Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Toni - 29.05.2017, 07:32:51
-
Pitää kysyä viisaammilta kun itsellä on keinot loppu, kyseessä Volvo 940 D24TIC. ABS mokkula vaihdettu konehuoneeseen, samalla osanumerolla. Vaihdossa ei ollut mitään ihmeellistä. Muuten jarrut toimii hyvin - ei vikavaloakaan - mutta en saa jarrupoljinta kovaksi.
On ilmattu jo 3L jarrunestettä, imemällä satulasta paineilmasysteemillä, ylipaineella jarrunestesäiliön korkkiin tehdystä venttiilistä ja lopuksi kaverin kanssa pumppaamalla. Aika pehmeä on ja jos pitää poljinta painettuna niin se "vaeltaa" pikku hiljaa melkein pohjaan asti. Kävin hiekallakin rumpsuttelemassa ABS:ää muttei ollut silläkään vaikutusta. Auto pysähtyy kyllä kun seinään jos polkimen länttää melkein pohjaan asti.
Olisiko jotain neuvoa asiaan? Onko tuossa ABS-mokkulassa jotain kikkaa sen ilmaamiseen, en ainakaan VIDAsta löytänyt mitään neuvoa. Kait siellä vaan ilmaa on jossain kun aikaisemnmin poljin oli kovahko ja nyt aika pehmeä eli pitäis olla muut palikat kunnossa. Tai onko jotain yleisempää syytä vaeltavaan polkimeen..
-
Ei mulla taida tohon olla vastausta, mutta kerron nyt kuitenkin hyvin samantapaisesta oireesta, joka oli eräässä jo museoikäisessä. Siinä toisen etujarruletkun sisusta oli alkanut "sulaa" mustaksi mössöksi ja liikkui siellä paineen mukana edes takaisin hidastaen paineen nousua ja laskua sylinterissä.
-
Vastaavanlainen tuntuma hävis omasta 940 kun herkisteli etuliukutapit ja vaihto pääsylinterin tiivisteet.
-
Aika pehmeä on ja jos pitää poljinta painettuna niin se "vaeltaa" pikku hiljaa melkein pohjaan asti.
Eikö tämä viittaa suoraan pääsylinterin tiivisteisiin?
Muistaakseni useammat on puhuneet että jarrurempassa jos käy pääsylinteri tyhjänä niin tiivisteet ei enää pidä uudestaan täytön jälkeen. (Ei siis välttämättä mene nuo tiivisteet, mutta joillekin käyny noin.)
-
Vähän vastaavia oireita oli seiskassa jarrupääsylinterin vaihdon jälkeen. Luin ruotsin foorumeilta, että sinne abs mötikköön helposti jää ilmaa, ja se pitää "jarruttaa ulos". Muutama kunnon abs jarrutus soralla ja uusi jarrujen ilmaus auttoi kyllä siinä seiskassa.
Muoks: Ja pääsylinteri+tehostaja vaihdettiin juurikin vaeltavan polkimen takia.
-
Täälläkin vaihdettiin pääsylinteri, kun ei muuten oikein tuntunut korjaantuvan. Sillä tokeni.
-
Täällä vastaavat oireet olleet läsnä jo 70tkm. Nyt alkanut myös suhisemaan ja jarrua polkiessa vetämään laihalle (tehostin).
Pääsylinteri aiheuttaa tuon polkimen "valumisen" jos ei ilmoja ole.
-
Tarkemmin kun mietittiin niin saattoi olla että imu menetelmällä vahingossa imastiin taka-satulasta linja tyhjäksi. Ei huomattu kun täytettiin säiliötä uudelleen. Eli ongelma lienee ilmausjutuissa ei niinkään tuossa ABS mokkulassa.
Alettiin ilmaamaan pääsylkkyä niin tulihan sieltä kuplia. poljin tuntuma parani muttei vieläkään sellainen kun pitäisi.
Pääsylkky vaihdettu, kova poljin vieläkin kateissa, vaeltaa vieläkin jonnin verran.
Nyt aletaan tekemään reverse eli käänteis ilmaamista. Jarrupalat irti ja loppuunkuluneet palikat tilalle. Näin poljetaan männät ulos satuloista ja painetaan takaisin jolloin neste virtaa takaisin säiliöön ja sitä kautta voi poistella myös ilmaa..
Takajarrut melkein valmiit, kummassakin satulassa aika tahmeat sisäpuolen sylinterit, nyt herkistelty. Aika loppui vaan kesken , huomenna jatketaan etupäästä ja lisää ilmauksia.