Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: volovo mies - 26.08.2011, 11:08:57

Otsikko: holset vgt
Kirjoitti: volovo mies - 26.08.2011, 11:08:57
eli garretin vnt ahtimet on käsittääkseni tuttuja henkilöautoissa.
mutta onko kellään kokemusta näistä holsetin vgt ahtimista. tänne siis kaikki kokemukset kyseisistä ahtimsta.

eli toiminta perustuu nielun koon muuttumiseen. tähän tyyliin.

http://www.youtube.com/watch?v=FLZHj-EPj0g

http://www.holset.co.uk/mainsite/files/2_5_1_5-VGT.php
Otsikko: Vs: holset vgt
Kirjoitti: Roki - 01.09.2011, 00:43:15
Onko se nyt sitten oikein että kun haluttu ahtopaine on saavutettu aletaan nostamaan pakopainetta? Mielestäni hiukan outoa touhua, mutta jokainen ahtakoon tyylillään.
Otsikko: Vs: holset vgt
Kirjoitti: TOK - 01.09.2011, 01:35:29
Onko se nyt sitten oikein että kun haluttu ahtopaine on saavutettu aletaan nostamaan pakopainetta? Mielestäni hiukan outoa touhua, mutta jokainen ahtakoon tyylillään.

Eikös tuo toimi just toisinpäin? Pakopainetta löysätään jos ahto meinaa mennä yli. Eli hukkaportin avaamisen sijasta levennetään pakopuolen nielua.

Volovo miehen linkistä -->

Lainaus käyttäjältä: http://www.holset.co.uk/mainsite/files/2_5_1_5-VGT.php
The sliding nozzle ring alters the aperture through which the exhaust gases flow onto the turbine wheel. This alteration in the geometry of the turbocharger increases the boost as the nozzle is closed down. Reducing the aperture increases exhaust manifold pressure and increases the turbocharger speed. As the nozzle ring opens up, the exhaust pressure reduces and the turbocharger boost decreases.

Otsikko: Vs: holset vgt
Kirjoitti: Roki - 01.09.2011, 04:54:14
Eikös tuo toimi just toisinpäin? Pakopainetta löysätään jos ahto meinaa mennä yli. Eli hukkaportin avaamisen sijasta levennetään pakopuolen nielua.

Kaitpa minä olen sitten vähän hölmö, kun ajattelin että tuo nielun levennys nostais turbiinin kierroksia. Vaan sehän taitaakin mennä niin, että kun pinta-ala kasvaa niin kaasun virtausnopeus laskee samoin kuin kierrokset. Ymmärtämistä ei ainakaan helpottanut se, että tuolla sivulla olevassa havaintoesimerkissä tuo ohjauspaine toimii just toisin päin kuin "perinteisissä" ahtimissa. Taitaa olla parempi minun pysytellä alipainemoottoreissa, kun pitää nämä turbojutut kahteen kertaan miettiä.
Otsikko: Vs: holset vgt
Kirjoitti: volovo mies - 03.09.2011, 01:16:11
ainaki tuo mikä mulla, on alunperin ohjattu rekka-auton painejärjestelmää käyttäen sillain että se paineella pienentää nielua ja painetta vähentämällä nielu aukeaa.( työntävä kello) niinku tuossa lähettämässäni linkissä.
katuautoon kun laittaa tuon niin pitää löytää toisen kätinen kello, eli paineella "vetävä" tai rakennettava joku vivusto.
Otsikko: Vs: holset vgt
Kirjoitti: sitkuura - 03.09.2011, 11:47:47
Tai sit se on alipaine toiminen kello
Otsikko: Vs: holset vgt
Kirjoitti: thabandit^ - 03.09.2011, 12:06:18
Tämäkin on ns. muuttuvasiipinen turboahdin. Toimii mielestäni paremmin (= lähinnä vähemmän jumittumisia), kuin vastaavat muuttuvasiipiset VNT-ahtimet (= kääntyvät siivet pakopesässä) henkilöautoissa. Tuollainen VGT-ahdinhan on käytössä mm. uusimmissa Scanian suoraruiskutus-dieseleissä, tosin tuo pakopuoli liikkuu askelmoottorin avulla, ei paineilmalla.  ELK
Otsikko: Vs: holset vgt
Kirjoitti: karppa_71 - 03.09.2011, 13:08:01
tuossa linkin tekstissä oli maininta että ohjaus tapahtuu sähköisesti tai paineella.
eli rekassa kun painetaan jarrua otetaan jarrunpaineesta kontrolli tuonne turbolle jossa
tuo mäntä sulkee osan pakokanavasta.
Otsikko: Vs: holset vgt
Kirjoitti: volovo mies - 03.09.2011, 13:14:56
tuossa linkin tekstissä oli maininta että ohjaus tapahtuu sähköisesti tai paineella.
eli rekassa kun painetaan jarrua otetaan jarrunpaineesta kontrolli tuonne turbolle jossa
tuo mäntä sulkee osan pakokanavasta.

eli turbo toimii myös pakokaasujarruna.
Otsikko: Vs: holset vgt
Kirjoitti: volovo mies - 08.03.2012, 13:35:38
nyt oon päässyt kokeileen tuota turboa tyhjä käynnillä ja pikku kierroksilla ilman vetoa.
tyhjä käynnillä koppa auki pyörii turbo hitaasti. koppaa kun painaa kiinni nii kierrokset ainakin kolmikertaistuu.
kun jättää kopan kiinni ja antaa kierroksia koneeseen nii pakopaine aukaisee koppaa isommalle.

sopivan löysällä ahtokellon jousella ei pako paineet nouse turhan korkialle missään vaiheessa.
Otsikko: Vs: holset vgt
Kirjoitti: volovo mies - 28.11.2012, 20:18:10
Voin suositella muillekkin tämmöstä ahdinta.
Toiminta on pikku testien perusteella minun mielestä hyvä.
Pakopaine on vakio. Mun tapauksessa 0,8bar vaikka ahdot ois 0,5bar tai 2.2bar.
Säästyy pakossarjan teko vaiheessa hukkaportin putken värkkäämiseltä kun nielun liike ajaa hukkiksen tehtävän.
Otsikko: Vs: holset vgt
Kirjoitti: Kimple - 28.11.2012, 21:03:31
Voin suositella muillekkin tämmöstä ahdinta.
Toiminta on pikku testien perusteella minun mielestä hyvä.
Pakopaine on vakio. Mun tapauksessa 0,8bar vaikka ahdot ois 0,5bar tai 2.2bar.
Säästyy pakossarjan teko vaiheessa hukkaportin putken värkkäämiseltä kun nielun liike ajaa hukkiksen tehtävän.

Mikäs VGT malli Holset sulla on ?
Utelias  ::)
Otsikko: Vs: holset vgt
Kirjoitti: volovo mies - 28.11.2012, 21:30:10
HX55vgt