Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Offtopic => Aiheen aloitti: paku97 - 29.05.2017, 08:59:46
-
Moi, voisko porukka antaa neuvoa tien laadusta/nopeusrajoituksista, Ähtäri-Multia-Petäjävesi. En ole tuota vielä koskaan ajanu, pitäis pejantai aamuyöstä mennä Jyväskylään, ja navikaattori ehdottaa tuota? Kiitos
Aiheet "Tien laatu" ja "tieverkon rapautuminen" yhdistetty samankaltaisen sisällön/keskustelun takia / Acke
-
Uusi pinta vedetty viimekesänä, Ähtärin puoli epätasaista kun oli muka levitin rikki. 80 rajoitus, mutkia ja mäkiä piisaa sen verran ettei nukahda rattiin. Raskasta liikennettä on tuolla välillä kohtuu paljon. Toinen vaihtoehto on Ähtäri-Haapamäki-Keuruu-Petäjävesi kautta. Se reitti vähän suorempaa tietä, mutta tie huonommassa kunnossa ja vähän pidempi tulee sitä kautta.
-
Jep, taidan mennä haapiksen kautta, se on tuttua, kun on appiukon mökki haapamäeltä 16km virroille. Yks vaihtoehto Vaasa-Alajärvi-Kyyjärvi-Saarijärvi-jykylä. Muistaakseni kohtuu hyvä jä mutkaton.
-
Töysä-Ähtäri väli, niin kuin renkaiden tasapaino olis p....estä. Tuo Ähtäri- Haapamäki 80km/h, asvaltti osin paikkailtu.
-
Jees oli vähän skanskan poikien levitin rikki ja silti piti paskalla koneella väkisi levittää asfaltti. Ekan kerran kun tulin tielle asfaltoinnin jälkeen niin luulin, että rengas meni kun rupes jumputtamaan. Mutta vika olikin tiessä.
Toi Alajärvi-Kyyjärvi-Saarijärvi reittihän on muuten aika suoraa mutta Karstula-Saarijärvi välin asfaltti heikos hapes, reikiä ja uria. Kyyjärvi-Karstula väli paikattiin, mutta sekin on jo osastaan rikki. Raskasta liikennettä paljon.
-
Jees oli vähän skanskan poikien levitin rikki ja silti piti paskalla koneella väkisi levittää asfaltti. Ekan kerran kun tulin tielle asfaltoinnin jälkeen niin luulin, että rengas meni kun rupes jumputtamaan. Mutta vika olikin tiessä.
Toi Alajärvi-Kyyjärvi-Saarijärvi reittihän on muuten aika suoraa mutta Karstula-Saarijärvi välin asfaltti heikos hapes, reikiä ja uria. Kyyjärvi-Karstula väli paikattiin, mutta sekin on jo osastaan rikki. Raskasta liikennettä paljon.
Saarijärvi-Äänekoski väli on kans ihan paskana, korjasivat sen sillä että on pitkä 60 km/h rajoitus :2funny:
Noh, nyt alkavat visiin ihan kohta puoliin paikkaamaan mitä oon kuullu.
Saarijärvi-Ähtäri väli on nyt kyllä ihan jees kun korjasivat, mutta parivuotta sitten ei paljo huvittanu ajella kun tuntu että 225 kumi uppoaa uriin :2funny:
-
Ja Jyväskylään jos olet tulossa, niin täällä tuntuisi kaikki tiet olevan täynä reikiä ja railoja.
Jopa keskustassa...
-
Ähtäristä väätäiskylään ei ole aivan viime hetkiltä kokemusta, mutta siitä Petäjävedellehän tuo 18-tie on tosi hyvässä kunnossa. Jos Alajärven suunnasta on tulossa, niin itse ajaisin varmaan Soinin kautta, pienempää tietä mutta hyväkuntoista ja kohtuu vähän liikennöityä.
-
Ähtäri-Väätäiskylä asfaltoitu viime kesänä, siinäkin on havaittavissa lievästi samaa ilmiötä kuin Ähtäri-Töysä välillä.
Aika karkeeta ja halkeillutta on Multiantie Soinista Väätäiskylälle, en kyllä lähtis sitä kautta kiertämään.
Pinnaltaan parhaassa kunnossa on Ähtäri-Väätäiskylä-Multia-Petäjävesi reitti, siinäkin sitten loppupätkä Petäjävedeltä Jykylään heikoimmassa kunnossa.
-
Kiitoksia teille, taidan ajaa, vaasa-seinäjoki- alavus-virrat- jyväskylä. Haapamäki- keuruu on huono, mutta vain 15km. On tuoltakautta hiukan pidempi, mutta 10:ksi Mäntykankaalle.
-
Tässä kevään mittaan ainakin Jyväskylässä hypännyt se karu totuus silmille, että suomalaisen maantien kunto on lujaa vauhtia menossa kohti "venäjää". Edes Jyväskylän kaupunkialueella ei voi enään ajaa normaalisti kaistan ajolinjojen mukaan, koska useassa paikassa menee 5-10cm leveitä railoja, sekä on useita pinta-asfaltin puhkaisseita uria/reikiä.
Esimerkiksi laukaantiellä (menee Jyväskylän läpi, ehkä 40% työmatkaliikenteestä on tällä tiellä), jossa on kaksi ajokaistaa molempiin suuntiin välillä huhtasuo-taulumäki, mennään usein jo yhdessä nätissä jonossa keskellä omia kaistoja. Jos ajaa ihan "kaistallaan", joutuu pujoittelemaan todella paljon, koska reikäsyvyys alkaa olemaan jo omasta mielestä vaarallisen syvä.
Viimeviikolla tuolla edm. tiellä näin tilanteen, jossa jollain 2000-luvun alkupuoliskon renault/Citroen autolla oli ilmeisesti ajettu tuommoiseen reikään, lopputuloksena etupyörän ripustuksen pettäminen (etupyörä syvällä kotelossa ja lokasuoja mytyssä). Keväämmällä jouduin itsekkin "uhriksi", ajoin hämärässä vesisateessa "reikäjonoon" (useamman metrin rikki mennyttä asfalttia). Vasemmasta etupyörästä petti tuon tällin hetkellä pyöränlaakeri, RT-pää ja alatukivarsi. Otin yhteyttä kaupunkiin asiassa, mutta koska tielle oli kuukautta-paria aikaisemmin lisätty molempiin päihin kyltit "PÄÄLLYSTE VAURIOITA!", ovat he kuulemma reagoineet asiaan. Lähetin vielä kysymyksen, mitä meinaavat tielle tehdä, tähän ei vastausta ole kuulunut.
Onko muuallapäin suomea sama tilanne, vai asunko kaupungissa joka on kovaa vauhtia muuttumassa tiestön osalta DDR:ksi? Ainakin nelostie Jyväskylästä pohjoisen suuntaan tuntuu melko karhealta kärrypolulta, mitä muuallapäin tullut tässä tämän vuoden aikana ajettua.
-
Oulussa on aikalailla sama tilanne. Moottoritiellä kiihdytys ja hidastusrampeilla paikkaa paikan perään ja toissa kesänä uusivat pitemmän matkaa asfalttia moottoritielle niin olikohan samana syksynä jo painunut ja syvillä urilla. Kainuuntie on kans yhtä paikkaa paikan perään ja keskustassa, kun on tehty viime kesänä jotain putkitöitä niin niiltä osin on vaan laitettu maata päälle ja on edelleen asfaltoimatta. Esim saaristonkadulta kääntyy vasemmalle kirkkokadulle niin siinä on katu aukaistu ja laitettu vaan maata päälle ja julkinen yms liikenne kulkee sitä saaristonkatua niin on niin kuopilla. Siitä, kun koittaa kääntyä niin tuntuu, että koko eturipustus jää matkanvarrelle.
-
Ainakin saarijärvi -petäjävesi alueella tulee uutta asfalttia kovaa kyytiä
-
Ei muutakun lisää suolaa vaan pyttyyn niin sillä siitä päästään!!
-
Ja venäjälläkin ne tiet on nykyään jopa hyvässä kunnossa :2funny:
-
Tampereella on uusittu pikitietä ja paikkailtu uria pitkiäkin matkoja tässä ihan tasasesti kokoajan. Mutta eikö olisi aiheellista kieltää tien poikkipuhkominen jonkun nettikaapelin takia. Ei oo yks eikä 10 kertaa kun joku elteli tai vastaava vetää pinnan rikki ja putken päälle vähä öljysoraa ja valmis. Tuostahan se tienpinta lähtee kokonaan arvelle ja hyvä tie on taas pilalla.
-
Oulussa on aikalailla sama tilanne. Moottoritiellä kiihdytys ja hidastusrampeilla paikkaa paikan perään ja toissa kesänä uusivat pitemmän matkaa asfalttia moottoritielle niin olikohan samana syksynä jo painunut ja syvillä urilla. Kainuuntie on kans yhtä paikkaa paikan perään ja keskustassa, kun on tehty viime kesänä jotain putkitöitä niin niiltä osin on vaan laitettu maata päälle ja on edelleen asfaltoimatta. Esim saaristonkadulta kääntyy vasemmalle kirkkokadulle niin siinä on katu aukaistu ja laitettu vaan maata päälle ja julkinen yms liikenne kulkee sitä saaristonkatua niin on niin kuopilla. Siitä, kun koittaa kääntyä niin tuntuu, että koko eturipustus jää matkanvarrelle.
Kainuuntiellä sen verta suuret levennystyömaat ettei ole sen takia taidettu päälystystä uusia. Tie tulee käytännössä uusiksi 4 kaistaisena sivu maikkulan
-
Kainuuntiellä sen verta suuret levennystyömaat ettei ole sen takia taidettu päälystystä uusia. Tie tulee käytännössä uusiksi 4 kaistaisena sivu maikkulan
Se voi olla. Toivottavasti päällystävät raksilaan asti, kun parivuotta sitten levensivät ja pitensivät niitä moottoritien ramppeja siinä kainuuntiellä niin edelleen on paikkaamatta suuntaviivojen kolot yms.
-
Pohajammaalta Äänekosken suuntaan on parin vuoden aikana vedetty paljon uutta pintaa. Tukkiralli alkaa. Ähtäri-Lehtimäki väliä päällystivät, yhden talven jäljiltä on pinta osastaan murentunut. Ja suolaa sillä välin ei kylvetä. Kait ne asfalttifirmat nuukailee bitumin määrässä ja soran laadussa. Pari päivää sitten näin paikkausta ehtaan rysslandia malliin, äijät lapioitti traktorin kärrystä asfalttia reikiin :D :idiot2: :'( kolminumeroinen tie kyseessä. Monessa paikassa kiertoliittymät on ihan hiveessä kunnossa, melkeen tekis mieli ajaa suoraan keskikorokkeen yli, mutta ku niis on melkeen aina joku puska tai "taideteos". Mutta harvinaisuuden kohtasin eilen, tiekarhu oli hiekkatietä lanaamassa. Pikkusen verran parempaa jälkee tekee kun kuorma-auto alusterällä tai rakvaattori.
-
Pari päivää sitten näin paikkausta ehtaan rysslandia malliin, äijät lapioitti traktorin kärrystä asfalttia reikiin :D :idiot2: :'(
Jyväskylässä tuttu näky tämä. Paras näky, kun Hiluxin lavalta bitumia reikään ja sen jälkeen parikertaa Hiluxilla eestaas paikkauksen yli. :D
-
Tampereella halkeamiin lasketaan sulaa bitumia ja lapiolla ripotellaan hiekkapuhallushiekalta näyttävää pölyä päälle. Oi ku on hyvä.
-
Myö paikattiin pikipannun ja sellasen asfalttipaikkauspussukoiden kanssa (joiden virallista nimeä en enää muista) tieosuuksia missä tollasia reikiä oli kun NCC:n aliurakoitsijalla olin, mm. Juva-Savonlinna väliä ja jopa tuota kutostietä (reunoilta tosin kun sinne lisäiltiin pari viemäriä kun vesi ei mene betonin läpi), ihan toimiva ratkaisu jos se tehdään kunnolla.
-
Taitais loppua rahat äkkiä jos jokaisen reijän jälkeen päälystettäis tie uusiksi. Tämä talvi ollu myrkkyä asfaltille kun välillä sulanut ja sitten taas jäätyny.
-
Tässä nyt hyvä esimerkki erään liittymän pinnasta ja sen rapautumisesta :2funny:
Ja kyseinen paikka on tässä https://www.google.fi/maps/@60.9072415,26.7345412,3a,59.3y,62.04h,89.58t/data=!3m7!1e1!3m5!1su60c17sgN1_nTITucDVr1A!2e0!6s%2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3Du60c17sgN1_nTITucDVr1A%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D144.66946%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656
(https://thumb.ibb.co/mDZWQv/IMG_20170523_022712_1.jpg) (https://ibb.co/mDZWQv)
(https://thumb.ibb.co/ey1BQv/IMG_20170523_022716_1.jpg) (https://ibb.co/ey1BQv)
-
Taitais loppua rahat äkkiä jos jokaisen reijän jälkeen päälystettäis tie uusiksi. Tämä talvi ollu myrkkyä asfaltille kun välillä sulanut ja sitten taas jäätyny.
Mutta sen paikkauksen vois tehdä kunnolla. Kylmänä lapioitua pikie ja äijä vähän taputtelee lapiolla on äkkiä vähän huonommassa kunnossa kun oli ennen paikkausta. Samoten se bitumi ja hiekkaa päälle on samaa puuhastelua josta ei ole mitään iloa.
-
Esim saaristonkadulta kääntyy vasemmalle kirkkokadulle niin siinä on katu aukaistu ja laitettu vaan maata päälle ja julkinen yms liikenne kulkee sitä saaristonkatua niin on niin kuopilla. Siitä, kun koittaa kääntyä niin tuntuu, että koko eturipustus jää matkanvarrelle.
eilen tuosta ajoin niin tuossa kohti ei näköjään ollutkaan asfalttia vaan katukivetys. Nyt toinen kaista suljettu tuosta kohdin ja laittavat näemmä uutta katukivetystä tiehen P> :pomo:
-
Taitais loppua rahat äkkiä jos jokaisen reijän jälkeen päälystettäis tie uusiksi. Tämä talvi ollu myrkkyä asfaltille kun välillä sulanut ja sitten taas jäätyny.
Tai sitten rahaa käytetään vääriin kohteisiin liikaa. Onhan noita...