Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: ToniA - 24.08.2011, 21:09:53

Otsikko: 940 '97 kytkin jotenkin hankalakäyttöinen
Kirjoitti: ToniA - 24.08.2011, 21:09:53
Mikähän mun ysisatkussa on vikana, kun sen kytkin on aina ollut jotenkin hankalakäyttöinen? Siis vaihdot aiheuttavat helposti ylimääräistä nykimistä. Käytännössä on aika hankalaa saada nättiä vaihtoa tehtyä yli 2500 rpm kierrosluvulla. Samaten liikkeellelähdössä kannattaa lähteä varsin matalilla kierroksilla ettei tule ylimääräisiä nykäisyjä.

Väljää perässä, kardaanissa, moottorin/vaihdelaatikon tukikumeissa? Tai vikaa kaksoismassavauhtipyörässä? Tyhjäkäynti ei ravista, ei kolkuta, eikä kytkin pidä mitään ylimääräisiä ääniä ja se myös pitää ihan normaalisti.

Naapurilla oli samanlainen auto ja hän mainitsi ohimennen että seuraava omistaja oli vaihdattanut loppuunkuluneen kytkimen ja auto muuttui kuin uudeksi...

Vaihdelaatikkona on M90, kone on vakio B230FK, kilometrejä on 290000 ja kytkin on alkuperäinen (ellei sitä sitten ole vaihdettu ekan 110000 kilometrin aikana). Vika ei ole 95E10 bensassa, tää on aina ollut enemmän tai vähemmän tällainen.
Otsikko: Vs: 940 '97 kytkin jotenkin hankalakäyttöinen
Kirjoitti: jaippi - 24.08.2011, 21:42:07
Saman ilmiön olen omassakin huomannut.
Todella tarkkaa käyttöä vaatii tuo kytkin että meno on jouhevaa.
Kyseessä siis samankaltainen B230FK+M90 yhdistelmä.
Kilsoja takana nyt 145tkm mutta samanlainen se oli jo ostaessa 95tkm kohdalla.
Liikkeellelähdössä yli 1500 kierrokset aiheuttavat ulinaa kytkimen suunnalta.
Tosin samalla tuo mokoma välittää luistamatta rapiat 390 nm väännön  :pomo:

Normaali kiinteä vauhtipyöräinen on huomattavasti helpompi käsitellä.

...Vika ei ole 95E10 bensassa...
98 tulee saman hintaiseksi per kilometri ja turbokone tykkää siitä enempi.
Otsikko: Vs: 940 '97 kytkin jotenkin hankalakäyttöinen
Kirjoitti: Turbo 242 - 08.09.2011, 05:40:41
Pikkuhiljaa olen oppinut tuossa omassa käyttämään kytkintä, onhan yhteisiä kilometrejä takana jo 65 000. Kohta menee kytkin sekä moottori vaihtoon, aika näyttää millanen siitä sitten tulee.  ::)
Otsikko: Vs: 940 '97 kytkin jotenkin hankalakäyttöinen
Kirjoitti: Dartteri - 12.09.2011, 19:44:05
Jos vaihdossa ja lähdössä on havaittavissa tärinää, kannattaa tarkistaa taka-akselin reaktiotangot. Vika on halppo havaita tarkkailemalla takajarrusatulaa, kun kaveri lähtee autolla liikkeelle hitaasti ja kytkintä luistattaen. Jos se vispaa kuin hullun mulkku, eli akseli pääsee kääntymään, vika on paikallistettu...
Otsikko: Vs: 940 '97 kytkin jotenkin hankalakäyttöinen
Kirjoitti: hevonen - 13.09.2011, 10:15:34
Jos vaihdossa ja lähdössä on havaittavissa tärinää, kannattaa tarkistaa taka-akselin reaktiotangot. Vika on halppo havaita tarkkailemalla takajarrusatulaa, kun kaveri lähtee autolla liikkeelle hitaasti ja kytkintä luistattaen. Jos se vispaa kuin hullun mulkku, eli akseli pääsee kääntymään, vika on paikallistettu...
Tarkotat vissiin apurungon ja akselin välissä olevaa ylempää ja alempaa vääntövartta?
Vai alatukivarsien etupuslia?

Ite oon nimittänyt vain etupään tukivarren lävistäviä tankoja reaktiotangoiksi, sitä en tiiä onko nää nimitykset oikein... :D
Otsikko: Vs: 940 '97 kytkin jotenkin hankalakäyttöinen
Kirjoitti: Dartteri - 13.09.2011, 10:21:46
Ne kaksi (ylempi ja alempi) alumiinista käsivarrenmittaista vartta akselin ja apurongon välissä, jotka estävät akselin kiertymisen.

Ainakin toimintansa perusteella ovat hyvin samantapaiset kuin etupään reaktiotangot, välittävät akselia kiertävän voiman koriin. Vähän OT, mutta nyt voisi joku, jolla on korjaamokäsikirja näpeissä, tarkistaa nimen :D
Otsikko: Vs: 940 '97 kytkin jotenkin hankalakäyttöinen
Kirjoitti: sorvari - 13.09.2011, 11:05:56
mullakin oli se kytkin aika hankalakäyttöinen kunnes 380tkm alkoi luistamaan ja vaihdettiin sitten sre:en asetelma ja uusi levy.vanha oli kulunut melkein niiteille.
nyt on vähän raskaampi mutta selvästi mukavampi käyttää(auto vm-97 nestekytkimellä).

mulla ainakin se kuluneisuus aiheutti että oli ikävä käyttää..