Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Kakkos_nelonen - 30.05.2017, 20:16:24
-
Heippa,
Pientä pohdintaa aiheuttanut tuon ysikuuskymppisen etupään kumahtelu pienissä töyssyissä. Oikeastaan kuuluu vain vänkärin puolelta eturenkaan tuennasta. Aina kun tulee töyssy, kumahtaa vaimeasti, siis aina keulan kohdatessa kuoppa, töyssy tms. Ei kolahda, vaan vaimeasti kumahtaa. Ikäänkuin kumi kumahtaa runkoa vasten aiheuttaen kumahduksen. Kolahtaisi mikäli olisi metallisempaa kosketusta koriin.
Koitin paikallistaa välystä kun oli etupää auki, kaikki renkaan alapään puslat ja tuennat tuntui asianmukaiselta kun riuhdoin niitä. Paikallistin välystä siten että otin toisella kädellä kiinni sieltä konehuoneen puolelta siihen pyöräntuennan yläpäähän, toisella painelin keulaa ylös alas. Kuskin puoli tuntui tiukemmalta sovitukselta, vänkärin puoli tuntui löysemmältä, joka viittaisi "kumahteluun".
Onko jollain kuvaa tai selostusta millainen tuo yläpään rakenne on, mikä siellä mahdollisesti väljä?En ole aikaisemmin purkanut etupyörän tuentaa. :)
Autolla oltiin reissussa, noin 600km tuli kilsoja, yksi häiritsevä huomio oli että oikea eturengas, tai kummatkin renkaat "vollottaa" 80kmh ajaessa erittäin epämiellyttävästi. Oikein odotti sitä että tulee 100kmh rajoitus niin vollotus vaimenee huomattavasti. 80kmh pahimmillaan, erittäin epämiellyttävää. Jotenkin tuntui että oikea puoli keulasta vollotti enemmän mitä kuskin puoli.
En tiedä johtuuko renkaista, 205 leveet Gislavedit, jotenkin tuntuu oudolta että johtuisi renkaista sillä takapää on huomattavasti hiljaisempi kuin keula vaikka kartanomalli?? :idiot2:
::) ::) ::)
Auto -95 Kartano-960
...tulipas tekstiä :P
-
Olisko siä jo samanlaiset yläpäät mitä 850 ja v70mk1. Eli munmielestä sysipaskat systeemit kun iskari on vaan vulkanoidun kumin varassa ja rikkoutuessaan kokonaan iskarinpää voi morjestaa konepeltiin.
Ainaskin noihin 850 ja v70 saa vahvistettua mut edelleen vulkanointi on ainoa joka pitää iskarinyläpään paikoillaan. Ite tekisin iskariin käypäsen 3mm vahvan pellilevyn vähä kun prikan joka estää läpipääsemisen.
-
Eli vulkanoitu kumi entinen?
-
Samat kuin 7/900 sarjassa on yläpäät
-
aivan näin! ;)
-
Onko myöhemmässä 960 samat tolpat mitä etuvedoissa?
-
Ei ole
Ylempi on 850 etc, alempi 960, 850 tolpassa on kuvassa 960 yläpää
(http://i386.photobucket.com/albums/oo307/cxt2/0463b5fe3f0ad389ad99ad61a4033f4d_zpsvkxbe7ll.jpg)
-
Kannattaako Motonetistä ostaa nuita iskarin yläpäitä, vai onko susia? Näytti olevan vähän alle 50e kipale.
-
On ne vähän susia. Tilaisin ulkomailta, esim topauto.
-
Autodoc:ilta näyttäs olevan SKFn yläpää noin 25e, pitääpä laittaa tilaukseen. :)
-
Osaako kukaan arvella mistä tuo renkaiden "vollotus" johtuu?
-
Jos vaikka renkaat on asennettu pyörimissuunta väärinpäin, helppo tarkistaa :)
-
Ei merkattua pyörimissuuntaa :P
-
Onko renkaat vanhat? Jos oikea eturengas on saanut enemmän aurinkoa kuin muut niin se voi olla kovempi ja täten äänekkäämpi
-
Itellä tuntus renkaat pitävän kans erikoisia ääniä riippuen asfaltin kunnosta ja pinnasta. Mut ne onki nokialaiset.
-
-12 vuosmallin 205/55 Gislavedit.
Jotenkin tuntuu että vollotus ei vähene vaikka uudemmalla asfaltilla ajaisi. Mielessä oon aatellut voisiko joku resonoida metalli metallia vasten, aiheuttaen tietyillä kierroksilla 80kmh nopeudessa kovempaa jyrinää, kierrosten noustessa ja ajaessa 100kmh resonointi vähenee kun kovemmat kierrokset myllyssä? Oiskoha mahollista?
Tälläinen ollut mielessä ku vollotus ei ole juurikaan kovempi huonompi kuntoisella pikitiellä.
-
Vaihda eturenkaat ristiin, niin tilanne selkiää.
-
-12 vuosmallin 205/55 Gislavedit.
Jotenkin tuntuu että vollotus ei vähene vaikka uudemmalla asfaltilla ajaisi. Mielessä oon aatellut voisiko joku resonoida metalli metallia vasten, aiheuttaen tietyillä kierroksilla 80kmh nopeudessa kovempaa jyrinää, kierrosten noustessa ja ajaessa 100kmh resonointi vähenee kun kovemmat kierrokset myllyssä? Oiskoha mahollista?
Tälläinen ollut mielessä ku vollotus ei ole juurikaan kovempi huonompi kuntoisella pikitiellä.
Paljonko pintaa on jäljellä?
Sekin vaikuttaa. ::)
-
Oisko noin 6-7mm
-
Vaihda ehdottomasti puolelta toiselle. Selvitä vollottaako laakeri.
-
Noniin, nyt vasta sain vaihdettua.
Vaihdoin siis eturenkaat puolilta toisille.
Ihan sama "vollotus" jatkuu, ei ollut vaikutusta renkaiden vaihdolla päikseen.
Voisiko pyöränlaakerista johtua?
Huomasin myös että sen verran mitä tyhjällä maantiellä pystyi nyt koittamaan noin 60-70kmh nopeudessa, pientä ratin kääntelyä, vollotus hieman muuttui ääneltään.
-
-Tunkkaa keula ylös
- Ota sormin kiinni etujousesta
- Pyöräytä rengas pyörimään (vauhdikkaasti)
- Väriseekö jousi? (tuntuuko tärinää/värinää)
Jos ei, laakeri ehjä. Jos kyllä, laakeri finaalissa.
En tiedä, tuleeko myöhässä, mutta.
Jos vielä kumahtelee, niin avaa konepelti, ota lukkopellistä tms. paikasta mistä voit vetää, kiinni ja nosta/paina voimakkaasti (koeta saada keula hyppimään). Tällöin voi kuulua se kumahtelu, jos yläpää on entinen.
Toinen vaihtoehto on nojata käsillä lokasuojiin (konepelti auki) ja nojailla nopeasti puolelta toiselle (koettaa saada keula "hytkymään" sivusuunnassa). Tällöin voi kumahtelu/kolahtelu myös kuulua.
-
En tiedä, tuleeko myöhässä, mutta.
Jos vielä kumahtelee, niin avaa konepelti, ota lukkopellistä tms. paikasta mistä voit vetää, kiinni ja nosta/paina voimakkaasti (koeta saada keula hyppimään). Tällöin voi kuulua se kumahtelu, jos yläpää on entinen.
Toinen vaihtoehto on nojata käsillä lokasuojiin (konepelti auki) ja nojailla nopeasti puolelta toiselle (koettaa saada keula "hytkymään" sivusuunnassa). Tällöin voi kumahtelu/kolahtelu myös kuulua.
Tosiaan muutamia viestejä taaksepäin selviteltiin tätä kumahtelua, ja välys löytyi, vänkärin puolen jousen yläpää. Testasin konepelti auki ja hytkyttää keulaa edestakas nii kumahtelee jousen yläpää.
-
Osaako joku sanoa, minkälaiset pumput kuuluu konepeltiin? En saa omassani konepeltiä pystyyn koska pumput rajottaa nousemista. Pumput ovat konepellin keskiosasta siihen lokarin keskiosaan. Ovatko pumput vääränmalliset??
-
Oletko tehnyt ohjeen mukaan?
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/Hood.jpg?img=medium)
-
En nyt ihan varmaksi sano, mutta muistelisin että pumpuissa ei ole tuollaisia klipsuja joista päästäisi nousemaan pystyyn. Taitaa olla vääränmalliset.
-
Alunperin pumput eivät ole kiinni suoraan konepellissä, vaan niillä on muoviset kotelot. Kuvan klipsu on kiinni kotelossa. Tarvikepumppuja laittaessa kotelo tuntuu yleensä menevän roskiin vanhan pumpun mukana. Tarvikkeet mahtuvat kotelon sisään ja niitä voisi käyttää samaan alkuperäiseen tyyliin. Sillä erolla, että alkuperäisen yläpäässä on olake, joka estää pumppua tulemasta ulos kotelosta jos peltiä meinaa kääntää liikaa taaksepäin.
-
Tarkastelin konepellin pumppuja, ovat tosiaan sellaista mallia että kiinnittyvät vain päistään niihin kiinnikkeisiin, pumpussa ei mitään klipsua/koteloa, vaan ihan perinteinen pumppu ilman mitään muuta.
-
Noniin,
Kiitokset hyvistä neuvoista Slerbahuulelle!
"Vollotuksen" syy löytyi, apukuskin puolen pyöränlaakeri aivan loppu. Ero oli kuin yöllä ja päivällä eturenkaiden välillä.
Kiitokset kaikille aihetta pohtineille!! :) :)
-
Ei mikään ihme jos ylimääräistä ääntä kuului :D :
(https://thumb.ibb.co/f6yXPa/IMG_20170704_WA0018.jpg) (https://ibb.co/f6yXPa)