Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: oceanic7 - 30.05.2017, 14:02:14
-
Kauhee kopotus, rallatus ja ritinä kuuluu kojelaudan uumenista. Läppien ohjausmoottorit siellä rupsuttaa. Miten niihin pääsee käsiksi?
-
Jos auto on 1-korinen, niin jalkatilojen yläpuolen muovit irti ja sitten lämmityslaitteiden sivujen pystymuovit irti. Kuskin puolen ylämuovi on yhdellä ruuvilla kiinni. Matkustajan ylämuovin irrottamiseksi ensin hanskalokero irti: olikos siinä suuaukon yläpuolella kaksi ja alapuolella kaksi vai enemmän ruuvia ja sitten kovaa vetoa hanskalokeron reunoista. Kun lokeron saa vedetyksi kovan ähellyksen jälkeen (vetoa vastustaa kotelon alapuolinen tukirauta, jossa on hauska mutka vastustamassa irtiottoa), aukon alareunalta paljastuu sitten muutama ruuuvi, jotka pitävät jalkatilan ylämuovia kiinni.
-
Oukei pitääpä tonkia.
-
Nostetaan tätä ja jatkokysymys aiheeseen. Mitä näille moottoreille voi tehdä eli onnistuuko huoltaa kuntoon. Siten että naputus ja äänet häipyisivät? Minulla myös vuoden 1999 mallin V70 ja ilmeni tämä vika.
-
Vaihtaa moottorit uusiin tai käytettyihin toimiviin, eipä niille oikein muuta ole tehtävissä tai kaikki tietenkin on myös askarreltavissa mutta kannattaako on sitten eriasia.
-
Onko tietoa mistä noita moottoreita löytyisi. Löytyykö tarvikkeena vai onko Bilia ainut paikka.
-
Ei siellä ole kuin yksi moottori,se hoitaa kaikkien läppien asennot. Purkamolta hain omaani.
-
Vanhemmissa oli ainakin omansa sisäkierron läppään. Oon joutunut sitä tumuamaan uusiks kiinni...
-
No juu,mut sillä ei ole kuin se yks tehtävä. Läppämoottori hoitaa kaikki läppien eri asennot.
-
Löysin moottorin purkuosana. Sain alkuperäisen irroitettua. Nyt kun kytkin tuon purkuosan johtoliittimeen ei tapahdu mitään vaikka ilmastoinnin suunta-asetuksia muuttaa esimerkiksi puhaltamaan tuulilasilta jalkoihin. Pitäisi kai tuon moottorin reagoida vaikka ei ole vielä paikalleen asennettuna, mutta virtaan kytkettynä.
Olikohan valmiiksi viallinen osa. Katsoin kyllä sulakkeet läpi ja kaikki näyttivät ehjiltä eli onko tälle erikseen sulaketta olemassakaan.
Vaatiiko tuo osa jonkunlaisen kalibroinnin jotta tunnistuisi/asento olisi oikea.
-
Ykköskoppaisessa ei tarvita mitään kalibrointeja. Jos purkuosana hait eikä toimintaa päässyt toteamaan,niin rikkihän sekin sitten on.
-
On Volvolla ollut "ykköskoppasista" asti läppien kalibrointi ihan niitten omassakin Volvo System Testerissäkin (vuodesta 97 eteenpäin). Tosin jos jää jumiin kuten P2 malleissa kalibroinnissa niin sit ainut on ELM palikka jolla potkaista se pois kalibrointi tilasta et voi jatkaa ECC:n käyttöä.
-
Kiitoksia vastaajille avusta. Vaikuttaa siltä, että tuo osa jonka sain irti ei ole se vikaantunut osa. Tämä jonka irrotin, säätääkin vänkärinpuolen lämpötilaa. Kuskin puolella on tietty samanlainen. Laitoin tuon takaisin paikoilleen ja vaikuttaisi toimivan.
Nyt pitäisi löytää se joka säätää ilman suuntaa (tuulilasilta, suoraan edestä ohjaamoon ja jalkatilaan. Tällä hetkellä puhaltaa suurimmaksi osin tuulilasille eikä saa käännettyä esim. suoraan ohjaamoon.