Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: turjake - 18.05.2017, 19:44:23
-
No nyt on ruvennut Volvo sauhuttamaan. Kyseessä V70 D5 -03, taulussa kohta puoli miljoonaa.
Alkoi tuossa pari viikkoa sitten, vein pajalle näytille mutta eivät löytäneet vikaa.
Kovin syvällistä analyysiä ei tehty kun mitään vikakoodiakaan ei ollut eikä siellä ollessa savuttanut.
Turbo vaihdettu kunnostettuun tänä vuonna, samalla yks ilmaletku uusittu. Pa-suodin myös
äskettäin vaihdettu.
Kiihdyttäessä pöllyttää reippaasti harmaata voimasavua. Etenkin kun polkaisee pienemmälle vaihteelle.
Tasaista vauhtia ajellessa ei yleensä sitten näy peilissä mitään, paitsi joskus hetken.
Parkissakin polkaistessa mustaa tulee.
Ajoin tuossa juuri 200km motaria ja muutaman kerran vilautti tekstiä 'moottori vaatii huollon'.
Tämä tuli aina loivassa ylämäessä ja hävisi muutamassa sekunnissa. Kone käy ja starttaa hyvin eikä ole tehoton.
Mitäs tälle seuraavaksi kannattaisi tehdä. Tuntuisi että liian paljon saa polttoainetta, jos ilmavuotoa ei löytynyt niin
olisiko suuttimia tutkittava sitten.
-
Ahtoletkut ja välijäähy tarkistaa ens alkuun. Onko ilmansuodatin koska vaihdettu?
Suuttimille voi tehdä ohivuoto testin.
-
Eihän suuttimien irroitus niin hirvee homma ole, sitten diiselihuoltoon.
-
Eihän suuttimien irroitus niin hirvee homma ole, sitten diiselihuoltoon.
(https://s28.postimg.org/70i7lpybd/DSC_0663.jpg) (https://postimg.org/image/70i7lpybd/)
Eeihän se kova homma ole ::)
Tosin tuossa tapauksessa tuo yks ei noussu sormilla. Mutta sitten kauhukuvat toisesta ääripäästä on että kaikki paskoo..
Mutta suosittelen mittaamaan ohivuodon. Tarvikkeet valmiina maksimissaan tunnin homma.
-
Kävin hakemassa letkua eikä tuo nyt olekaan niin vaikea homma.
Letkut paikalleen ja kone käyntiin, sit ihmettelemään pinnan nousua.
Kolmospytty vuoti eniten, viitonen myös ehkä vähän enempi kuin muut 3.
Kolmonen ehkä 10-15% erolla muihin. En mitannut mitään millilitraa per sekunti
vaan ihan silmämunametodilla katselin. Noissa vissiin on joku raja-arvo?
Onko tuolla paluupuolen ainemäärällä joku yhteys savutukseen?
Ja tarviiko nyt stressata että hajoaako kone jos vaan ajelen kunnes on
varaa viedä dieselhuoltoon tilipäivänä.
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14337.45 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14337.45) tuolla on otettu kantaa ohivuodon määrään ja pidemmässä keskustelussa huonon suuttimen riskeihin
-
Cooleri painetestii ::)
-
Päivitetääs tätä. Cooleri oli risa, vaihdoin ite, ei ollu paha homma.
Nyt auto toimii normaalisti, ei humppaa kierrokset eikä tule savua.
Paitsi jos aivan lämä 100% pohjassa kiihdyttää, sitten tulee savua.
Mitään vikaherjaa ei ole enää tullut. Keskikulutuskin tietokoneen mukaan
tipahti 0,4 litraa.
EGR en oo vielä tutkinut tarkemmin, näyttää että se olis myös itse
mahdollista irrottaa ja siivota. Siinä imupuolen metalliputkessa mihin
se puhaltaa oli kyllä pari milliä karstaa, itse egr:ssä on varmaan myös.
Jossain täytyy jotain vikaa vielä olla kun ei savutus täysin loppunut.
-
Tuleeko kuinka paljon savua, tienoo mustana vai pöllähdys?
Onhan siellä putkessa karstaa ku cooleri on vuotanu.
-
Kokeilin tossa töihin ajellessa.
Normaaliajossa ja 3/4 kaasulla ei savua.
Kolmonen päälle ja lappu lattiassa 60-100, harmaata savua jonkin verran.
Nelosvaihteella sama 80-130, ei näkyvää savua.
Kickdown 60-120, harmaata savua.
eli kolmosvaihteella pöllyttelee niin että selvästi näkyy peilistä.
Aivan mustaa ei nyt tule. Pikkuvaihteilla en lähtenyt vinguttamaan.
-
Eli ihan normaali pölähdys. Nämä tuppaa sen tekemään ku polkasee kunnolla. Ja todennäköisesti se vähenee ku putki puhdistuu.
-
Asian vierestä hieman, mitäs muilla on k-arvo ollut leimalla?
Itsellä oli heti eka polkaisulla 0,8, 448tkm rullattu D5. Ja ei siitä kyllä savua saa ulos millään ilveellä.
Ei toki haittaa yhtään, mutta luulisi jo noilla kilsoilla edes jotain pölähtävän...
-
Asian vierestä hieman, mitäs muilla on k-arvo ollut leimalla?
Itsellä oli heti eka polkaisulla 0,8, 448tkm rullattu D5. Ja ei siitä kyllä savua saa ulos millään ilveellä.
Ei toki haittaa yhtään, mutta luulisi jo noilla kilsoilla edes jotain pölähtävän...
2017 k-arvo 1,10 kaupunkiajon jälkeen.
2016 k-arvo 0.75, kävin rykäseen moottoritiellä pienen lenkin.
Kyseessä 360 tkm ajettu D5..
-
Tais olla 0.2, 528tkm.
-
ajan aina vartin motaria pienellä vihteella matkalla katsastukseen. 2003 D5:n savutukset on tainneet vaihdella kuun asennon mukaan välillä 0.1->0.9 (alle 300tkm ajettu)