Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: nb - 16.05.2017, 19:59:04

Otsikko: V50 T5 E85 ohjelmointi
Kirjoitti: nb - 16.05.2017, 19:59:04
Onko mahdollista ohjelmoida auton oma moottorinohjaus käyttämään etanolia? Tulisiko huomioida jotain muuta, esimerkiksi suuttimien riittävyys?

Onko Suomessa (tai Tukholmassa) ammattitaitoisia ohjelmoijia?

Piggyback-boksia en halua.
Otsikko: Vs: V50 T5 E85 ohjelmointi
Kirjoitti: TFemma - 17.06.2017, 19:19:11
Ainakin Autotech tarjoaa Ruotsissa E85 ohjelmia eri tasoisina (steg 1,2,3 yms) V50 T5 volvoihin. Kannattaa käydä heidän nettisivuilla kattelemassa asiaa ja lukemassa lisätietoja. Itsellä ei ole kokemusta näistä mutta harkinnassa on ohjelman tilaus.
Otsikko: Vs: V50 T5 E85 ohjelmointi
Kirjoitti: Jatpe - 17.06.2017, 20:38:32
Itselläni on boksilla muunnettu T5 awd. DC on täyskiihdytyksessäkin aina ollut alle 80% talvellakin, joten suuttimien vaihto tuskin on edessä ellei ota samalla roimasti lisää tehoa.
Vakionakin nämä kuulemma sietävät melkein 50% etanolia ennen kuin softasta loppuu säätövara.

Softan muunnoksella voisi kuvitella, että pelkällä bensiinillä ajo saakin sitten jäädä siihen ellei boksin tapaan tule linjaan etanolianturia.
Otsikko: Vs: V50 T5 E85 ohjelmointi
Kirjoitti: TFemma - 18.06.2017, 20:38:23
Autotechin myymissä virityssarjoissa tulee mukava ohjelmointilaite jolla auton ohjelmaa voi vaihtaa matkapuhelinta muistuttavalla laitteella silloin kun tarve vaatii, mutta tietääkseni ei kesken ajon vaan vaatii aina auton sammutuksen ja ohjelmoinnin. Autotechin pakettiin voi valita ohjelmat bensalle (98), multifuel eli ilmeisesti 50/50 seos 98bensaa ja E85 etanolia sekä E85 ohjelma. Samaan kapulaan saa myös vikakoodinlukijan jos haluaa.
Otsikko: Vs: V50 T5 E85 ohjelmointi
Kirjoitti: Jatpe - 19.06.2017, 00:05:25
Autotechin myymissä virityssarjoissa tulee mukava ohjelmointilaite jolla auton ohjelmaa voi vaihtaa matkapuhelinta muistuttavalla laitteella silloin kun tarve vaatii, mutta tietääkseni ei kesken ajon vaan vaatii aina auton sammutuksen ja ohjelmoinnin. Autotechin pakettiin voi valita ohjelmat bensalle (98), multifuel eli ilmeisesti 50/50 seos 98bensaa ja E85 etanolia sekä E85 ohjelma. Samaan kapulaan saa myös vikakoodinlukijan jos haluaa.
Tuntuu kyllä vähän hämärältä tuo Multifuel-termin käyttö. VAG käyttää sitä Flexifuelin sijaan, mutta ilman etanolipitoisuuden mittausta olisi erikoista, jos se pystyisi säätämään ruiskutuksen määrää eri pitoisuuksien välillä.

T5:ssa auton oma lambdakin jaksaa venyä sinne 50% pintaan ihan vaan tankkaamalla.

Jos ei halua asentaa ylimääräistä laatikkoa ja anturia niin vaihtoehdoksi jää kiinteämpiä ratkaisuja, joilla bensiinin ja etanolin pitoisuus ei kuitenkaan saa vaihdella suuresti (joko/tai). Tästä lienee ainoa poikkeus uudemmat Saabit, joissa kaikki mekaaninen on bensavehkeissäkin paikallaan ja ero on vain softassa.