Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kestosippi - 25.05.2017, 09:40:10

Otsikko: 940 230fb jakopäähihnasta huoli
Kirjoitti: kestosippi - 25.05.2017, 09:40:10
Mahtaako moottori pyöriä vapaasti jos hihna katkeaa.
Huomasin juuri että 5 vuotta on tullut täyteen Gates hihnalle vaikka kilometrejä vasta rohkeet 50 000

Kuvassa edellinen vaihtokerta

(https://s29.postimg.org/k4ckfmwub/DSCF1642.muutettu.jpg) (https://postimg.org/image/k4ckfmwub/)
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: LAIRA - 25.05.2017, 09:48:25
Tietääkseni vain turbo-koneissa ( fk ft ) on tilaa venttiileille. Elikä huonosti käy , jos tämä tieto on oikein. Korjatkaa tietäjät ihmeessä, jos asia ei ole näin.
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: Kaziganth - 25.05.2017, 10:01:14
Mä olen siinä uskossa että b230F ainakin on myös turvassa venttiilien ja mäntien kohtaamisen suhteen.
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: kestosippi - 25.05.2017, 10:24:46
Onko kellään katkennut Vollesta jakohihna pitkän iän vuoksi?
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: The moose - 25.05.2017, 10:35:29
B230f on vapaastipyörivä. Vaikka olisi vx3 nokka.

Pattimäntä b230 ja b200 k ei ole
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: The moose - 25.05.2017, 10:37:54
Olisko pikkasen pro homma jos joku listaisi ne vapaastipyörivät konetyypit tänne faq osioon?

Aina välillä niitä kysellään..
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: vippe - 25.05.2017, 15:07:14
Onko kellään katkennut Vollesta jakohihna pitkän iän vuoksi?

on kahdestikki, b200k ajosta ja kaikki venttiilit solmuun ja b200f startatessa poikki, ei muistaakseni merkittäviä vaurioita.
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: jon1.tur - 25.05.2017, 15:12:03
Riippuu tosiaan nokastakin pystyykö venat osua mäntään mutta b230f m nokalla on aika lähellä mutta ei ihan osua mitä irtaalleen kattelin
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: jaippi - 25.05.2017, 16:37:04
B230FB täytyy olla vapaastipyörivä.
531 kannesta ei tainnut venttiilit tulla edes palotilasta ulos asti.
Ainakaan vakio VX3 nokalla.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: kestosippi - 25.05.2017, 18:38:25
Kiitoksia vastauksista. Pitäähän se vaihtaa, mutta enpä taida mitään paniikkikiirettä sillä pitää.
Lähinnä harmittaa kun moottoria ei saa lukituksi hihnapyörän pultin aukaisua tai kiristystä varten. Olisko tähän porukoilla jotain hyvää niksiä.
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: Acke - 25.05.2017, 19:02:28
Lähinnä harmittaa kun moottoria ei saa lukituksi hihnapyörän pultin aukaisua tai kiristystä varten. Olisko tähän porukoilla jotain hyvää niksiä.
Oikea työkalu. Saa skandixilta, ipdltä ja varmaan volvoltakin vielä. Tai sitten tekee itse. Jos olet PK seudulla voin lainata.
(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQgcEptdyaWp73DDKWO-Cn0O6vWSha5r9fbOJcUhYqjsnNZxuBIWw)
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: kestosippi - 25.05.2017, 19:18:34
Oikea työkalu. Saa skandixilta, ipdltä ja varmaan volvoltakin vielä. Tai sitten tekee itse. Jos olet PK seudulla voin lainata.
(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQgcEptdyaWp73DDKWO-Cn0O6vWSha5r9fbOJcUhYqjsnNZxuBIWw)
Kiitos!
Tuon tapaisenhan saanen tehtyä itsekin. Metallimies kun olen.
Vanha kuva siitä hihnapyörästäni näyttää tältä.
(https://s7.postimg.org/ckils5itz/DSCF1649.jpg) (https://postimg.org/image/ckils5itz/)
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: Dmies - 25.05.2017, 20:49:26
Oikea työkalu. Saa skandixilta, ipdltä ja varmaan volvoltakin vielä. Tai sitten tekee itse. Jos olet PK seudulla voin lainata.
(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQgcEptdyaWp73DDKWO-Cn0O6vWSha5r9fbOJcUhYqjsnNZxuBIWw)
Vasta kyselin siniseltä. Pitäisi saada vielä ja 50€ on hintaa, mutta en tilannut vielä
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: 20-VALVE - 25.05.2017, 21:07:59
Kiitoksia vastauksista. Pitäähän se vaihtaa, mutta enpä taida mitään paniikkikiirettä sillä pitää.
Lähinnä harmittaa kun moottoria ei saa lukituksi hihnapyörän pultin aukaisua tai kiristystä varten. Olisko tähän porukoilla jotain hyvää niksiä.

Ite oon laittanu 1/2 tuuman vääntiöllä olevan 600mm pitkän vääntövarren 24mm hylsyllä
siihen kampuran pultille ja vääntövarren lepäämään runkoaisan päälle. Sitten vaan pikku pyöräytys startilla
ja auki on. Räikällä ja hylsyllä sitten loput. Ikinä ei oo mitään hajonnu... siis yli 20v aikana   *kahvia->

Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: LAIRA - 26.05.2017, 08:26:38
Tuo työkalu on varmaan mukavin. Haynesin kirjassa opastettiin ottamaan startti irti ja meisseliä vauhtipyörän hampaiden väliin. Käy se noinkin mutta on vaan turhan paljon aikaa vievä. On tullut tehtyä noin joitakin kertoja.
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: Slerbahuuli - 26.05.2017, 09:43:40
Vakiosta en mene vannomaan, mutta millin madallettu 531 + VX3 (B230FB), niin ylikierroksilla (11krpm) lyö kaikki venttiilit melko lujaa mäntiin.

Muistaakseni 1.6mm madalletulla olisi jo riski vääntää venttiilit hihnan katketessa. Jos jollakulla olisi 531+vx3 irrallaan, niin äkkiäkös tuon tarkistaisi (tuleeko palotilan ulkopuolelle).
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: jaippi - 26.05.2017, 15:58:32
Itsellä oli FB:n kansi pöydällä välysten säädössä, eikä yhtään loikkinut kun pyöritteli nokkaa ympäri.
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: vannesuhari - 30.05.2017, 08:53:10
B200f meni poikki ja melkein kaikki venttiilit solmuun. Tietääkseni vakio moottori. Moottorissa ei ollut patti Mäntiä.
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: Kaziganth - 30.05.2017, 17:16:16
B200f meni poikki ja melkein kaikki venttiilit solmuun. Tietääkseni vakio moottori. Moottorissa ei ollut patti Mäntiä.
sitten ei ollut vakio :)
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: ari1956 - 05.06.2017, 20:30:19
Vasta kyselin siniseltä. Pitäisi saada vielä ja 50€ on hintaa, mutta en tilannut vielä
Kaveri tilasi 4-5 vuotta sitten USA:sta minulle tuon työkalun. Hän asui noin 1 kk:n USA:ssa ja tilasi omaan osoitteeseensa sinne.
Voi olla että firma oli tämä, ja jotain 50-55 € muistaakseni maksoin kaverille (ei tuontipalkkoja).
Silloin mainostettiin, että tämä tarvikemalli on parempi kuin alkuperäinen. Nyt ei kyllä tuosta linkistä ko. kehumista löytynyt.
Mökillähän tuo on Forssan lähellä. Voisin lainata sitä jos joku lähiseudulta tarvitsee.
https://www.ipdusa.com/products/7988/115647-crankshaft-pulley-holder-tool-b230
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: ari1956 - 05.06.2017, 20:45:10
B200f meni poikki ja melkein kaikki venttiilit solmuun. Tietääkseni vakio moottori. Moottorissa ei ollut patti Mäntiä.

Löytyihän tämä helposti kun muistin avainsanat Googlelle, ne  kyllä on tuossakin linkissä:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=138951
Tuosta ei taida olla ratkaisuksi. Muistaakseni joku muu engl.kielinen foorumi on väittänyt, että kestää jakohihnan katkeamisen. Löytyi nyt ainakin hakusanat Interference engine....  Tässä olen minä, Ari,  Googlella ja näppiksellä korjaaja ...   Tosin rohkenin vaihtaa jakohihnan 5 v sitten itse, mutta viime kesäkuussa vein tuttuun korjaamoon, ikä huonontaa näpit, teettää itseluottamuksen puutetta ja hermoilua sekä hidastaa!
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: kestosippi - 23.06.2017, 18:59:43
Hihnapyörän pultti pitäisi kai 60Nm kireyden lisäksi vääntää vielä 60 astetta kieämmälle?
Kuulostaa kovin kireältä. Kestääkö pultti monet hihnanvaihdot vai pitäisikö ostaa uusi pultti? Mikähän pulttikoko lienee jos pitää.
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: Huikkoster - 23.06.2017, 19:19:13
Kestää se. Kenelläkään en ole kuullut katkenneen. Auenneita on useampia.
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: kestosippi - 27.06.2017, 14:17:16
Pultti kesti kyllä irroituksen mutta aukaistessa hihnapyörän lukituslaitteen kanssa kävi niin että hihnapyörä kyllä pysyi lukittuna mutta kampiakseli pyöri pultin mukana.

Jouduin avaamaan pultin sittenkin starttimoottorin voimalla ilman sitä lukituslaitettani.

Siitä kampiakselin päässä olevasta hammashihnapyörästä oli kadonnut hihnapyörän kohdistusuloke.
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: Slerbahuuli - 27.06.2017, 14:34:03
Pultti kesti kyllä irroituksen mutta aukaistessa hihnapyörän lukituslaitteen kanssa kävi niin että hihnapyörä kyllä pysyi lukittuna mutta kampiakseli pyöri pultin mukana.

Jouduin avaamaan pultin sittenkin starttimoottorin voimalla ilman sitä lukituslaitettani.

Siitä kampiakselin päässä olevasta hammashihnapyörästä oli kadonnut hihnapyörän kohdistusuloke.

Ettei ollut liimattu kierrelukitteella kiinni?
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: kestosippi - 27.06.2017, 14:58:02
Ettei ollut liimattu kierrelukitteella kiinni?

Oli se pultti liimattu.
Hitsasin/viilailin uuden ulokkeen siihen hammashihnan käyttöpyörään ja sain pultin kiinni oikeaan momenttiin 60Nm + 60astetta. Kampiakselin lukitukseen käytin tekemääni hihnapyörön lukituskalua. En laittanut liimaa tällä kertaa. Edellisessä vaihdossa laitoin koska en saanut kunnollisesti kiristetyksi lukitustyökalun puutteessa.
(https://thumb.ibb.co/nhz8OQ/20170626_183659.jpg) (https://ibb.co/nhz8OQ)

(https://thumb.ibb.co/dLfF3Q/20170626_184128.jpg) (https://ibb.co/dLfF3Q)

(https://thumb.ibb.co/bRFhiQ/20170626_191434.jpg) (https://ibb.co/bRFhiQ)
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: kestosippi - 27.06.2017, 15:05:20
Lukituskalusta tuli tämmöinen:
(https://thumb.ibb.co/mAb53Q/20170626_205125.jpg) (https://ibb.co/mAb53Q)

(https://thumb.ibb.co/j8gGA5/20170626_205243.jpg) (https://ibb.co/j8gGA5)

(https://thumb.ibb.co/hDi7Hk/20170626_205329.jpg) (https://ibb.co/hDi7Hk)

Jos joku haluaa tarkempia mittoja niin kyllä annan. Tässä Vollessa hihnapyörän ulkohalkaisija on 157mm ja tuo tekemäni "hylsy" kävi siihen hienosti.

Toki lainaankin jos tarvitset.
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: Slerbahuuli - 27.06.2017, 15:26:49
Hmmm, toivottavasti hitsaantui hyvin?

Volvon hihnapyörästä en ole varma, mutta yleensä nuo alapyörät ovat karkaistuja, jolloin voi hitsatessa käydä hassusti (piilomurtumia/vääntyy). Noh, onneksi vinokoneen hihna/hihnapyörä ei joudu aivan kamalille rasituksille.

Voi olla että se nystyrä on murtunut ja kiinni vetäessä. Näin kävi allekirjoittaneelle, kun ilman lukitustyökalua vaihdettu vasten väännettiin mutteri kiinni. Saatiin oikeaan momenttiin, eikä ainakaan merkeistä nähnyt että jako olisi pielessä ollut, mutta myöhemmin alapyörän petettyä (12krpm) oli murtuman jälki "vanha".
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähinhasta huoli
Kirjoitti: HammerDown - 08.09.2020, 16:28:32
Onko kellään katkennut Vollesta jakohihna pitkän iän vuoksi?

Vaihdoin juuri reilun kahdeksan vuoden ikäisen Contin remmin, joka ei kunnoltaan paljon uutta hävennyt. Kilometrejä tosin vain vajaa 37 000...
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähihnasta huoli
Kirjoitti: Janza - 20.11.2020, 20:18:02
Seiskasta vaihdoin ite kun oli 6 1/2 vuotta-50000km. Hihnapyörän vedin mutteripyssyllä veke-merkit kohilleen-uus hihna ja hihnapyörä momenttiin momenttiräikäl+mutteripyssyl asteet noin about kohilleen. Hyvin on pysynyt
Otsikko: Vs: 940 230fb jakopäähihnasta huoli
Kirjoitti: HammerDown - 20.11.2020, 20:39:33
Pannut merkille, että tuo 60 + 60 momentti on sellainen, että sen saa just momenttiavaimen mittaisella vääntövarrella vedettyä kohtuudella vähän työskentelyasennosta riippuen. Eli auton alla könytessä tarttee ottaa jo eturenkaasta jalalla tukea.

Mutta aina voi hipostella. :)

(https://i.ibb.co/j38k0Kk/20200908-153535.jpg) (https://ibb.co/j38k0Kk)