Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: V70TDI97 - 29.05.2017, 17:24:49

Otsikko: V70 TDI käyntihäiriö
Kirjoitti: V70TDI97 - 29.05.2017, 17:24:49
Hei, osaisiko joku neuvoa mikä otsikon kulkuneuvossa (-97) on vikana. Kevään mittaan alkanut ajoittain "rynkyttämään" moottoria, eli niin kuin kävisi vajailla sylintereillä, kone heiluu ja niinkuin sammuisi, muttei sammu. Vastaa huonosti kaasuun tuolloin. Saattaa tehdä heti käynnistyksen jälkeen, tai sitten kesken ajon. Myös maantiellä käynyt pariin otteeseen niin, että ei oikein vastaa kaasuun ja täristää konetta, ja meinaa sammua. Aluksi luulin, että ilmavaiva, ja uusin osan letkuista ja pa-suodattimen. Kirkkaasta letkusta loppui ilmantulo, mutta oireisiin tällä ei vaikutusta ole. Välillä toimii, oikeastaan pääsääntöisesti, täysin normaalisti. Kun vika päällä, ajaminen hankalaa. Pariin otteeseen vain sytyttänyt vikavalon vaivan ollessa päällä. Pumpun ajoitus kohdallaan, eikä tällainen tietysti pumpun ajoitukseen sovikkaan liittyvän, kun välillä toimii ongelmitta. Vikakoodeina antaa seuraavat: 1. Luistin asentoanturi, impulssi liian korkea. 2. Imuilman lämpötunnistin, impulssi liian korkea. 3. Ilmamassanmittari, impulssi liian alhainen (tulikohan tämä siitä kun kerran vian ollessa päällä otin ilmamassamittarin johdon irti)4. Luistin asentoanturi, säätöpoikkeama. Kiitoksia neuvoista jo etukäteen!
Otsikko: Vs: V70 TDI käyntihäiriö
Kirjoitti: tdi-arska - 29.05.2017, 20:18:30
Putsaa maat-kori/moottori/liittimet myös ecun liitin, omani teki tuota samaa loppui kun sai tasaisen jatkuvan jännitteen.

Ei saa polttoainetta jos virrat PÄTKII  :-\
Otsikko: Vs: V70 TDI käyntihäiriö
Kirjoitti: m1ke - 29.05.2017, 21:14:49
uusitko myös suutinten väliset paluu letkut?
Otsikko: Vs: V70 TDI käyntihäiriö
Kirjoitti: V70TDI97 - 30.05.2017, 09:00:26
Suutinten paluuletkut uusittu. Mistä kaikkialta nuo liittimet, joiden kontaktia kannattaa tarkistaa, löytyy? Eli lähinnä tärkeimmät liittimet, ECU:n liitin yms?
Otsikko: Vs: V70 TDI käyntihäiriö
Kirjoitti: tdi-arska - 30.05.2017, 15:33:00
Maadoituksia monta, akusta alat moottoriin ja runkoon, pienempiä löytyy sulakerasioista-ecuun ja paljon lisäksi liittimiä  :-[
Tarkempaa ohjetta ei ole kun en ajanut autolla joka liittimen irroituksen/putsaamisen jälkeen  ;)

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=38250.msg682855#msg682855
Otsikko: Vs: V70 TDI käyntihäiriö
Kirjoitti: V70TDI97 - 05.06.2017, 09:28:48
Päivitystä. Käyty maadoitukset+liittimet läpi, silmämääräisesti kunnossa. Toiminut tähän asti ongelmitta, kunnes eilen moottoritiellä alkoi tuttu nypytys. Moottoritieltä poistuttaessa ja sivuun ajettaessa tyhjäkäynti epätasainen. Ajamaan kuitenkin pystyi. 15 min päästä uusi käynnistys, ja toiminta moitteetonta. Kirkkaassa letkussa ei ilmakuplia. Ei vikavaloa. Ehdotuksia vian syystä?
Otsikko: Vs: V70 TDI käyntihäiriö
Kirjoitti: tdi-arska - 05.06.2017, 12:00:51
Maadoituksiakin molemmin puolen autoa (ecu+sulakerasiat+), joutuu purkamaankin paljon konetilaa päästäkseen niitä putsaamaan  :-\

Katsoitko pumpun sähköliittimen/johdot, edelleen väitän tuon liittyvän sähkön pätkimiseen  ???
Otsikko: Vs: V70 TDI käyntihäiriö
Kirjoitti: m1ke - 05.06.2017, 19:43:00
jos siellä joku suutin tukossa tai jumii.. vois puhdistus aineta tankkiin kokeilla. 2T öljyä silloin tällöin oon kaatanut diiselin sekaan.
Otsikko: Vs: V70 TDI käyntihäiriö
Kirjoitti: V70TDI97 - 06.06.2017, 12:19:24
Ennen kuin puran konehuonetta enempi KAIKKIEN piuhojen tarkistusta varten... Voisiko tosiaan tuo ehdotettu suuttimen toimintahäiriö tehdä kuvatunlaisen ongelman? Ajettu tosiaan 460+tkm, suuttimille ei koskaan mitään tehty. Ilmavuoto on siis poissuljettu. Ja mitä noille suuttimille voisi itse tehdä? Voiko niistä kärjet vaihtaa vai koko suuttimet, ja onko minkälainen homma parkkipaikalla?
Otsikko: Vs: V70 TDI käyntihäiriö
Kirjoitti: V70TDI-1998 - 06.06.2017, 16:36:46
Älä koske suuttimiin. Vaikka suuttimet uusisi, ei rynkytys katoa, kun se johtuu sähköviasta (maajohto, liitin, johtosarja, ECU, syöttöpumppu, sulakerasia, virtalukko). Eipä suutinten uusimisesta muutoinkaan mitään etua tulisi. Ne eivät saa aikaan mainittuja vikakoodeja. Eikä oikeastaan mitään vikakoodeja. 4-sylinterin suutin on ainoa, joka jonkin koodin voisi tuottaa, mutta sellaista ei mainittujen joukossa ole.
Kokeile irrottaa ja liittää takaisin alipainepumpun alla oleva syöttöpumpun 7-napainen liitin. Liittimen yläosa on kiinni pitimen hahlossa ja pitimen alapuolelta lähtevä johtosarjan liitin irtoaa puristamalla lukitusklipsuja (liittimen molemmin puolin) ja samalla vemputtamalla alaspäin. Homma hieman helpottuu, jos vetää ensin koossa olevaa liitinparia eteenpäin siis jäähdyttimeen päin pari senttiä.
Äläkä laita 2T-öljyä polttoaineeseen äläkä mitään muutakaan kuin dieseliä.
Otsikko: Vs: V70 TDI käyntihäiriö
Kirjoitti: V70TDI97 - 07.06.2017, 11:33:51
Entä tuo vikailmoitus "luistin asentoanturi, impulssi liian korkea", voisiko viitata juuri tuohon 4. suuttimen anturiin, eikö se jotenkin haistele tuota ruiskutushetke osaltaan?
Otsikko: Vs: V70 TDI käyntihäiriö
Kirjoitti: V70TDI-1998 - 07.06.2017, 19:32:43
Luisti ja sen asentoanturi ovat syöttöpumpun sisäkaluja. Eivät liity millään tavalla suuttimeen eikä myöskään ruiskutuksen ajoitukseen. sensijaan luistilla säädetään ruiskutusmäärä ja sen anturilla haistellaan määränsäätimen asento. Arvaisin, että kyseisessä määränsäätimen asentoanturin johdossa lienee huono/hapettunut liitos tai katkos tai oikosulku jonnekin. Oletko kokeillut irrottaa ja liittää takaisin alipainepumpun alla olevaa 7-napaista liitintä (kuori siinä tosin on 8-napainen)? Kannattaa katsoa, että liittimen jokainen kontakti on riittävän tiukka ja siten ok. Jos joku on räplännyt sitä liitintä asennellessaan virityspalikoita, voi liittimen kontaktit olla huonossa kunnossa.
Otsikko: Vs: V70 TDI käyntihäiriö
Kirjoitti: V70TDI97 - 21.06.2017, 09:26:57
Päivitystä... Nyt kun aikaa on kulunut, kilometrejä tullut, eikä vikaa ole ilmennyt lainkaan, voisi kai pitää todennäköisenä että vika oli tuo alipainepumpun alla oleva liitin. Oli muuten hankalassa paikassa työskennellä... Se oli paksun lian peitossa näkymättömissä, putsasin ja avasin ja taas putsasin huolella. Silmämääräisesti johdot ja liitin paikallaan ja ehjät. Tosiasia on kuitenkin, että toimenpiteen jälkeen ei siis em vikaa ole ilmennyt, koko keväänhän se ehti vaivata! Kiitoksia neuvoista!