Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Tomppa Kruisailija - 28.05.2017, 09:08:00
-
Illanistujaisissa keskusteltii tietenkin autoista, mistäs muusta. Muisteltiin vanhoja kuinka olivat kovia rautoja. Vaan ei taida nykyautoille pärjätä. Itselläni oli 240 Turbo Intercooler joka oli aika tykki 80-luvulla. Vaan en onnistunut löytää sen suoritusarvoja. Löytyi vaan perus Turbon tiedot: 155hp, 9,3s 0-100, 197km/h. Muistaakseni Intercooler-mallissa oli 185hp. Muistaako joku paremmin? Muistan kyllä hyvin miten turbopotku tuli mukaa 3000+ rpm kohdalla. Muijakin aina valitteli onko pakko kun pää retkahteli kiihdytyksessä. Ja talvella sai olla varovainen ettei perä irronnut ahtopaineiden noustessa. Vaan ei taitaisia olla vastusta uusille perhesporteille jotka alkaa jo hätyytteleen 6-7 alkavia 0-100 aikoja?
-
Taitaa olla ainoa asia missä 80-luvun vehje on nopeampi kuin nykyiset ruostumisnopeus...
-
Varmaan suurin syy siihen miksi 240 ei pärjää kiihdytyksessä on se umpisurkea vaihteisto, ykköseltä kakkoselle vaihto kestää pienen ikuisuuden kun synkrot ei ehdi mukaan valtavan välityseron takia ja lisäbonuksena kone putoaa vetoalueelta pahemman kerran. Jos siihen tyrkkäisi nykyaikaisen hypernopean automaatin niin ajasta lähtisi varmaan toista sekuntia, kuitenkin 185 hevosta alle 1300 kg korissa on aika paljon vielä tänäkin päivänä. Ohituskiihtyvyys siinä on kyllä edelleen ihan kunnossa nykyisiinkin verrattuna.
Toinen juttu on sitten se mitä on ilmoitettu ja mitä ne vehkeet oikeasti suorittaa. Minulla ei ole mitään syytä kyseenalaistaa etteikö tuo 9,3s sataseen olisi sellainen luku jonka pystyisin itsekin tekemään (vertailukohtana ajettu 9,9s vakiolla 940 turbofarkulla kahden miehen kuormalla kytkintä säästellen) mutta ihan joka jätkä ei kiihdytä manuaalivaihteista noin 250 hevosvoiman autoa joka painaa jonkun puolitoista tonnia sataseen seitsemässä sekunnissa vaikka tehdas sen ilmoittaa siihen kykenevänkin. Se kun vaatii vähän jo kuskiltakin asioita siinä kepin varressa.
-
(http://i92.photobucket.com/albums/l28/xuppo/240tic_zps4wrrg1mn.jpg)
-
Tuo 0-60mph aika sai muistamaan että tuli punaraja vastaan juuri ennen kuin 100km/h sai mittariin ja joutui hakemaan 3. sisään. Eli saa lisätä reilun sekunnin. Ja Turbo Saabin kanssa tuli kiihdyteltyä samaan tahtiin kun kaverilla sellainen oli, en muista oliko 900 vai 9000. Toinen muisto Trans-Amista joka jäi keulan mitalla Heinolan liikennevaloista lähtiessä ja painoin sitten kuin viitapiru ohitse kun liikennetilanne salli. Tämä siis silloin kun 4-tie meni Heinolan läpi. Ohituskiihtyvyyshän tuolla oli mitä parhain, sähköinen loikkari pois napista ja talla pohjaan ja sit mentiin. Ja tulihan sitä käytettyä nuorena miehenä aika usein tarpeettomasti :)