Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: mujunen - 19.05.2017, 12:14:18
-
Tervehdys,
Tuli hankittua ensimmäinen Volvo ja siitä seurasikin heti ensimmäinen kysymys/viesti tälle foorumille:)
Kyseessä otsikon mukainen ruotsintuonti parin viikon takaa. Ajokilometrejä 205tkm.
Auto pukkaa vikakoodin: ECM-P023600 Turbocharger/Supercharger boost sensor A circuit range/performance. General failure information. No sub type information
Vikakoodin lisäksi tuntuu, että auto ei vedä aina tasaisesti ja turbo ei ahda aina yhtä pienillä kierroksilla. Vikatilaan auto ei ole vielä mennyt. Vikaa ei saa nollattua, vaan se palaa heti takaisin vaikka auto ei ole edes käynnissä. Hehkujen vikakoodit laitteella sai nollattua. Lisäksi tsekkasin DPF:n lämpötila-anturien näyttämät ja lukemat näyttivät järkeviltä.
Kysymys kuuluukin, että mikä anturi, säädin autoon pitäisi vaihtaa/tutkia?
Liittyykö tämä asiaan: https://www.autonvaraosat24.fi/bosch/7293021
-Jaska
-
Vaikka suurempia apuja foorumilta ei irronnut niin kirjaillaan kuitenkin ratkaisu tänne, jos siitä vaikka olisi jollekin hyötyä.
Otsikossa mainitun koodin lisäksi auto ehti antaa useampia ahtopaineeseen liittyviä vikakoodeja vikatilassa ollessaan ja sytyttipä se muutaman kerran pakokaasujärjestelmän häiriövalonkin. Tuosta innostuneena putsasin egr:n joka oli varsin likainen mutta vikavalo palasi melko nopeasti takaisin.
Ratkaisun toi coolerin putkessa olevan ahtopaineanturin vaihto. (Bosch: 0261230294, Volvo: 31303974). Vaihto onnistui muutamassa minuutissa yläkautta. Uusi Boschin anturi kustansi noin 30€:a.
-
Ensiksi kiitän mujusta hienosta taustatyöstä näillä ohjeilla omakin ongelma ratkesi.Laitan kumminkin omasta remontista vielä kokemuksia.Itselläni antoi vikakoodia P236 ja P234 ennen anturin vaihtoa ja tilasin osan ebaysta 41 euroa kotiin kannettuna.Volvolla osa maksoi jotain 140 ja 160 välillä en muista enään tarkkaa hintaa mutta paljon se oli!Osan numero on tosiaan Volvo 31303974.Helpoiten saa käsityksen missä kyseinen osa sijaitsee kun googlaa vaikka "volvo d3 intercooler" tai kuvia kyseisen mallin välijäähdyttimestä.Itselläni jostain kumman syystä ei yläkautta vaihto onnistunut millään tavaraa oli niin paljon edessä voiko ero mujuseen johtua siitä että meikäläisen malli on automaatti..Itse tein vaihdon sillain että kuskin lamppu irti ja sitten noin 25 cm pitkällä 1/4" tuuman jatkovarrella avasin sen ruuvin millä anturi on kiinni.Jatkovarren päässä oli torx t25.Jatkovarsi ujutetaan sieltä lampun reijästä lähelle sitä anturia ja sitten alakautta laitoin sen ruuvin kantaan sitten vaan väänsin auki pienellä räikällä tyhjässä lampun reijässä.Anturi lähti irti kohtuu helposti ylöspäin vätämällä.Uuden anturin tiivisteeseen laitoin ihan nimeksi öljyä jotta se menee helpommin paikalleen eikä kahnaa kiinni.Omassa autossani kilometrejä takana 196 tkm kunnes vikakoodit tulivat mutta koskaan ei moottorin vikavalo palanut.Alhaalla oli kyllä todella ahdasta tän anturin kanssa juuri ja juuri sen pystyi vaihtamaan ehkä jonkun isompi kätisen kannattaa miettiä lisätilan tekemistä ottamalla puskurin alta pois sellaisen mustan muovin.Toivottavasti nämä ohjeet auttavat anturin vaihdossa.
-
Huomasin ihan säännöllisen epäsäännöllisen vikakoodinluvun yhteydessä ripakopallisen koodeja jotka pienen selvittelyn jälkeen viittasivat ahtopaineanturiin ja sen oikkuilun seuraksiin, joten päätin aloittaa sen vaihdolla.
Kiitokset hyvistä ohjeista, automaateissa on vaihteistoöljyn lauhdutin edessä joten sdextan ohjeilla mentiin, irroitin lisäksi ilmanputsarin kotelon että saa paremman näkyvyyden työmaalle. Yläkautta ruuvi irti ja alakautta anturin vaihto. Lopulta ei paha, vaikka ahdasta onkin.
Kilometrejä 180tkm, ja mitään huomautusta tai valoa ei ajotietokone sytytellyt missään vaiheessa.
-
Pahoittelut vanhan aiheen nostamisesta, mutta täältä kans plussat ketjun ohjeista. Oma potilas on Volvo V70 2014, D3 automaatti.
Automaattilaatikko ja sen aiheuttama ahtaus työmaalle meinas teettää harmaita hiuksia. Yläkautta kuitenkin lopulta vaihdoin, kun yksin asentaessa sokkona tuntui työläältä kopeloida alakautta. Ja ketjussa mainituilla varaosanumeroilla löytyi vastaava osa, kiitokset myös niistä! Metzgerin tilasin, paketissa Boschilainen anturi.
Mutta seuraavalle vinkiksi, riittävän pitkä jatkovarsi räikkävääntimelle, meisselillä ei saa väännettyä ahtaudesta johtuen. Isoon räikkään ei omasta pakista löytynyt muunninta pienemmän räikän kokoon, eli piti käyttää pikkuräikkää ja useampaa jatkoa kärkisarjaa varten. Vähän hutera viritys, mutta onnistui.
Kuskin puoleinen umpio pois, sekä ilmanputsarin kotelo pois, niin näkee paremmin.
Anturin ruuvi on torx 25, magneettinen kärki vähentää kiroilun määrää, kun ei tarvi konetilasta kaivaa pudonnutta ruuvia.
Teipin avulla sain kuitenkin ruuvin takaisin paikalleen, ilman magneettia.
Ahtaus ja terävät reunat, varsinkin mainittu automaattilaatikon vaihteistoöljyn lauhdutin oli pinnaltaan tosi terävä, että viiltosuojahanskat kannattaa myös laittaa ostoskoriin.
Helpohko homma, ahtaus ja sokkona työskentely vain isoimmat hidasteet.
-
Hyvät on ohjeet, tosin homma vasta edessä. Siihen liittyen päteekö tää menettely D5244T12 (V60 AWD D4) moottoriin vai onko anturi kovinkin eri (vaikeammassa) paikassa?