Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: volvo v70 legend - 23.05.2017, 20:09:33
-
Huomasin tänään autoa pestessäni että vänkärin oven alareunassa oli ruoste kuplia. Rupesin tutkimaan tarkemmin.
Otin ovi verhoilun irti ja huomasin että ruostetta oli pitumi palan alla. Pala lähti irti ja siellä oli ruostetta niin että oli mennyt jo läpi. Auto on siis volvo v70 vm 2005 ja ajettu 200tkm.
Pitää aukoa vielä muut ovet ja tarkistaa ettei muissa ole käynnyt samanlailla.
Nyt pitää ruveta etsimään uutta ovea tilalle ja maaluuttaa se.
Kannattaa muidenkin tarkistaa nuo ovet.
Auto on kyllä muuten ihan ruosteeton.
Onko tietoa että onko ovet samanlaisia 2000-2007vm
-
Oliko se ruoste oven pohjassa, kuten vois olettaa ? Mulla 2001 s80 ja ei missään vielä ruostetta, mutta en ole tarkemmin tutkinut koputtelemalla oven alapuolelta, vaikka maalit kiiltääkin.
-
Saattaa olla monia syitä miksi tuo lähtenyt noin ruostumaan, mutta todennäköisesti vika lähtöisin jo tehtaalta. Ja purkaamoille kannattaa soitella niin saa samanvärisen ovenkin, maalauttaminen maksaa hunajaa verrattuna purkuosaan jossa sama väri.
-
Ruoste on listan alapuolella pellin suoralla kohti. Muuten ovi on ihan ruosteeton, myös oven pohja. Käytän vielä, myös muut ovet auki ja tarkastan ne.
Tilasin käytetyn oven. pitää vaihtaa se kunhan tulee. Pitää käydä vielä Volvo liikkellä sanomassa tuosta volvon laadusta.
-
Oliko ollu kolaroitu?
-
Itse löysin repsikan ovesta ruostetta muutama vuosi sitten (S60 -05). Ihan alimman listan alla ja lista yläpuolisessa pokkauksessa. Tein siihen itse ruostekorjausta ja paljastui että ovi oli kolaroitu ja korjattu paksulla pakkelimäärällä. Sinällään ovi oli taidokkaasti maalattu, sillä värieroa muuhun autoon ei ollut lainkaan. Pari vuotta mun korjaus kesti ja nyt on pahasti ruoste puskenut läpi. Enää en ole jaksanut välittää. Täytyy joskus koittaa etsiä käytetty ovi, väri on vaan hieman harvinainen vaalea metallin sininen, niin voi olla työläs etsittävä.
-
^ Erikssons ja Backfält täällä Pohjanmaan lakeuksilla, löytyy melko varmasti. ;)
-
Ei ole kolaroitu. Ruoste on alkanut sisältä päin. Äänieriste /pikimaton alta. Oven tilasin Backfältilta.
Luulisin että joku valmistus virhe. Pikimatto liimattu huonosti tai maalaus sen alta huono.
Tarkastin muut ovet sisältä päin, kaikki olivat ruosteettomia ja pikimatot oli kiinni.
Pitää ottaa kuvia siitä ruoste ovesta ja laittaa ne tänne.
-
Kuvia
(https://thumb.ibb.co/msrVdF/IMG_0750.jpg) (https://ibb.co/msrVdF)
(https://thumb.ibb.co/cVTAdF/IMG_0749.jpg) (https://ibb.co/cVTAdF)
-
Onko auto ollut omistuksessasi uudesta saakka vai miten voit olla varma ettei ole jälkikäteen maalailtu? Voi kestää hyvinkin monta vuotta ennenkuin kuplat ilmestyvät. Itsellä on kokemusta että kuplaa alkoi ilmestyä 9v maalauksen jälkeen. Tehtaan maalit eivät kuplineet tuolloin vielä mistään.
En lähtisi Volvolle palautetta antamaan ilman varmuutta. Ei Volvonkaan laatu ole täydellistä mutta aika pirskatin hyvä näiden ruostesuojaus on eikä ne prosessit ylettömästi huoju. Merkistä riippumatta kuplat lähes aina kielivät jälkimaalauksesta.
-
Sisäpuolelta päin tuo on ruostunut ja siististi juuri tuon pikimaton/eristeen alta.
Tänään laitoin uuden käytetyn oven paikoilleen. Aika isotyö oli tuo oven vaihto.
Uusi ovi oli pelkkä oven runko ilman lasia, kahvaa ja lukkoa.
-
Löysin vasemman takaoven yläreunan tiivisteen alta ruostetta, joka on alkanut erittäin todennäköisesti ilman ulkoista syytä. Että kyllähän näitä on, kun muuten ei korissa ruostetta ole, vaikka moni kohta on oikeasti kovassa rasituksessa, toisin kuin tuo kohta.
-
Onkohan ovi vaihdettu joskus? Sori että toistan itseäni mutta minulla ollut pari kaksikilpistä ja tullut muutenkin tutkailtua aihetta. Lähestulkoon satavarmasti nykyautojen yllättävät ruostumiset johtuu korjauksista ja siitä että ne eivät hyvinkään tehtyinä pääse tehtaan tasoiseen työnjälkeen ja kestoon. Se on usein teknisesti mahdotontakin. Käsittelyt ja maalausprosessit on tänäpänä jo niin hyvin hallinnassa että sieltä tulee joko priimaa tai sekundaa mutta ei molempia. Tarkoitan tällä sitä että jos ongelmia olisi ollut niin niitä pitäisi esiintyä aika monella Volvoilijalla.
-
Mikäs näissä yleensä on käytäntö ruostesuojausten suhteen? Tarvitaanko jälkikäsittelyä tai ovien alasaumojen öljyämistä. Teoriassa näistä toimista voi olla haittaakin ja ainakin ne tuppaa sotkemaan paikkoja ja vaikeuttamaan mahdollisia muita korjaustoimia.
Vähän allergiseksihan näille korikorjauksille nykypäivänä on tultu. Ennen peltiä pantiin neliökaupalla.
-
Onkohan ovi vaihdettu joskus?
En usko, että on vaihdettu, mutta eihän näistä koskaan tiedä. Kurkkasin nopsaan muidenkin ovien tiivisteiden alle eikä niissä näkynyt ruostetta.
Alareunat kaikissa kunnossa ja kori muutenkin siisti - ainoastaan tuon yhden oven yläreunan taitoskohdassa, johon tiiviste menee kiinni, ruoste kukkii. Kohtahan ei ole näkyvissä, vaan tiiviste pitää irrottaa, jotta ruoste näkyy. Huomasin ruskeaa vettä tiivisteen pinnalla, niin kiinnostuin.
-
Ihan tosissaan ruostuvaisia autoja omistaneena/omistavana niin selvä tapaushan tuo mun mielestä on. Bitumi irronnut/ollut alkujaankin huonosti kiinni pellissä, jonka takia kosteus päässyt kerääntymään ja hautumaan sen takana. Ruosteisen alueen rajautuminen juuri bitumin alueella puoltaa tätä. Saman tyyppistä ilmiötä löytää aika monen vanhan auton lattiapellistä bitumin takaa vahvikepokkauksen kohdalta.
Olisin kuvitellut sinkityksen panevan paremmin kampoihin ruosteelle, mutta enhän mä ees tiedä onko sitä oven sisäpinnassa. ::) Harmillinen juttu, mutta toisaalta helposti ja suht halvalla hoidettavissa kun kyseessä pulteilla irtoava osa.
-
Kai se bitumi on maalattuun peltiin ollut kiinnitettynä. Vai tarkoitatko että bitumi on jotenkin irrotessaan rikkonut maalin?
-
Kai se bitumi on maalattuun peltiin ollut kiinnitettynä. Vai tarkoitatko että bitumi on jotenkin irrotessaan rikkonut maalin?
Ei, kyllä siellä alkujaan maali on alla niin kuin tuosta ekan kuvan yläreunasta näkyy. Mutta yleensä ne herkkupaikat löytyy juuri noitten bitumien alta. :)
Toki suorahkon ovipellin pitäisi olla aika otollinen alusta liimaamiselle, mutta mä en keksi muuta syytä noin jyrkästi tuon lätkän alueelle rajautuvaan ruosteeseen kuin eristeen alle päätynyt kosteus.
-
Intouduinpa lopulta rekisteröitymään foorumiin juuri tämän topicin pohjalta!
Meillä V70 II (2005) ja täsmälleen sama ongelma: kuskin oven ehyt maalipinta kuplii alta päin. Päältä päin asiaa tutkineena ihmettelen, että pelti on alkanut ruostua sisältä päin juuri kaiuttimen kohdalta, magneetin muotoisena ja kokoisena ”täpläkiekkona”. Voi olla, että kuskin oven sisäpuolen kuivana pysymisessä jotain ongelmaa, kun ikkunaan jää kuivallakin säällä kostea pinta lasia alhaalla käyttäessä. Muilla kolmella ikkunalla ei tätä ilmiötä. Kuskin ikkunan kosteusjäljet piirtyvät vain lasin ulkopinnalle, joten ei tuo ovirungon sisus näyttäisi aivan uiskentelevan kosteudessa. Pitää ottaa auki lähipäivinä ja tsekata tarkemmin.
-
Näissä oon nähnyt akun ympäristön ruostuvan tosi huonoon kuntoon jos akkukaasujen ulosmenoputki on pois paikoiltaan kontissa kansien alla. Liitokset kaikki uusilla jne.
Toinen on hifistien ovien matottaminen bitumilla ja pehmellä matolla päällekkäin. Tietääkseni kellään ei ole ollut ongelmia mut veikkaan että noissa voi muhia jotain..
-
Ovipellin sisäpuolella täsmälleen ruostumiskohdassa on suojapahvi, jonka tarkoituksena on kenties estää pellin magnetoitumista samaan kohtaan sijoittuvan ovikaiuttimen vuoksi. Vuosien saatossa pahvi näyttää toimittavan kosteuden kerääjän ja ylläpitäjän hommaa, jonka tuloksena pelti lopulta ruostuu sisältä päin läpi ja tämä havaitaan reilun 10 vuoden jälkeen maalipinnan alta päin ilmenevänä ”kuplimisena” kyseisessä kodassa.
Liitteenä kuva Pohjanmaalta löytyneen vaihto-oven sisäpuolelta. Kuvaussuunta lukkoreunasta kohti keulaa. Pahvi taka-alalla.
(https://i.ibb.co/WWq8RY9/3-D59-B376-B299-4-D36-9-E41-DF7-CA08-FCFB8.jpg) (https://ibb.co/WWq8RY9)
-
Jos näissä II-koppasissa haluaa ruosteettomuuden varmistua, niin sen näkee vasta alahelmamuovien irroituksen jälkeen. Itsellä oli yllätyksenä edessä molempien puolen helmapeltityömaa kun erehdyin sen tekemään. Muutoin vielä päällepäin ehjässä pelissä. Toki tutkimishavainto perustui silmin näkyvän osan pistehitsatun osan reunan ”lehtevöitymiseen”. Maalattu pelti ei sitä nykyautoissa oikein enää kestä kuten vanhemmissa kokomassatuissa tekee- kierrätyskö? Tässä tapauksessa kyseessä jo rapeat 500 tkm ajettu vm2007 ajettu entinen taksivolle. Itellä omistusta vajaa 7 vuotta ja ovet vielä yllättäen ehjät, eikä kyljetkään vielä kupli.