Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Vulva man - 07.06.2017, 14:08:51
-
Ei löytynyt haulla vastausta, aiheen saa siirtää parempaan paikkaan. Ajatuksena asentaa sähkösäätöinen kuljettajan istuin. Löysin V50/S40 mallin sähköjärjestelmien kaaviot. Sen mukaan kuskin penkin alle tulee valmiina/vakiona johtosarja jossa olisi kaikki tarvittavat johdot. Autossa näyttää olevan sama määrä oikean värisiä johtimia ja vielä oikein numeroituna, eli sähkökaavion mukaan pitäisi käydä. Penkin ohjainmoduuli (PSM powerseatmodule) on samassa yksikössä penkin säätönappuloiden kanssa, eli muuta ei pitäisi tarvita, lisäksi sulakekkin on valmiiksi paikoillaan sulakerasiassa.
Kysymys kuuluukin, toimiiko istuin sellaisenaan, vai tarvitseeko autoon ohjelmoida jotain Vidalla? Paikallisella Volvon liikkeellä huoltomies arveli sen toimivan sellaisenaan, mutta se oli arvelua. Onko jollakin kokemusta ja varmempaa tietoa, ei viitsisi hankkia istuinta turhaa jos jokin ohjelma maksaa useita satoja. Auto on 2009 vuosimalli, istuin tulisi samanikäisestä autosta.
-
Mitään en tiedä asiasta, mutta jos sinne johtoon tulee sähkö niin miksei toimisi?
-
Lueskelin lisää sähkökaaviota. Rele mikä ohjaa penkkiä, on sama kuin sama kuin sisävalojenrele. Se käy järkeen, koska molemmat toimivat ilman virta-avainta. Penkkiin tulee virta johtoja, kaksi 12+ joista toinen tulee suoraan akulta ja toinen sieltä releeltä sekä maajohto. Can-väylältä tulee kaksi johtoa (lowspeed can), Ne ovat samassa yhteydessä useampien moduulien kanssa, kuten SRS, kuljettajan/apukuskin ovimoduulit ja keyless vechile module. Eipä tässä muuta kuin kokeilemaan mitä tapahtuu, toimiiko vai ei :)
-
Toiminnon saattaa joutua aktivoimaan CEM-yksikköön VIDA:lla tai kolmannen osapuolen softalla.
-
Nyt on penkki paikallaan, hyvin toimii säädöt ja muistipaikat. Eikä tarvinnut mitään ohjelmointeja. Auto siis 2009 ja penkki 2010-2011 autosta. Ainoa mikä, niin penkin etu-ja takareunan korkeussäädöt eivät ole niin laajat kuin manuaalissa, senkin sain kuntoon kun muokkasin trapetsikierre akselia jota moottori työntää.