Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: anttiboi - 22.05.2017, 13:18:43
-
Mulla on 247.000 ajettu vuoden 2011 V70 1.6 drive. Nyt se on ruvennut hitusen nykimään (edelleen lähes houmaamatonta, mutta silti häiritsevää). Tätä tapahtuu erityisesti loivissa ja suht pitkissä ylämäissä ja joskus tasaisellakin kiihdyttäessä. Tyypillisesti 1700-1900 kierroksilla. Lisäksi samanaikaisesti kuuluu pieni 3-4 osainen ulvahdus (kokonaiskesto 1sek), joka kuulostais tulevan turbosta, mutta on selvästi yhteydessä nykimiseen.
Autoon vaihdettiin ensin EGR venttiili ja myöhemmin turbo, mutta sama vaiva kiusaa vieläkin.
Mitään vikakoodia ei näytä, voiko tämä johtua hiukkassuodattimesta?
Tuntuu että vie välillä ainetta paljon enemmän ja tuntuu nuutuvan vähän ylämäkeen
Onko muilla ollu vastaavanlaista vikaa?
Onko normaalia että hetkellinen kulutus näyttää 50 litraa kun lähtee liikkeelle ykkösellä?
-
En noihin muihin kohtiin osaa ottaa kantaa, mutta yli 30 l/100km tuntuu minusta mahdottomalta saavuttaa. Maantieajossa edes jyrkässä mäessä ei yleensä pääse yli 10 l/100km. Tasamaalla 80 km/h nopeudessa hetkellinen kulutus pyörii 4 litran paikkeilla.
-
Kyllä omankin 1.6 dieselin saa näyttämään yli 50 litran hetkellistä kulutusta liikkeelle lähdössä.
-
Mulla on 247.000 ajettu vuoden 2011 V70 1.6 drive. Nyt se on ruvennut hitusen nykimään (edelleen lähes houmaamatonta, mutta silti häiritsevää). Tätä tapahtuu erityisesti loivissa ja suht pitkissä ylämäissä ja joskus tasaisellakin kiihdyttäessä. Tyypillisesti 1700-1900 kierroksilla. Lisäksi samanaikaisesti kuuluu pieni 3-4 osainen ulvahdus (kokonaiskesto 1sek), joka kuulostais tulevan turbosta, mutta on selvästi yhteydessä nykimiseen.
Autoon vaihdettiin ensin EGR venttiili ja myöhemmin turbo, mutta sama vaiva kiusaa vieläkin.
Mitään vikakoodia ei näytä, voiko tämä johtua hiukkassuodattimesta?
Tuntuu että vie välillä ainetta paljon enemmän ja tuntuu nuutuvan vähän ylämäkeen
Onko muilla ollu vastaavanlaista vikaa?
Onko normaalia että hetkellinen kulutus näyttää 50 litraa kun lähtee liikkeelle ykkösellä?
Voisin sanoa omassani olevan täysin samat oireet. Sama kone, vuosi 2010 ja saman verran ajettu.
Tuo ulahdus on nyt pitemmän aikaa ja mitään ei ole nykähdystä ja ääntä vakavampaa tapahtunut. Turbo on käytetty auki ja ollut siistin näköinen. Hiukkassuodatin vaihdettiin vasta, ei vaikutusta. Nyt on olen lopulta löytänyt sen milloin ääntä ja nykähdystä ei saa ilmenemään. Se on silloin kun hiukkassuodatin tekee polttoansa ja ohjelma laittaa tällöin EGR:n kiinni.
Tuohon omaani on vaihdettu 130 tkm tienoilla EGR-venttiili. valeo merkiltään ja näytti olevan halvin mahdollinen. Voisiko olla paskaa laatua ja ns.hidas. tai onko sitä uutta venttiiliä aikoinaan ohjelmoitu autoon uudestaan. On ollut ajatuksissa ohjelmoida se pois kokonaan.
Edit. Lue oma aloitukseni aiheesta tältä samalta foorumilta
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla