Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Kakkos_nelonen - 30.05.2017, 20:16:24

Otsikko: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Kakkos_nelonen - 30.05.2017, 20:16:24
Heippa,

Pientä pohdintaa aiheuttanut tuon ysikuuskymppisen etupään kumahtelu pienissä töyssyissä. Oikeastaan kuuluu vain vänkärin puolelta eturenkaan tuennasta. Aina kun tulee töyssy, kumahtaa vaimeasti, siis aina keulan kohdatessa kuoppa, töyssy tms. Ei kolahda, vaan vaimeasti kumahtaa. Ikäänkuin kumi kumahtaa runkoa vasten aiheuttaen kumahduksen. Kolahtaisi mikäli olisi metallisempaa kosketusta koriin.

Koitin paikallistaa välystä kun oli etupää auki, kaikki renkaan alapään puslat ja tuennat tuntui asianmukaiselta kun riuhdoin niitä. Paikallistin välystä siten että otin toisella kädellä kiinni sieltä konehuoneen puolelta siihen pyöräntuennan yläpäähän, toisella painelin keulaa ylös alas. Kuskin puoli tuntui tiukemmalta sovitukselta, vänkärin puoli tuntui löysemmältä, joka viittaisi "kumahteluun".

Onko jollain kuvaa tai selostusta millainen tuo yläpään rakenne on, mikä siellä mahdollisesti väljä?En ole aikaisemmin purkanut etupyörän tuentaa.  :)

Autolla oltiin reissussa, noin 600km tuli kilsoja, yksi häiritsevä huomio oli että oikea eturengas, tai kummatkin renkaat "vollottaa" 80kmh ajaessa erittäin epämiellyttävästi. Oikein odotti sitä että tulee 100kmh rajoitus niin vollotus vaimenee huomattavasti. 80kmh pahimmillaan, erittäin epämiellyttävää. Jotenkin tuntui että oikea puoli keulasta vollotti enemmän mitä kuskin puoli.

En tiedä johtuuko renkaista, 205 leveet Gislavedit, jotenkin tuntuu oudolta että johtuisi renkaista sillä takapää on huomattavasti hiljaisempi kuin keula vaikka kartanomalli?? :idiot2:

 ::) ::) ::)

Auto -95 Kartano-960


...tulipas tekstiä :P
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: The moose - 30.05.2017, 21:30:04
Olisko siä jo samanlaiset yläpäät mitä 850 ja v70mk1. Eli munmielestä sysipaskat systeemit kun iskari on vaan vulkanoidun kumin varassa ja rikkoutuessaan kokonaan iskarinpää voi morjestaa konepeltiin.

Ainaskin noihin 850 ja v70 saa vahvistettua mut edelleen vulkanointi on ainoa joka pitää iskarinyläpään paikoillaan. Ite tekisin iskariin käypäsen 3mm vahvan pellilevyn vähä kun prikan joka estää läpipääsemisen.
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Kakkos_nelonen - 30.05.2017, 21:55:02
Eli vulkanoitu kumi entinen?
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Orlov - 30.05.2017, 21:57:56
Samat kuin 7/900 sarjassa on yläpäät
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: jen - 30.05.2017, 22:03:18
aivan näin! ;)
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: The moose - 30.05.2017, 22:24:10
Onko myöhemmässä 960 samat tolpat mitä etuvedoissa?
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Orlov - 30.05.2017, 22:44:21
Ei ole

Ylempi on 850 etc, alempi 960, 850 tolpassa on kuvassa 960 yläpää

(http://i386.photobucket.com/albums/oo307/cxt2/0463b5fe3f0ad389ad99ad61a4033f4d_zpsvkxbe7ll.jpg)
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Kakkos_nelonen - 31.05.2017, 09:01:09
Kannattaako Motonetistä ostaa nuita iskarin yläpäitä, vai onko susia? Näytti olevan vähän alle 50e kipale.
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Huikkoster - 31.05.2017, 09:02:12
On ne vähän susia. Tilaisin ulkomailta, esim topauto.
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Kakkos_nelonen - 31.05.2017, 10:56:53
Autodoc:ilta näyttäs olevan SKFn yläpää noin 25e, pitääpä laittaa tilaukseen. :)
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Kakkos_nelonen - 01.06.2017, 17:19:33
Osaako kukaan arvella mistä tuo renkaiden "vollotus" johtuu?
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Orlov - 01.06.2017, 17:38:48
Jos vaikka renkaat on asennettu pyörimissuunta väärinpäin, helppo tarkistaa :)
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Kakkos_nelonen - 01.06.2017, 19:38:10
Ei merkattua pyörimissuuntaa :P
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Huikkoster - 01.06.2017, 20:21:50
Onko renkaat vanhat? Jos oikea eturengas on saanut enemmän aurinkoa kuin muut niin se voi olla kovempi ja täten äänekkäämpi
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: The moose - 01.06.2017, 22:18:02
Itellä tuntus renkaat pitävän kans erikoisia ääniä riippuen asfaltin kunnosta ja pinnasta. Mut ne onki nokialaiset.
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Kakkos_nelonen - 02.06.2017, 09:16:21
-12 vuosmallin 205/55 Gislavedit.

Jotenkin tuntuu että vollotus ei vähene  vaikka uudemmalla asfaltilla ajaisi. Mielessä oon aatellut voisiko joku resonoida metalli metallia vasten, aiheuttaen tietyillä kierroksilla 80kmh nopeudessa kovempaa jyrinää, kierrosten noustessa ja ajaessa 100kmh resonointi vähenee kun kovemmat kierrokset myllyssä? Oiskoha mahollista?

 Tälläinen ollut mielessä ku vollotus ei ole juurikaan kovempi huonompi kuntoisella pikitiellä.
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Orlov - 02.06.2017, 13:25:13
Vaihda eturenkaat ristiin, niin tilanne selkiää.
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: s73 - 02.06.2017, 16:00:32
-12 vuosmallin 205/55 Gislavedit.

Jotenkin tuntuu että vollotus ei vähene  vaikka uudemmalla asfaltilla ajaisi. Mielessä oon aatellut voisiko joku resonoida metalli metallia vasten, aiheuttaen tietyillä kierroksilla 80kmh nopeudessa kovempaa jyrinää, kierrosten noustessa ja ajaessa 100kmh resonointi vähenee kun kovemmat kierrokset myllyssä? Oiskoha mahollista?

 Tälläinen ollut mielessä ku vollotus ei ole juurikaan kovempi huonompi kuntoisella pikitiellä.

Paljonko pintaa  on jäljellä?
Sekin vaikuttaa.  ::)
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Kakkos_nelonen - 02.06.2017, 19:39:52
Oisko noin 6-7mm
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Chili - 04.06.2017, 17:55:10
Vaihda ehdottomasti puolelta toiselle. Selvitä vollottaako laakeri.
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Kakkos_nelonen - 09.06.2017, 19:17:09
Noniin, nyt vasta sain vaihdettua.
Vaihdoin siis eturenkaat puolilta toisille.

Ihan sama "vollotus" jatkuu, ei ollut vaikutusta renkaiden vaihdolla päikseen.

Voisiko pyöränlaakerista johtua?

Huomasin myös että sen verran mitä tyhjällä maantiellä pystyi nyt koittamaan noin 60-70kmh nopeudessa, pientä ratin kääntelyä, vollotus hieman muuttui ääneltään.
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Slerbahuuli - 09.06.2017, 19:34:59
-Tunkkaa keula ylös
- Ota sormin kiinni etujousesta
- Pyöräytä rengas pyörimään (vauhdikkaasti)
- Väriseekö jousi? (tuntuuko tärinää/värinää)

Jos ei, laakeri ehjä. Jos kyllä, laakeri finaalissa.


En tiedä, tuleeko myöhässä, mutta.
Jos vielä kumahtelee, niin avaa konepelti, ota lukkopellistä tms. paikasta mistä voit vetää, kiinni ja nosta/paina voimakkaasti (koeta saada keula hyppimään). Tällöin voi kuulua se kumahtelu, jos yläpää on entinen.

Toinen vaihtoehto on nojata käsillä lokasuojiin (konepelti auki) ja nojailla nopeasti puolelta toiselle (koettaa saada keula "hytkymään" sivusuunnassa). Tällöin voi kumahtelu/kolahtelu myös kuulua.
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Kakkos_nelonen - 09.06.2017, 22:11:30



En tiedä, tuleeko myöhässä, mutta.
Jos vielä kumahtelee, niin avaa konepelti, ota lukkopellistä tms. paikasta mistä voit vetää, kiinni ja nosta/paina voimakkaasti (koeta saada keula hyppimään). Tällöin voi kuulua se kumahtelu, jos yläpää on entinen.

Toinen vaihtoehto on nojata käsillä lokasuojiin (konepelti auki) ja nojailla nopeasti puolelta toiselle (koettaa saada keula "hytkymään" sivusuunnassa). Tällöin voi kumahtelu/kolahtelu myös kuulua.

Tosiaan muutamia viestejä taaksepäin selviteltiin tätä kumahtelua, ja välys löytyi, vänkärin puolen jousen yläpää. Testasin konepelti auki ja hytkyttää keulaa edestakas nii kumahtelee jousen yläpää.
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Kakkos_nelonen - 09.06.2017, 22:24:40
Osaako joku sanoa, minkälaiset pumput kuuluu konepeltiin? En saa omassani konepeltiä pystyyn koska pumput rajottaa nousemista. Pumput ovat konepellin keskiosasta siihen lokarin keskiosaan. Ovatko pumput vääränmalliset??
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: v0lv0245 - 10.06.2017, 09:29:39
Oletko tehnyt ohjeen mukaan?

(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/Hood.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Kakkos_nelonen - 10.06.2017, 10:06:57
En nyt ihan varmaksi sano, mutta muistelisin että pumpuissa ei ole tuollaisia klipsuja joista päästäisi nousemaan pystyyn. Taitaa olla vääränmalliset.
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Lankku - 10.06.2017, 13:50:08
Alunperin pumput eivät ole kiinni suoraan konepellissä, vaan niillä on muoviset kotelot. Kuvan klipsu on kiinni kotelossa. Tarvikepumppuja laittaessa kotelo tuntuu yleensä menevän roskiin vanhan pumpun mukana. Tarvikkeet mahtuvat kotelon sisään ja niitä voisi käyttää samaan alkuperäiseen tyyliin. Sillä erolla, että alkuperäisen yläpäässä on olake, joka estää pumppua tulemasta ulos kotelosta jos peltiä meinaa kääntää liikaa taaksepäin.
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Kakkos_nelonen - 11.06.2017, 20:52:40
Tarkastelin konepellin pumppuja, ovat tosiaan sellaista mallia että kiinnittyvät vain päistään niihin kiinnikkeisiin, pumpussa ei mitään klipsua/koteloa, vaan ihan perinteinen pumppu ilman mitään muuta.
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Kakkos_nelonen - 15.06.2017, 18:29:44
Noniin,

Kiitokset hyvistä neuvoista Slerbahuulelle!

"Vollotuksen" syy löytyi, apukuskin puolen pyöränlaakeri aivan loppu. Ero oli kuin yöllä ja päivällä eturenkaiden välillä.

Kiitokset kaikille aihetta pohtineille!! :) :)
Otsikko: Vs: 960; Etupään kumahtelu ja rakenne sekä eturenkaan "vollotus"
Kirjoitti: Kakkos_nelonen - 04.07.2017, 19:38:40
Ei mikään ihme jos ylimääräistä ääntä kuului :D : 




(https://thumb.ibb.co/f6yXPa/IMG_20170704_WA0018.jpg) (https://ibb.co/f6yXPa)