Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: zombiland - 02.06.2017, 05:17:41
-
Ilmeisesti pyörän laakeri äänttelee kun kuuluu pienellä nopeudella outoa urina ajettu 267tkm. , onkohan kiirekin vaihtaa eli kuinka pitkään uskalla ajella ennen uusimista ,ei olis just nyt aikaa remonttiin!Onko vaikeaa saada selville minkä pyörän laakerista ääni tulee,kun ei sitä auton sisältä käsin pysty erottamaan!
-
Hetimmiten se kannattasi vaihtaa, mutta kyllä sillä ajelee ajoista ja rasituksesta riippuen. Renkaanlaakerista voi varmistua nostamalla auton ilmaan ja pyörittelemällä käsin renkaita, samalla tunnustele sen renkaan jousta, ei kuuluisi tärrätä. Toinen keino sitten on kaarratella jyrkästi noin kaupunkinopeuksissa tai kovempaa sillä autolla siten että toisen puolen renkaat ovat suuremman rasituksen alla ja kuuntelet kumpaan suuntaan kaarratellessa ääni voimistuu tai hiljenee. Yleensä sen kyllä hyvin erottaa että kummalta akselilta se ääni tulee.
Voi se olla muutakin ääntä mutta nuilla sitä helposti pyöränlaakerivian sijainnin löytää. Nuilla kilometreillä kuuluisi jo laakerit hajota. Jos on tasalaatuset laakerit sattunut niin loputkin pitäisi hajota piakkoin.
-
Hetimmiten se kannattasi vaihtaa, mutta kyllä sillä ajelee ajoista ja rasituksesta riippuen. Renkaanlaakerista voi varmistua nostamalla auton ilmaan ja pyörittelemällä käsin renkaita, samalla tunnustele sen renkaan jousta, ei kuuluisi tärrätä. Toinen keino sitten on kaarratella jyrkästi noin kaupunkinopeuksissa tai kovempaa sillä autolla siten että toisen puolen renkaat ovat suuremman rasituksen alla ja kuuntelet kumpaan suuntaan kaarratellessa ääni voimistuu tai hiljenee. Yleensä sen kyllä hyvin erottaa että kummalta akselilta se ääni tulee.
Voi se olla muutakin ääntä mutta nuilla sitä helposti pyöränlaakerivian sijainnin löytää. Nuilla kilometreillä kuuluisi jo laakerit hajota. Jos on tasalaatuset laakerit sattunut niin loputkin pitäisi hajota piakkoin.
Tänään kuullostelin parinsadan kilometrin verran ja alkaa pitämään sellaista urinaa jossakin kuudenkympin paikkeilla, en kyllä saanut ajamalla selville kummasta päästä kuuluu, täytyy vaan nostella kulma kerrallaan ja kuulostella mistä ääni kuuluu :-\
-
Ilmeisesti pyörän laakeri äänttelee kun kuuluu pienellä nopeudella outoa urina ajettu 267tkm. , onkohan kiirekin vaihtaa eli kuinka pitkään uskalla ajella ennen uusimista ,ei olis just nyt aikaa remonttiin!Onko vaikeaa saada selville minkä pyörän laakerista ääni tulee,kun ei sitä auton sisältä käsin pysty erottamaan!
Katselin laakeri tarjontaa netistä ja löysin FAG merkkisen joka olis noin 100 e:ron hintainen etupyöriin tarkoitettu laakeri!Onko kokemuksia kyseisestä merkistä eli olisiko hankinnan arvoinen tuote?
-
FAG on tehnyt volvolle ensiasennus laakereita,, niinkuin on tehnyt moni muukin, laatu merkki on , tehnyt kai laakereita 100 vuotta,
kun avaa "laatumerkki" laakeripaketin sisällä oleva laakeri voi olla tehty jossain "halvemmassa" maassa, mutta laatuvaatimukset kuitenkin on valmistajan vaatimalla tasolla.
etupyörän laakerin vaihdossa pitää olla erikoistyökalu jolla sen saa painettua pohjaan, jotkut ovat painaneet laakerin suoraan navasta, en kuitenkaan suosittelisi näin tehtävän , laakerin käyttö ikä voi olla lyhyt.
-
FAG on tehnyt volvolle ensiasennus laakereita,, niinkuin on tehnyt moni muukin, laatu merkki on , tehnyt kai laakereita 100 vuotta,
kun avaa "laatumerkki" laakeripaketin sisällä oleva laakeri voi olla tehty jossain "halvemmassa" maassa, mutta laatuvaatimukset kuitenkin on valmistajan vaatimalla tasolla.
etupyörän laakerin vaihdossa pitää olla erikoistyökalu jolla sen saa painettua pohjaan, jotkut ovat painaneet laakerin suoraan navasta, en kuitenkaan suosittelisi näin tehtävän , laakerin käyttö ikä voi olla lyhyt.
En taida itse yrittää vaihtaa, saattaa tulla kalliiksi ::) kunhan saisin ensin selville vika kohteen :)
-
itselläni on s80 jolla ajettu nyt 220000 toinen takalaakeri alkoi jurisemaan noin 200000 km paikkeilla , vaihdoin silloin ne molemmat, nyt eteen tuli uudet iskarit niin vaihdoin samalla eteenkin uudet laakerit, etulaakereita kun käsissä pyöritteli ei niistä voinut sanoa oliko ne kuluneet vai ei, en tiedä kuinka paljon nuo yleensä kestää, onhan tuolla sinun Volvollakin jo matkaa taitettu ,jos siellä on alkuperäiset laakerit vaihtaisin/vaihdattaisin ehkä molemmin puolin uudet.
omassa autossa kyllä pystyi aluksi erottamaan selvästi laakeri äänen mikä tuli takaa. paheni aika nopeasti se ääni.
-
itselläni on s80 jolla ajettu nyt 220000 toinen takalaakeri alkoi jurisemaan noin 200000 km paikkeilla , vaihdoin silloin ne molemmat, nyt eteen tuli uudet iskarit niin vaihdoin samalla eteenkin uudet laakerit, etulaakereita kun käsissä pyöritteli ei niistä voinut sanoa oliko ne kuluneet vai ei, en tiedä kuinka paljon nuo yleensä kestää, onhan tuolla sinun Volvollakin jo matkaa taitettu ,jos siellä on alkuperäiset laakerit vaihtaisin/vaihdattaisin ehkä molemmin puolin uudet.
omassa autossa kyllä pystyi aluksi erottamaan selvästi laakeri äänen mikä tuli takaa. paheni aika nopeasti se ääni.
Moi!Kävin äsken pyörittelemässä renkaita enkä kyllä kuullut missään ylimääräisiä ääniä :-\ ääni alkaa kuuluu ajossa kun vauhti laskee kuudenkympin paikkeille auton rullatessa, automaatilla ei oikein voi heittää vapaalle, ajattelin että jos jurina kuuluukin laatikosta :-\ täytyy kait vielä ajella josko alkas saada selkoa ääni lähteestä ::) tai sitten viedä ns. asiantuntijalle tutkittavaksi :)
-
Ei kyseessä ole neliveto?
Oletko kokeillut rullata vaihteiston ollessa N asennossa?
-
Moi!Kävin äsken pyörittelemässä renkaita enkä kyllä kuullut missään ylimääräisiä ääniä :-\ ääni alkaa kuuluu ajossa kun vauhti laskee kuudenkympin paikkeille auton rullatessa, automaatilla ei oikein voi heittää vapaalle, ajattelin että jos jurina kuuluukin laatikosta :-\ täytyy kait vielä ajella josko alkas saada selkoa ääni lähteestä ::) tai sitten viedä ns. asiantuntijalle tutkittavaksi :)
Kyllä sen automaatin voi laittaa vapaalle.
Ja rengas jos on paskana niin voi aiheuttaa samanlaista jurinaa kuin laakeri vika..
-
Kyllä sen automaatin voi laittaa vapaalle.
Ja rengas jos on paskana niin voi aiheuttaa samanlaista jurinaa kuin laakeri vika..
No joo,joskus on käynyt niin et luulin äänen syyksi laakeria ja vika oli renkaissa :)
Alla on misukat ,toista kesää alla,pintaa noin 4-- 5mm!Täytyy vielä kuulostella josko syyn aiheuttaja selviäisi, ei viitsi alkaa uusia osia ihan mutu tuntumalla ::)kait äänet pitäs alkaa koveta jos on laakeri vika?
Sitä vapaalle laittamista tuumailin,että eihän automaattia saa hinatakkaan kuin ihan pienellä nopeudella?
-
Toisen merkin autossa kun oli takana laakeri vika se piti kovaa jyrinää. Sitä en tiedä kauanko vika ehti olla.
Laakeri vian pystyi toteamaan kun rengasta pyöritti ja kun osan vaihto jyrinä loppu siihen.
-
Ei kyseessä ole neliveto?
Oletko kokeillut rullata vaihteiston ollessa N asennossa?
Ei ole AWD, En ole vielä vapaalla rullannut, tuumailin et voisiko olla et laakeri ei anna ääntä, kun ei ole auton painoa päällä! Tietysti jos laakeri on ihan kaput niin ääntää kyllä vaikka pyörä olisi ilmassa! Jos ääni häviää vapaalla rullatessa niin on syy sitten varmaankin laatikossa :-[
-
Mulla jurisi laakeri vaan ajossa kun oli painoa päällä. Millinkin käänsi oikealle niin vasen etupyöränlaakeri jurisi. Ison ulos vetäjän läpi pultti ja vanha laakeri pois. Uusi laakeri napoineen pakastimeen ja olka_akselille (vai mikälie oikea nimi) lämpöä niin käsillä lupsahti paikoilleen.
-
Mulla jurisi laakeri vaan ajossa kun oli painoa päällä. Millinkin käänsi oikealle niin vasen etupyöränlaakeri jurisi. Ison ulos vetäjän läpi pultti ja vanha laakeri pois. Uusi laakeri napoineen pakastimeen ja olka_akselille (vai mikälie oikea nimi) lämpöä niin käsillä lupsahti paikoilleen.
Kiitos vinkeistä :)
-
Kiitos vinkeistä :)
No tänään ääni on vaan koventunut ja olen melko varma, että kuskin puoleinen on kaput, koska kun kääntää vasemmalle niin ääni vaimenee ja oikealle kääntäessä kovenee!
-
Jaahas. Etupyörän laakeri taitaa olla kaputt, kun jurisee. Juuri meni 200 tkm rikki. Ihme, ettei sinisen huollossa sitä havaittu eikä katsastuksessakaan tullut huomautuksia. Oikealle käännettäessä hiljenee eli onko se huono laakeri sillä puolella? Remonttiaika on jo tilattu, muttei enää siniselle tällä kertaa ;).
-
Olipa heikko laakeri jos on oikeasti rikki.
800 tkm kahdella Volvo ja yhtään laakeria ei ole tarvinnut vaihtaa. Jousia, iskareita ja renkaita on mennyt.
-
Maanantaikappale? Tänään asia selviää. Ensimmäinen laakerivika minun autoiluhistoriassani, jos näin on. Oireet ovat kyllä siihen vahvasti viittaavat.
EDIT: Korjaus siirtyikin torstaille.
-
Itsellä S80 D5 AWD malliin piti laittaa vasen etulaakeri kun oli ajettu 240tkm. Aika äkkiä alkoi jurisemaan kunnolla. Huollossa eivät saanneet varmuuta kumpi puoli kun ilmassa ei ääntänyt. Ykkös koppaisessa S60 orkkis etulaakeri kesti about saman. Laakeri oli tarvikkeenakin järkky kallis. SKF:n laakeri setti oli oli yli 200€.
-
Kylläpä auto hiljeni :) laakerinvaihdolla. SKF:n laakeri töineen kustansi 260€.
-
Kylläpä auto hiljeni :) laakerinvaihdolla. SKF:n laakeri töineen kustansi 260€.
Aika halpa ollut kun oulussa pelkkä laakeri oli tuota luokkaa.
-
Motonetistä hain mk2 V70 Volvoon etupyörien laakerit. Satasen kappale ja valmistaja SKF. Tämä oli se ns "OE laatuvaihtoehto". Olisi ollut halvempiakin. XC60 laakerit tätänykyä 119Eur
-
Kohta 100tkm pyörinyt autodocista stark merkkinen laakeri. Maksoi 45€ ja hyvin tuntus pyörin V70 -12
-
Aika halpa ollut kun oulussa pelkkä laakeri oli tuota luokkaa.
MotoNetissä taitaa työ olla hieman edullisempaa kuin sinisellä. Torstaina vielä jälkikiristys samaan hintaan.
-
MotoNetissä taitaa työ olla hieman edullisempaa kuin sinisellä. Torstaina vielä jälkikiristys samaan hintaan.
Oulussa Motonetista ei saa asennusta. Ihan takuun takia ostanut osan ja asennuksen samasta paikasta.