Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: TTracing - 14.05.2017, 15:43:55
-
otinpa tuossa koneen levälleen ja sieltä löytyikin syy huohotukseen, eli 2 pytystä oli rengasväli urat murtuneet. mutta mutta mistä uusi? nopealla googlettamisella en löytänyt. :P
-
https://www.fcpeuro.com/products/volvo-engine-piston-set-740-760-780-940-b230ft-plus-060mm
Passaisko tommonen.
-
Taitaa linkin mäntä olla uudempaan vinokkaaseen?
-
Taitaa linkin mäntä olla uudempaan vinokkaaseen?
Niinpä muuten onkin aivan eri kokonen.
-
Tässä oikea http://volvoonderdelen.com/240260/Engine/Piston-B23ETB23FT-060-1984-For-Volvo-606921/
-
Tässä oikea http://volvoonderdelen.com/240260/Engine/Piston-B23ETB23FT-060-1984-For-Volvo-606921/
Soitin tonne ja kysyivät ruosistakin ei ole saatavilla :'(
-
Ruotsista : https://www.acm.se/category/kolv
http://www.kgtrimning.org/kolvar/
http://www.tradera.com/item/343523/280844476/kolv-volvo-b23-96-60mm-kolvsats-4st-mahle
-
Alkuperäistä mahlen b23ET takomäntää ei ole tainnut enää kymmeneen vuoteen löytyä jälleenmyyjiltä (valmistus lopetettu aikoja sitten). Vaihtoehdot lienevät metsästää käytetty tai NOS osa joltain harrastajalta tai vaihtaa koneeseen toisenlaiset männät.
-
Alkuperäistä mahlen b23ET takomäntää ei ole tainnut enää kymmeneen vuoteen löytyä jälleenmyyjiltä (valmistus lopetettu aikoja sitten). Vaihtoehdot lienevät metsästää käytetty tai NOS osa joltain harrastajalta tai vaihtaa koneeseen toisenlaiset männät.
Taitaa olla kustannus tehokkaampaa vaihtaa ft tai fk kellari? :-\
-
Onko männän sisäpuolella kenties mahlen numeroa? Kenties 037 59 02? Menee tuon numeron kanssa semmoiseen varaosaliikkeeseen (esim. Fixus) joka tilaa koivusen kautta, kun niillä on mahlen edustus, niin pitäis saada, kun mahlen online kuvastokin kyseisen männän vielä tuntee... Ja nyt en tarkoita mitään motonettiä, ne ei yleensä suostu oman kuvastonsa ulkopuolelta tilaamaan mitään. Ja ei noi männät ole uutena edes kalliita, velipojan autoon tais maksaa vuosi sitten jotain satasen luokkaa mäntä renkaineen, tappeineen, sokkineen. :)
https://catalog.mahle-aftermarket.com/eu/modules/motorComponent/specs/detail.xhtml?filterId=967882
Edit: eiköhän niitä vielä saa, kun varaosa.fi:kin antoi oem varaosanumerolla hinnaksi ~110€
-
Onko männän sisäpuolella kenties mahlen numeroa? Kenties 037 59 02? Menee tuon numeron kanssa semmoiseen varaosaliikkeeseen (esim. Fixus) joka tilaa koivusen kautta, kun niillä on mahlen edustus, niin pitäis saada, kun mahlen online kuvastokin kyseisen männän vielä tuntee... Ja nyt en tarkoita mitään motonettiä, ne ei yleensä suostu oman kuvastonsa ulkopuolelta tilaamaan mitään. Ja ei noi männät ole uutena edes kalliita, velipojan autoon tais maksaa vuosi sitten jotain satasen luokkaa mäntä renkaineen, tappeineen, sokkineen. :)
https://catalog.mahle-aftermarket.com/eu/modules/motorComponent/specs/detail.xhtml?filterId=967882
Edit: eiköhän niitä vielä saa, kun varaosa.fi:kin antoi oem varaosanumerolla hinnaksi ~110€
Tuo katalogi tarjoaa samaa mukia B230FT, B23ET ja B23FT koneisiin. Tehtaalta kaikissa on eri mukit ja B230-sarjan mitoitus on ihan eri kuin B23-sarjan. B23ET/FT koneissa on alunperin takomännät. FT:n ja ET:n männät on muuten samanlaiset mutta FT:ssä on vähän isompi monttu ja siten matalampi puristus (jenkkimalli). Ainakaan mun tietojen mukaan B23ET/FT alkuperäistä takomäntää ei saa uutena. Sama pätee B19ET alkuperäisiin takomäntiin.
-
Taitaa olla kustannus tehokkaampaa vaihtaa ft tai fk kellari? :-\
Jos kyseessä ei ole museoauto niin helpoin vaihtoehto lienee B230FT ja siihen H-veivit samalla kun on irti autosta.
-
Tuo katalogi tarjoaa samaa mukia B230FT, B23ET ja B23FT koneisiin. Tehtaalta kaikissa on eri mukit ja B230-sarjan mitoitus on ihan eri kuin B23-sarjan. B23ET/FT koneissa on alunperin takomännät. FT:n ja ET:n männät on muuten samanlaiset mutta FT:ssä on vähän isompi monttu ja siten matalampi puristus (jenkkimalli). Ainakaan mun tietojen mukaan B23ET/FT alkuperäistä takomäntää ei saa uutena. Sama pätee B19ET alkuperäisiin takomäntiin.
Kyllä, konelistaus ei pidä noissa kutiaan millään männällä, kunhan osanumero täsmää alkuperäseen pitäs tulla oikea mäntä. Kun katsoo tuossa katalookissa männän mittoja huomaa että se on kymppisarjan mäntä ihan jo männän tapin koosta (24 mm), sekä puristus korkeudesta. ;) Ja tuossa linkkaamassani puristus suhde 9.00:1 kun uudemmassa ft:ssä se on 8.5:1, että pitäs olla ihan oikee mäntä. :) Ainahan se kannattaa mennä noilla mahlen numeroilla kysymään, jos vaikka saiskin varaosia, jäis moni laite korjaamatta jos luottais aina vaan kuulo puheisiin. :)
-
Mä uskon kaupasta saatavaan mahlen B23ET takomäntään siinä vaiheessa kun joku näyttää mulle sellaisen (tai valokuvan siitä). Aikanaan noita tuli metsästettyä aika paljon eri puolilta. Aina joku varaosanumero löytyi mutta tavaraa ei koskaan. Parner osti yli kymmenen vuotta sitten Volvolta loppuvaraston noiden osalta pois ja sieltä kasasta pelastin muutaman sarjan niiden viikkojen aikana kun niitä sieltä vielä sai. Kovin pitkään ei siitäkään läjästä myytävää riittänyt. Sen jälkeen en ole B23 alkuperäisiä mahlen takosia kaupoissa nähnyt. Mutta kertokaa ihmeessä jos valmistus on aloitettu uudestaan ja niitä jostain saa. Ne ois vielä tänäkin päivänä suhteellisen haluttua kamaa kilvanajossa vaikka kiinalaisia takosia nykyään saakin. Noihan on aika paljon parempaa laatua kuin kiinantakoihmeet.
edit: nostalgiaa aiheen läheltä... B23ET männillä kaseja jo 90-luvulla TTR:n toimesta.. Koneessa B17 akseli, B23ET mukit, pitkät veivit, denzel-kansi ja polttoaineena metanoli.
(http://home.swipnet.se/ttr780racing/bilder/bakhjulet.jpg)
(http://home.swipnet.se/ttr780racing/bilder/volvo160.jpg)
(http://home.swipnet.se/ttr780racing/bilder/Motor.JPG)
-
Aikanaan noita tuli metsästettyä aika paljon eri puolilta. Aina joku varaosanumero löytyi mutta tavaraa ei koskaan. Parner osti yli kymmenen vuotta sitten Volvolta loppuvaraston noiden osalta pois ja sieltä kasasta pelastin muutaman sarjan niiden viikkojen aikana kun niitä sieltä vielä sai. Kovin pitkään ei siitäkään läjästä myytävää riittänyt. Sen jälkeen en ole B23 alkuperäisiä mahlen takosia kaupoissa nähnyt.
Itse ostin uudet 96.30 b23et mahlet ~5 vuotta sitten sveitsistä. Löysin Ebaystä, samalla myyjällä ois ollu 3 settiä. Onneks tuli ostettua vain yksi sarja, hinta oli muistaakseni alle 400e per setti. :facepalm: