa niin toisella "puolikuu" ylös ja toisella alas, kun "viiva" ei ole ihan keskellä!

Ei ihan auvennut mitä tarkoitat puolikuulla, mutta ajoitusmerkit oli kohdallaan. Lähinnä ihmettelin asteikkoa imunokan päällä muovikopassa, ajoitusmerkkien ollessa lovien kohdalla, näytti imunokkapyörässä oleva viiva asteikon luvun 20 kohdalle. Mitä tämä asteikko kertoo, ja onko 20 lähelläkään sitä mitä asteikon pitäisi näyttää..?
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: ZuluR - 26.08.2011, 21:14:35
Ei ihan auvennut mitä tarkoitat puolikuulla, mutta ajoitusmerkit oli kohdallaan. Lähinnä ihmettelin asteikkoa imunokan päällä muovikopassa, ajoitusmerkkien ollessa lovien kohdalla, näytti imunokkapyörässä oleva viiva asteikon luvun 20 kohdalle. Mitä tämä asteikko kertoo, ja onko 20 lähelläkään sitä mitä asteikon pitäisi näyttää..?

Eli tässä kuva "puolikuusta" :D
eli nokissa on "Virranjakaja ja asentotunnistinpäässä" sahattu viilto.
Viilto ei mene keskeltä vaan sen ala- yläpuolella.

kun nokat on 100% oikeassa asennossa niin viillot on molemmissa nokissa vaakatasossa (virranjakaja ja asentotunnistin pois).
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/kammar/100_3056.jpg)

toisessa nokasssa viilto on "yläpuolella" PUOLIKUU.
ja muistaakseni pakonokassa viilto alapuolella TÄYSKUU :D

Ja mun mielestä koska ne pyörii samaa vauhtia niin viillot pitäisi aina osoittaa samaan suntaan!
Eli vaaka + vaaka
pystysuora + pystysuora...


tässä yksi kuva...
usko että nokat on "nollaasennossa tuossa"
(http://i685.photobucket.com/albums/vv213/gilber33/wagon/DSCF2143.jpg)
tarkista jostain kirjasta ennekun alat säätämään :D


syy miksi suosittelen tätä tapaa on että nuo hihnapyörät on mahdollisesti laitettu paikalleen "miten sattuu"
Ja niihin luottaminen ei ehkä ole sen takia 100% varma.
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Teukka - 26.08.2011, 22:13:30
Kiitoksia ZuluR, kuvat selvensi paljon  :) Pitääpä katsoa tuosta päästä samalla, kun vaihdetaan pyörijä + jakajankansi ja voisihan sitä samalla putsailla tuon anturinkin...
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: ZuluR - 26.08.2011, 22:18:38
Kiitoksia ZuluR, kuvat selvensi paljon  :) Pitääpä katsoa tuosta päästä samalla, kun vaihdetaan pyörijä + jakajankansi ja voisihan sitä samalla putsailla tuon anturinkin...

kato samalla onko tuossa paljon öljyä.
joskus noi stefat vuotaa, varsinkin jos on korkea kampikammionpaine.
jopa stefat voi työntyä vähän ulospäin.

Eli työnnä niitä sisään varovasti samalla kun "paikat on auki".

jos stefa vuotaa paljon niin uusi stefa paikalleen. Maksaa tuossa kympin paikkeilla.
naputa vanhalla stefalla uusi stefa paikalleen... niin uusi ei vaurioidu.

-ZuluR
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: V70XC99 - 27.08.2011, 09:12:58

Aiemmin mainittu kierrosten "kantaminen" taitaakin liittyä jotenkin turboon, kierrokset nimittäin tippuvat kaasun päästäessä heti kun suhahdus loppuu. Onko se sitten hukkaportti vai pässi joka sen suhahduksen pitää..?

Voi olla et oon ulkona kuin lumiukko, mut eiks joskus näissä virityksissä hukkaportilta/Dumpilta ohjata ilma takisin (ilmanoton?) kiertoon
tarkoituksena hidastaa juurikin kierrosten radikaalia tippumista vaihtamisen aikana tjsp.
Korjatkoon joku tietävä, jos oon väärässä, kiinnostaa itseänikin, tosin puhtaasti uteliaisuus/tiedon lisäys mielessä.
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Make - 27.08.2011, 09:41:36
Voi olla et oon ulkona kuin lumiukko, mut eiks joskus näissä virityksissä hukkaportilta ohjata ilma takisin (ilmanoton?) kiertoon
tarkoituksena estää juurikin kierrosten radikaali tippuminen vaihtamisen aikana tjsp.
Korjotkoon joku tietävä, jos oon väärässä, kiinnostaa irseänikin, tosin puhtaasti uteliaisuus/tiedon lisäys mielessä.
Tarkoitat By-pass venttiiliä jonka tarkoituksena on turbon pyörimisen hidastumisen vähentäminen vaihdettaessa. Hukkaportilla säädetään pakokaasun ohivirtausta=> ahtopainetta.
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: V70XC99 - 27.08.2011, 09:44:25
Tarkoitat By-pass venttiiliä jonka tarkoituksena on turbon pyörimisen hidastumisen vähentäminen vaihdettaessa. Hukkaportilla säädetään pakokaasun ohivirtausta=> ahtopainetta.

Juurikin näin, eli olin "aavistuksen hakoteillä", mut eiks se vaikuta myöskin tohon kierrosten putoomiseen
vai pitääkö se ainoastaan "Turbon vauhdissa" mut kierrokset tippuu normaalisti ?
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Make - 27.08.2011, 10:11:50
Juurikin näin, eli olin "aavistuksen hakoteillä", mut eiks se vaikuta myöskin tohon kierrosten putoomiseen
vai pitääkö se ainoastaan "Turbon vauhdissa" mut kierrokset tippuu normaalisti ?
Jep ei sillä koneen kierrosten putoamiseen ole vaikutusta. Se tyhjäkäyntimoottori pitää ilmakanavaa auki vaikka kaasuläppä olisi kiinni ja hidastaa mottorin kierrosten putoamista.
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: V70XC99 - 27.08.2011, 11:24:06
ei sillä koneen kierrosten putoamiseen ole vaikutusta.
tyhjäkäyntimoottori pitää ilmakanavaa auki vaikka kaasuläppä olisi kiinni ja hidastaa mottorin kierrosten putoamista.

Voi olla et oon vähän tyhmä, mut nyt en tajua  :o
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Nercs - 27.08.2011, 11:33:17
(http://www.rmeuropean.com/Images/products/large/0001412225_BOS_94E6B777.jpg)

Tuossa kuva lisäilmasuuttimesta(tyhjäkäyntimoottori huh mikä Suomenkielinen käännös) joka pitää ne kierrokset siinä 850 tasaisena menee sähköpiuha ja meno ja tulo ilmalle ,eletroniikkaa hoitaa sen että jos kone tarvitsee ilmaa niin moottori alkaa pumpamaan sitä koneseen.Toinen seikka on ne liitokset pitää olla tiiviit sitten.
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Make - 27.08.2011, 11:46:09
(http://www.rmeuropean.com/Images/products/large/0001412225_BOS_94E6B777.jpg)

Tuossa kuva lisäilmasuuttimesta(tyhjäkäyntimoottori huh mikä Suomenkielinen käännös) joka pitää ne kierrokset siinä 850 tasaisena menee sähköpiuha ja meno ja tulo ilmalle ,eletroniikkaa hoitaa sen että jos kone tarvitsee ilmaa niin moottori alkaa pumpamaan sitä koneseen.Toinen seikka on ne liitokset pitää olla tiiviit sitten.
No ei se taida sitä ilmaa liiemmälti pumpata minnekkään.
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Nercs - 27.08.2011, 11:53:24
Mie olen kaurismies niin mitä tarkoitit tällä kommentilla(talvella syntynyt joten järjen juoksu ei parasta A1 ryhmää)
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: V70XC99 - 27.08.2011, 13:03:49
Mie olen kaurismies niin mitä tarkoitit tällä kommentilla(talvella syntynyt joten järjen juoksu ei parasta A1 ryhmää)

Niin ikään talvella syntynyt kaurismies ihmettelee yllä olevaa kommenttia ja sitä et mistä se on otettu ??
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Nercs - 27.08.2011, 13:11:59
No ei se taida sitä ilmaa liiemmälti pumpata minnekkään.

Tästä oli kysymys kun en periaatteessa sitä lainausnappia käytä kun tämä keskustelu ei ole niin runsasta etteikö se kysymyksen esittäjä löydy ihan helposti.
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: 0yxxy0 - 27.08.2011, 20:52:26
No ei se taida sitä ilmaa liiemmälti pumpata minnekkään.

Nimestä huolimatta sisällä venttiili joka antaa enempi/vähempi ilmaa. :)
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Make - 27.08.2011, 22:20:09
Nimestä huolimatta sisällä venttiili joka antaa enempi/vähempi ilmaa. :)
Kyllä kyllä muttei se mikään ilmapumppu ole.
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: 0yxxy0 - 27.08.2011, 23:01:49
Kyllä kyllä muttei se mikään ilmapumppu ole.

Liuku joka aukasee ilma kurkkua enenmpi tai vähempi, ohittaa kaasuläppää.
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Make - 28.08.2011, 00:09:46
Liuku joka aukasee ilma kurkkua enenmpi tai vähempi, ohittaa kaasuläppää.
Ihan kuin K-jetin tyhjäkäyntiluisti.
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Teukka - 29.08.2011, 17:48:01
Palataanpa asiaan ja mikä tärkeintä, eteenpäin  :)
Tänään saatiin aikaiseksi katsoa sytytyspuolen sielunelämää stroboskoopilla, vai mikä härveli se oli... Näytölle piirty aika karmean näköistä sytytystä tulppien/tulpanjohtojen osalta, sitä ennen kaikki syttypuolella ok. Etenkin yhden pytyn sytytys oli ihan oppikirjamateriaalia, sieltä "ei näin" -osastolta :o Toivottavasti ei johdu puristuksista tai ohivuodoista, lähipäivinä molemmat mittaukset tehtävälistalla... :P
Mutta ennen kun maalaillaan piruja seinille, laitetaan tiskiltä tulpat ja -johdot uusiksi.

Ja niin, uusi pakokaasulappu tuotti suunnilleen samat arvot, pirun rikkaalla mennään vieläkin...
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: vellu83 - 01.09.2011, 19:04:26
Jokos on ongelma ratkennu?
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Teukka - 01.09.2011, 23:02:53
Kahden viikon päähän sovittiin amiskan opettajan kanssa puristusmittaus, sekä mahdollisesti ohivuotomittauskin. Opetus mielessä saa näyttää oppilailleen ne siinä samalla  :)

Muuten ei olla edistytty, siniseltä on kaikki syttypuolen osat ja imusarjan- sekä kaasuläpäntiivisteet + suuttimien o-renkaat tilauksessa. Joten ensi viikolla pääsee laittamaan sytyt kuntoon, sekä putsaamaan huohotuksen, imusarjan ja kaasuläpän...

Olen tässä jo henkisesti valmistautunut koneremonttiin --> H-profiilikanget + uudet männät. Muutenkin alakerta tehdään kerralla kestämään riittävät jatkokutittelut, jos motti kerran täytyy auki käyttää  :idiot2:
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: vellu83 - 01.09.2011, 23:42:41
Itellä kans ongelmia kovan syönnin kans ja ala kieroksilla potku on pois ja nykii.Auto käy tuputtamalla.Uusittu kans syttypuolen osia jne.Kattiki otettiin pois parani meno halut mutta omasta mielestä käynti outo ja nesteet pysyy koneessa mut pikkusen ottaa öljyä.Itse kans sain tilaamani imusarjan tiivisteen ja muut sekä huohotus puolen osat.kerkeäis vain vaihtamaan.
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Teukka - 02.09.2011, 16:29:05
Luojan kiitos, ei tarvetta koneremontille! Puristukset symmetriset pyttyjen kesken ja ohivuodotkin vielä ihan ok, 28% paikkeilla.

Volvolta haettiin tilatut osat. Palaan astialle, kun näkee miten toimii.

Ainoat kysymysmerkit onkin sitten enää lambda ja suuttimet...
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Teukka - 03.09.2011, 21:23:33
Sytytysosat vaihdettu ja ahtoputkia putsattu. Tuloksena syttyi mittaristoon lambdan valo... Vihdoinkin jotain konkreettista vikadiaknoosia, joten laitetaanpa se lambda vaihtoon sen kummemmin tutkimatta.

Korjailin myös muutamia letkuliitoksia varmuuden vuoksi, ja yksi selkeä vuotokin löytyi. Tyhjäkäyntiventtiililtä lähtevä ohut letku, joka kiertelee venakopan päällä ja menee jonnekkin ahtimen kupeeseen oli päästään halki. On varmasti vuotanut. Tosin en tiedä vaikuttiko mihinkään.

Koeajolla tuntui tehottomalta, ja ihmekkös tuo kun ahdotkaan eivät nousseet kuin 0,8 kilon paikkeille piikkinä, muutoin 0,4 - 0,5 :-\ Onkohan tällä yhteyttä lambdavalon syttymiseen, menikö johonkin vika-/säästötilaan?

Ja vielä kysymyksenä, mitä säädetään kaasuvaijerissa olevasta mustasta muovisesta säätöruuvista? Kaksipyöräisten jälkeen vanhasta muistista rupesin säätämään läppää siitä, mutta eihän se läppään näköjään vaikutakkaan ??? En huomannut käynnissä mitään eroa vaikka tätä ruuvaili miten... Tosin nyt tuli mieleen, että jos säädin vituroilleen, jolloin läppä ei aukeakkaan kokonaan kaasupoljin pohjassa, selittäis se ehkä tuota ahtojen puuttumista..? Joku viisaampi kertokoon :)
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: ZuluR - 03.09.2011, 22:47:39
Ja vielä kysymyksenä, mitä säädetään kaasuvaijerissa olevasta mustasta muovisesta säätöruuvista? Kaksipyöräisten jälkeen vanhasta muistista rupesin säätämään läppää siitä, mutta eihän se läppään näköjään vaikutakkaan ??? En huomannut käynnissä mitään eroa vaikka tätä ruuvaili miten... Tosin nyt tuli mieleen, että jos säädin vituroilleen, jolloin läppä ei aukeakkaan kokonaan kaasupoljin pohjassa, selittäis se ehkä tuota ahtojen puuttumista..? Joku viisaampi kertokoon :)

Moottori pois päältä.

kaasu pohjaan.

ic:lät tuleva putki kaasuläpästä irti.
ja sitten säädät niin että läppä on "kohtisuoraa" putkea ja imusarjaa tai vaakatasossa.
silloin kun kaasu on pohjassa niin läppä on maximaalisesti auki.
tämä siis säädetään tuosta kaasuläpänvivusta.

vajerista voit säätää l"öysät pois". (aloita vaikka tällä).

Katso toki että vajeri ei ole 100% kireä ennekun kaasu on pohjassa.
jos näin on niin vaijeri on joutuu venymään kun kaasu on pohjassa ja tämähän ei hyvää ole pitkän ajan päälläe.

Eli tarkemmin ajateltuna. ota löysät pois myös kaasu pohjassa asennossa :D (siis kaasupoljin nojaa lattiaan eikä vaijeriin pysähtyäkseen).

Valmis :D
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Teukka - 03.09.2011, 23:12:03
ic:lät tuleva putki kaasuläpästä irti.
ja sitten säädät niin että läppä on "kohtisuoraa" putkea ja imusarjaa tai vaakatasossa.
silloin kun kaasu on pohjassa niin läppä on maximaalisesti auki.
Jeps kiitti, näin tietenkin. Pitäis vaan keretä välillä ajattelemaan omilla aivoilla :juhau:
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: ZuluR - 03.09.2011, 23:27:14
Jeps kiitti, näin tietenkin. Pitäis vaan keretä välillä ajattelemaan omilla aivoilla :juhau:

Eihän sitä kerkeä ikinä purku ja "jännävaiheessa" ajatella.
Sama homma taapahtunu itelle monta kertaa.
pahin olki kun ruuvasin apurungon irti ja sit kasusvaiheessa multa kysyttiin että missä asennossa puslat oli ja
missä asennossa apurukno oli  :idiot2:

Siinähän sit meni pari iltaa tuota pähkäillessä eikä "interwebsit" tai paikallinen sininen osanu auttaa :D

Eli jatka samaa mallia.... silloin oppii paljon enemmän :D
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Teukka - 04.09.2011, 21:39:07
Oli tarkoituksena ottaa imusarja irti ja putsata huohotus, mutta kuorma-auton huolto veikin aikaa niin paljon ettei kerennyt tänään. Kaasuläpän kuitenkin säädin kohdilleen, kai se millinkin korjaus läpän asennossa jotain vaikuttaa...

Eihän sitä kerkeä ikinä purku ja "jännävaiheessa" ajatella.

Eli jatka samaa mallia.... silloin oppii paljon enemmän :D
Esimerkiksi tuo sun "Punainen kuolema" on kyllä niin pitkälle rakenneltu laitos, että en uskalla edes kuvitella miten monesti itellä ois lyöny rattaat päässä tyhjää tuommosen projektin kanssa   P>:D

Meinaa muuten minulta rueta luisumaan tämä korjaamopuolen juttu kohta melkein huonoksi projektikertomukseksi, pitäis koittaa pysyä aiheessa :-X
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä *KUNNOSSA, imm&lambda yms*
Kirjoitti: Teukka - 06.09.2011, 16:34:00
Uskaltaisikohan sanoa, että auto on kunnossa!

Lambda oli ilmeisesti totaalisen kuollut, vaikka sytyttikin vikavalon vasta sytytysosien vaihdon jälkeen... Noh, joka tapauksessa nyt piirtyi päästölapulle hyväksytyt arvot, tyhjäkäyntikierrosten ollessa ainut yli sallitun oleva kohta. Mikähän sitäkin vaivaa, tyhjäkäyntiventtiili on putsattu, ja tuntuisi toimivan kerta letkua litistäessä kierrokset tippuu ja "moottori" alkaa suhista... Kaasuläppä säädetty.
Nyt käy ehkä jopa hivenen laihalla, jäännöshappi arvo -0,01 - -0,04 %

Vikakoodien nollauksella löytyi myös kadoksissa olleet ahdot ja kiitos uusittujen osien tuntuu mukavan pirteälle 8) Koodit olivat siis ilmamassamittari ja lambda...

Kiitos kaikille tähän asti neuvoja antaneille! :hello:
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: vellu83 - 07.09.2011, 22:01:40
Mihis tippu kaupunki pyörityksessä syönti/maantie ajossa lambdan vaihon jälkeen?
Otsikko: Vs: 850 2.3 T5 -96 hirveä kulutus ja lievää nykimistä
Kirjoitti: Teukka - 08.09.2011, 14:21:33
Mihis tippu kaupunki pyörityksessä syönti/maantie ajossa lambdan vaihon jälkeen?
Kaupungissa nätisti ajelemalla menee nyt jopa alle kymppi satasella :) Ei tuolla vaan malta ihan sukkasillaan ajella, joten minulla tuo keskikulutus on asettunut tuohon 12l paikkeille  ;)
Maantie kulutusta en oo vielä päässyt seuraamaan, enimmäkseen taajama pyöritystä oma ajo...

edittiä sen verran, että nyt kävin ajelemassa seka-ajoa keskikulutuksen pyöriessä 8l paikkeilla O0