Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: asiv - 06.06.2017, 23:04:16

Otsikko: 740 B230F sähköonglema
Kirjoitti: asiv - 06.06.2017, 23:04:16
Ongelmana on, että nyt kun vaihdoin automaatin tilalle manuaalilaatikon, niin jostain syystä katos samalla kipinä ja suuttimille ei tule virtaa. Taustalla myös se, että turbotin kyseisen moottorin automaattina ja kaikki toimi niikun pitää. Hetken kestin ajaa kunnes otin koneen ylös ja laitoin manuaalin kiinni.
Sähköt yms samanlailla takasin kun aikasemmin, mutta nyt ei vaan käynnisty. Ohitin myös pnp-kytkimen yhdistämällä sinisen ja pinkin piuhat yhteen jolloin sain moottorin starttaamaan.

Voiko viellä olla jotain mikä estää käynnistymistä? Puolalle ei tule virtaa, vaihdoin ykk-anturin kun huomasin ettei kierroslukumittari heräile starttauksessa. Maadotus tarkistettu, kytkennät katottu läpi.. ihmettelen vain kun en tehny muutoksia kun vaihdelaatikon suhteen ja nyt yhtäkkiä katos oleellisimmat. Sytkän pääteaste vaihdettu, vakio bensa- ja sytkäboksit käytin kiinni huumorilla, mutta ei vaikutusta. Bensapumppu huutaa kun sille on joku vetäny piuhat lyhkäsemmän kautta. Releet naksuu ja sulakkeet katottu läpi. Vaihdetut osat on ehjästä purkuautosta.
Yrittäny ettiä netistä tietoa sekä samalla tutkinu autoa ja mittaillu. Uskon kyllä, että jotain jääny huomioimatta, mutta eivaan ny saa päähän mitä viellä.

Onko manuaaliksi muuttamalla viellä joku ohituskeissi kuin tuo pelkkä pnp-kytkin? Että antaa nyt pyörittää konetta, mutta sama kuin automaatilla ettei anna käynnistyä ellei ole vaihde P.

En osannu asiaa tiivistää selkeemmäksi joten kerroin mitä tehty ja jos joku viellä osaa neuvoa mitä viellä tehdä. Tähän asti ymmärtäny näitä vehkeitä kun ollu suht bolt-on hommaa. Vianetsintä tuottaa nyt tässä kohtaa tuskaa.
Otsikko: Vs: 740 B230F sähköonglema
Kirjoitti: Xuppo - 06.06.2017, 23:29:32
Onhan vauhtipyörä oikeassa asennossa ja oikeanlaisella anturikehällä?
Otsikko: Vs: 740 B230F sähköonglema
Kirjoitti: asiv - 06.06.2017, 23:56:31
Onhan vauhtipyörä oikeassa asennossa ja oikeanlaisella anturikehällä?

Asensin FK moottorista otetun vauhtipyörän ja m90 laatikon,  moottori ykk-asennossa jonka jälkeen pyörän tasainen kohta anturia vasten. Molemmat moottorit siis lh2.4 ohjauksella joten oletan, että anturikehä passaa.
Otsikko: Vs: 740 B230F sähköonglema
Kirjoitti: Xuppo - 07.06.2017, 00:11:50
Kun kone on ykk asennossa tulee anturikehän reijättömän kohdan olla starttimoottorin aukon kohdalla.
Otsikko: Vs: 740 B230F sähköonglema
Kirjoitti: Huikkoster - 07.06.2017, 07:31:11
Väärässä asennossahan se on mutta eikö silti pitäis kipinää ja bensaa tulla vaikkakin väärään aikaan? ???
Otsikko: Vs: 740 B230F sähköonglema
Kirjoitti: asiv - 07.06.2017, 07:48:26
Kun kone on ykk asennossa tulee anturikehän reijättömän kohdan olla starttimoottorin aukon kohdalla.

Eli ketuiks meni tämäkin homma. Vauhtipyörässä oli valkoinen viiva merkitty joka natsasi starttimoottorin aukon keskelle kun tasainen kohta anturilla. Aattelin, että näin sen kuuluis olla.. mutta luulis sen nyt silti jotai signaalia antavan. Täytynee rykiä kone viellä kerran ylös ja kääntää vauhtipyörä sekä samalla tutkia mitä jäi laittamatta :(
Otsikko: Vs: 740 B230F sähköonglema
Kirjoitti: Xuppo - 07.06.2017, 14:30:08
Väärässä asennossahan se on mutta eikö silti pitäis kipinää ja bensaa tulla vaikkakin väärään aikaan? ???
Kipinä ei tule tulpille asti todennäköisesti takia kun virranjakaja on sellaisessa asennossa että kipinällä ei vaan riitä teho hypätä oikeaan paikkaan kun anturikehä on 90 astetta pielessä
Otsikko: Vs: 740 B230F sähköonglema
Kirjoitti: asiv - 10.06.2017, 19:39:01
Ja sama ongelma jatkuu. Otin koneen ylös ja käänsin vauhtipyörän oikeaan asentoon. Kahteen kertaan varmistukset ja kone kiinni. Ei kipinää. Putsasin viellä vauhtipyörän ja ykk-anturin kaikesta roskasta ettei pitäs nyt enää sen puolesta olla ongelmia. Paalaanko auton suoraan vai..

Onko nyt niin, että manuaaliswap ei vaadi sen kummempia kun pnp-kytkimen ohittamisen? Ecun kaaviota tutkin ja siellä ainaki yks pinni höpöttää jotain moisesta kytkimestä?
Otsikko: Vs: 740 B230F sähköonglema
Kirjoitti: The moose - 10.06.2017, 20:08:00
Pnp estää startin pyörinnän. Jos starttaa ei vika ole siinä.

Onhan varmasti pyörijän luota maadotukset kii tulipellissä.

Pomppiiko kiekkaviisari kun starttaat.

Onhan pyörijä paikoillaan jakajassa.

Otsikko: Vs: 740 B230F sähköonglema
Kirjoitti: asiv - 10.06.2017, 20:18:49
Kiekkamittari ei reagoi starttauksen aikana. Jakaja vaihdettu toiseen ehjään ja pyörijä tsekattu samalla. Maadotus tulipellistä tulee venttiilikopan muttereiden väliin.
Otsikko: Vs: 740 B230F sähköonglema
Kirjoitti: The moose - 10.06.2017, 20:37:10
Anturi paskana tai se on väärä tai liian kaukana vauhtipyörästä.
Otsikko: Vs: 740 B230F sähköonglema
Kirjoitti: KanttiPentti - 20.06.2017, 20:46:19
Anturi paskana tai se on väärä tai liian kaukana vauhtipyörästä.
Tämä.
Mikä anturi sinulla on tällä hetkellä kiinni?
"Osuuko" se nykyiseen anturikehään?
Otsikko: Vs: 740 B230F sähköonglema
Kirjoitti: asiv - 26.06.2017, 05:29:14
Elikkäs juu, kantapään kautta ja kolmas kerta toden sanoo yms. mitä näitä nyt on. Sen lisäksi, että vauhtipyörän laitoin väärin, niin sulake nro. 1. 25A ei ollut ehjä vaikkakin lanka toista väitti. Mitälie käyny, mutta toisella sulakkeella lähti koko roska käymään. Vaikka ensimmäisenä kävin sulakkeet läpi, ois tietysti voinu mittaa ihan. Saa nauraa  :idiot2: