Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: JHA2.5T - 06.06.2017, 18:53:25
-
Tervehdys,
Kulkuneuvo S60 2.5T AWD vuosimallia 2007. Käsittääkseni vakiorengastus, eli Volvon alkuperäiset vanteet (oletan, että oikea ET, oliko se 43?) ja renkaat 225/45/R17. Renkaat ottavat kuulemma perinteisesti ääriasennossa vähän siihen sisälokasuojan metallilätkään kiinni. Auto kävi pajalla, totesivat, että aivan normaalia Volvolle ja ne kääntämisen rajoittimet olivat ok. Pitäisikö niellä tämä? Ensimmäinen auto, jossa näin käy. Tosin aikaisemman Volvon omistin 80-luvulla ja se oli mallia 144 :)
Haulla löysin, että enemmän "rajoitusta" saisi kotikonstein, ostaen siniseltä paksummat palat. Kannattaako?
Nykyiset renkaat kohtuullisen kuluneet. Ajattelin vaihtaa alle 215/45R17, hyötyykö mitään?
Kiitos vastauksista
-
Niitä rajoittimia on kolmea eri kokoa. Ohuimmat siniset, keskimmäiset valkoiset ja paksuimmat on mustat. Tuolta näkee koot: http://www.partsforvolvosonline.com/index.php?cPath=2_1127 (http://www.partsforvolvosonline.com/index.php?cPath=2_1127)
Jos ei ole hoppua niin tilaa tuolta, taisivat olla aika reilusti halvemmat verrattuna siniseen. Jos auto on vakio korkuinen niin tuskin tarvitsee alkaa vielä renkaita alikokoon vaihtamaan kunhan rajoittimet on oikeat/uudet.
-
Itsellä 235/40/18, myöskin ns. "vakiokoko" orkkis Nebuloilla ja raapi ne peltilätkät puhki ja repaleinen pelti puolestaan repi renkaasta siivua. Rajoittimina oli paksuimmat tiskiltä saatavat.
Lisäsin vielä prikkoja rajoittimien alle ja poistin ne peltilätkät kokonaan ja raapiminen loppui. Kääntösäde tietysti on aivan onneton...
Katsastusmieskin totesi, että miedoilla levikepaloillahan homma myös korjaantuisi, muttei yhtä laillisesti...
-
Aivan, varsinkin reilummin madallettuun tuo on aivan liian iso koko. Entiseen v70:iin tuli itselle loppujen lopuksi 215/40-18 kumit Nebuloille ja nekin spacereilla, eteen 16mm ja taakse 20mm.
Tuolla rengaskoolla eivät kuitenkaan enää ottaneet kiinni sisälokariin edes ilman spacereita joten leimakin onnistui ilman sanomisia. Silloin oli BC:n alustalla mitat navan keskeltä kaareen edessä n.305mm ja takana n.310mm.
-
Niitä rajoittimia on kolmea eri kokoa. Ohuimmat siniset, keskimmäiset valkoiset ja paksuimmat on mustat. Tuolta näkee koot: http://www.partsforvolvosonline.com/index.php?cPath=2_1127 (http://www.partsforvolvosonline.com/index.php?cPath=2_1127)
Jos ei ole hoppua niin tilaa tuolta, taisivat olla aika reilusti halvemmat verrattuna siniseen. Jos auto on vakio korkuinen niin tuskin tarvitsee alkaa vielä renkaita alikokoon vaihtamaan kunhan rajoittimet on oikeat/uudet.
Kiitokset tiedosta, kaikki versiot ilmeisesti popniiteillä kiinni, eli vanhat niitit poralla pois ja uutta tilalle?
Edit: Näyttivät olevankin pulteilla.
-
Minullakin edellinen S60 raapi alkuperäisillä aluvanteilla ja 225/45/17 koon renkailla, vaikka oli nuo paksuimmat mustat rajoittajat käytössä. Pienellä lätyllä tai muutamalla prikalla selviää tuosta mutta sitten kääntymissäde on aika mahdoton jo