Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Eemilt - 05.06.2017, 19:38:49
-
Kyselläämpä täältä viisaammilta herroilta kun oma osaaminen ei enää riitä.
Elikkäs autona 960 B230FT 16V kannella joka pamautti 4 pakoventtiiliä solmuun, elikkä ollut pakopuolella jako pielessä vaikka jakohihnan merkit oli kohdillaan.
Nokissa on säädettävät nokkapyörät mutta ne eivät ole ainakaan päässeet liikahtamaan asteikkokohdasta mihinkään suuntaan. Onko mahdollista että nokka on päässyt liikkumaan ns. "sisemmän" pyörän kohdalta?
Ja lopuksi löytyykö joltain specsejä noille B234F vakionokille joilla lähteä säätämään ajoitusta uudelleen?
-
Jos nokkapyörän pultti on tiukassa, niin silloin nokka on ollut lähtöjään väärin. Itsestään se ei siitä liikkeelle lähde. Vakio ajoitus on alakerta YKK:ssa ja nokkapyörien ohjuritapit suoraan ylöspäin(koneen kallistuksen mukaisesti) eli kohti taustamuovissa olevia ajoitusmerkkejä.
-
Jos kuvitellaan että nokkapyörä olisi päässyt pyörähtämään, niin millä konstein sitä lähdetään säätämään takaisin oikeaan asentoon? Ei kyllä uskalla lyödä uudestaan tulille ennen kuin siitä nokan ajoituksesta on varmuus. En sitten tiedä mikä muu tuon konerikon olisi voinut aiheuttaa, kun kerta merkit oli nokkapyörissä ja kampiakselissa kohdillaan.
Viimeisimmän koneen avaamisen jälkeen kuitenkin ajettu +5 tkm ilman mitää ongelmaa.
-
Jos kuvitellaan että nokkapyörä olisi päässyt pyörähtämään, niin millä konstein sitä lähdetään säätämään takaisin oikeaan asentoon? Ei kyllä uskalla lyödä uudestaan tulille ennen kuin siitä nokan ajoituksesta on varmuus. En sitten tiedä mikä muu tuon konerikon olisi voinut aiheuttaa, kun kerta merkit oli nokkapyörissä ja kampiakselissa kohdillaan.
Viimeisimmän koneen avaamisen jälkeen kuitenkin ajettu +5 tkm ilman mitää ongelmaa.
Jos nokkapyörän pultti on tiukassa, niin silloin nokka on ollut lähtöjään väärin. Itsestään se ei siitä liikkeelle lähde. Vakio ajoitus on alakerta YKK:ssa ja nokkapyörien ohjuritapit suoraan ylöspäin(koneen kallistuksen mukaisesti) eli kohti taustamuovissa olevia ajoitusmerkkejä.
ota nokkapyörä irti ja katso onko tappi poikki/jätetty joskus pois. Jos tappi ehjä niin vika ei ole siellä
-
Juuh elikkäs vika löytyi, kiila oli tuhannessa osassa kun irroitin nokkapyörän. Joku voisi vielä vinkata mistä uutta lähdetään ostamaan niin saisi jo viikonlopuksi ajoon.
(https://thumb.ibb.co/gAr52a/IMG_20170608_180639.jpg) (https://ibb.co/gAr52a)
(https://thumb.ibb.co/kG4Evv/IMG_20170608_180634.jpg) (https://ibb.co/kG4Evv)
upload pic (https://fi.imgbb.com/)
-
Jos ei varaosaliikkeessä ole tappia ni poranterästä tai kovasta ruuvista 10.9 tai 12.9 katkoo sopivan tai ihan normipultista. Olisko ollut 5mm halkasija. En oo 100% varma.
Edit.. taitaa alunperin olla ihan putkisokka tappina nokkapyörissä.
-
Keskipultti ollut liian löysällä. Hihnapyörä alumiinia? Rasvan poistostakaan ei ole haittaa.
-
Alkujaan on putkisokalla 8V ja 16V kansien nokkapyörät lukittu. Ihmeen herkästi moinen menee katki...
-
Alkujaan on putkisokalla 8V ja 16V kansien nokkapyörät lukittu. Ihmeen herkästi moinen menee katki...
Eihän sitä sokkaa ole tarkoitettukaan olemaan kiilana tai ylipäätään välittämään voimaa.
-
Juu ei olekkaan mutta eipä siellä mitään muutakaan kiilaa ole >:(
-
Juu ei olekkaan mutta eipä siellä mitään muutakaan kiilaa ole >:(
Niin, jos osat ovat puhtaat ja pinnat kunnossa niin ei siellä kiilaa tarvitsekkaan. Putkisokasta ko. paikassa on vain psyykkistä hyötyä. Tosin turha sitä on poiskaan jättää. Eiköhän se ole alunperin siellä siksi, että tuotantolinjalla on nopea latoa osat kasaan.
muok. Joskus kannattaa vaihtaa se nokan pultti uuteen. Yleensä se vedetään aivan liian suureen momenttiin, pultti venyy ja lopulta katkeaa, lopputulos voi olla sama kuin aloitusviestissä. Ja etenkin jos venttiilikoneisto leipoo jumiin, niin jakohihna vetää sen nokkapyörän välityksellä vielä tiukempaan.
-
kaverilla meni toyotasta myös kiilatappi mutta ei särkynyt muuta. no seuraavassa käynistyksessä selvis miksi kiilatappi meni. leikkas pakonokka kiinni. tällä kertaa meniki sitte venttiilejä mutkille.
kannatas selvitellä syytä jos ei mitää järkevää selitystä löydy.