Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Vee70dee - 09.06.2017, 16:04:29
-
Rupesi tuossa emännän autossa egr jumittamaan ja löysin kaverin, jolta löytyy pelit egr-venan poistamiseen ohjelmasta.
Samalla saa kuulemma vähän kulkua lisää. No ei muutakun auto pajalle. Tunnin homma sanoi kaveri.
Meni puolitoista tuntia ja kaveri soittaa, että tilasi
väärän softan ja ajoi sen. Nyt auto ei lähde enää käyntiin.
Kuulemma volvo ei anna ajaa kun yhden ohjelman ecuun ja jos väärä uuden ecun osto edessä!
Onko kellään yhtä hauska kokemusta ja käykös tuohon nyt sitten minkälainen ecu, jotta sais auton tulille?
Kyllä taas koetellaan vanhas miestä!
-
Kuulemma volvo ei anna ajaa kun yhden ohjelman ecuun
Nii varmaan joo :D Äijä koittaa kusettaa sua oikein kunnolla
Tälläkin foorumilla monella on esim. Rican Isoftloader jolla saa omin nokkineen ohjelman sisään ja kun vaikka katsastus tulee niin laittavat vakio-ohjelman sisään käyttäen tuota palikkaa. Ihan hevonkukkua tuollaiset "ohjelmarajoitukset". Ja miksi muuten olisi esim. Stage 2 ohjelmia jos Stage 1:n jälkeen ei enää saa ECUa ohjelmoitua?
Kaveri ei selvästikään tiedä mitä tekee ja homma meni vituiksi. Tämä (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=profile;u=2976) henkilö tietää noista melkein enempi, kuin minä joten kannattaa jutella hänen kanssaan jatkotoimenpiteistä.
-
Joo, tätä vähän pelkäsinkin. Ei saa uutta osaa muka pariin viikkoon ::).
Että siihen asti pitää kait ootella vaan...
-
Höpö höpö puhetta ettei sais useampaa ohjelmaa laitettua.
Ja tuossa tapauksessa jos asentaja on tilannu väärän niin ei se voi siitä asiakasta laskuttaa toiseen kertaan.
-
Minä hakisin auton pois ja veisin jonnekkin osaavalle asentajalle.
Vaikka maksaisi "ekstraa" trailerivuokrissa yms. Nämä on niitä kuuluisia oppirahoja ja tälläkin alalla on nykyään ties kuinka monenmoista rahastajaa nykyään...
-
Minä hakisin auton pois ja veisin jonnekkin osaavalle asentajalle.
Vaikka maksaisi "ekstraa" trailerivuokrissa yms. Nämä on niitä kuuluisia oppirahoja ja tälläkin alalla on nykyään ties kuinka monenmoista rahastajaa nykyään...
Mä oisin kuitenkin sitä mieltä että "asentaja" laittaa auton siihen kuntoon kuin olikin. Eihän se työn tilaajan vika ole jos et osaa ja tuhoot jotakin.
-
Ei noissa juu ole ohjelmointilukumäärä rajoituksia. Vaikka kaveri olisi tilannut väärän ohjelman (ei ole mahdollista, mutta siitä kohta juttua) niin kirjoittamalla alkuperäisen luetun takaisin niin kaikki taas toimii.
On nyt tainnut käydä seuraavasti. Kaverilla on kiinankopiolaitteet ja ecu on hajonnut sillä luettaessa. Ei olisi ensimmäinen kerta. Toki jos on vastoin kytkentäohjeita kytketty niin hajoaa se siitäkin. Mutta jos on saatu luettua niin AINA pääsee takaisin alkutilanteeseen kirjoittamalla luettu takaisin. Eli jos on saatu luettua niin väärää ohjelmaa siihen ei voi laittaa.
Jos ecu on hajonnut ja on lukukelvoton niin Volvo ainoastaan pystyy uuden ecun saamaan toimintaan ~2000€. Jos ecun pystyy lukemaan niin purkaamolta käytetty ecu ja täydellisen kopion kirjoittaminen siihen saa Volvon taas henkiin.
-
No niin. Taas ollaan vähän viisaampia.
Asentaja tuossa otti yhteyttä ja kertoi hankkineensa toisen ecun. Ei onnistunu siihenkään. Ja totesi, että taisi hajota se ohjelmointi vehje.
Että tällaista stooria...
-
Älä sitten suostu mihinkään maksuvaatimukseen, kun et ole mitenkään ollut osallisena tuossa pelleilyssä
-
Joo en. Jurppii vaan, kun pitäs ensviikolla päästä reissuun.
-
Mä oisin kuitenkin sitä mieltä että "asentaja" laittaa auton siihen kuntoon kuin olikin. Eihän se työn tilaajan vika ole jos et osaa ja tuhoot jotakin.
Niin, ei tietenkään. Tarkoitinkin sitä, että jos sen auton oikeasti haluaa itselleen takaisin ja alkaa menemään venkoiluksi, niin voi olla lopulta huomattavasti helpompaa vain hakea se auto ja hoitaa homma loppuun jossain muualla. Lasku sitten sille auton tuhonneelle tietenkin, vaikka voi olla yksityisen (?) kohdalla vaikeaa.
Tosiaan, jokainen tekee kuten tykkää. Toivotaan, ettei ole mitään peruuttamatonta tapahtunut.
-
No niin. Taas ollaan vähän viisaampia.
Asentaja tuossa otti yhteyttä ja kertoi hankkineensa toisen ecun. Ei onnistunu siihenkään. Ja totesi, että taisi hajota se ohjelmointi vehje.
Että tällaista stooria...
Voi voi sentään, missäpäin auto on? Voisin auttaa jos ei ole tuhottu ajonestokoodia, koska sitten homma vaikeutuu ja ehkä vain Volvolla saavat uudella eculla toimiin.
-
Potilas on Jyväskylässä.
-
Voi voi sentään, missäpäin auto on? Voisin auttaa jos ei ole tuhottu ajonestokoodia, koska sitten homma vaikeutuu ja ehkä vain Volvolla saavat uudella eculla toimiin.
Taivahan tosi. Toivottavasti ei ole käynyt noin.
-
Joo laitelkoon rauhassa kuntoon, jos enää saa. Jos ei, ni sitten täytyy keksiä uusi kulkine alle. ;D
-
Ei se ajonestokoodikaan ole ongelma, sen saa synkattua CEM-yksiköstä tarvittaessa toiseen ecuun tai alkuperäiseen takaisin.
-
Loppu hyvin kaikki hyvin. Volvo taas elävien kirjoissa.
Kaveri sai lainaksi uudet testerit ja homma onnistui.
Pieni takaisku tosin tuli, kun haimme emännän kanssa auton pois.
Sen piti olla kunnossa, mutta se egr oli jäänyt kuiteskin auki ja volvo kuulemma tarkastaa aina käynnistyksen yhteydessä, että kara liikkuu, vaikka se on poistettu ohjelmasta. Nyt se ei liikkunut ja auto vikatilaan.
Ajelin sitten 50km 70km/h, kun ei kierrä 2800 enempää.
Eli kotona auto talliin ja egr pöydälle ja totta totisesti, olihan sitä pikimoskaa!!
Joten olisi pitänyt heti vaan suosiolla ottaa egr käteen ja putsata, niin olisin säästynyt moiselta harmilta...
Kaikenlisäksi kerkesin ostaa kolmannen auton :D.
-
volvo kuulemma tarkastaa aina käynnistyksen yhteydessä, että kara liikkuu, vaikka se on poistettu ohjelmasta.
Kyllä nyt on taas sellaista stetsonista vedettyä hevonpaskaa että... :D mutta on kyllä äijällä pokkaa, propsit siitä
Mitenkäs ne Volvot joista egr on hitsaantunut ajat sitten jumiin, onnistutaan osaavissa käsissä ohjelmoimaan egr pois vikakoodia sytyttämättä? ::)
Mutta vie autosi jollekkin muulle joka osaa homman -tuo kaveri ei sitä osaa.
-
Jo on mielenkiintonen tarina. Kaikkea sitä.
Kuten razori jo vihjasi, koko egr:n ohjelmallisen poiston tarkoitus on se, ettei se boksi sitä enää tutkaa tai tarkastele tai millään tavalla tunnista koko härvelin olemassaoloa, eikä täten myöskään osaa käyttää sitä, tai antaa siitä vikakoodia. Taitaa olla että kyseessä on kaveri, jolla voimakas mielikuvitus, ja siten helppo suoltaa suusta täyttä sontaa tietämättä mistään mitään.
-
Joo, näin kuvittelin itsekkin, että ohjelmasta pois ni ei tarvii käsiään liata. Tuo tarkastus selitys tosiaan vähän ihmetyttää.
-
Tuo tarkastus selitys tosiaan vähän ihmetyttää.
Juu ei tuo selitys pidä paikkaansa.
-
Juu ei tuo selitys pidä paikkaansa.
No ei juu pidä ;D Toivottavasti hommasta ei tarvinnut maksaa mitään!
-
No ei juu pidä ;D Toivottavasti hommasta ei tarvinnut maksaa mitään!
Ok. Ja tämä on tieto vai kylänmiesten juttuja? ko?
-
Ja tämä on tieto
Juuri näin. Kuten ylempänä on selostettu, niin silloinkuin egr oikeasti poistetaan ohjelmasta, ei auto tiedä sen olemassaolosta mitään, eikä näinollen osaa edes käyttää sitä.
Jos et esim. minun sanaani luota niin luota edes käyttäjänimim. volvotdi sanaan, sillä jos olen oikein käsittänyt niin hänellä on ihan oma lastutusfirmakin ja jos en ihan pihalla ole, niin hän vielä tekee autoihin lastutkin oman käden kautta.
-
Kyllä sen uskon, että näin sen täytyy olla. Mutta mites jos se egr on oikeesti jäänyt auki? Pitääkö tulpata, jos ei saa sitä kiinni? Sillonhan se imee sitä kuraa kokoajan sinne imusarjaan...
Kunhan itekseen jupisen tässä, kun en ymmärrä sen enempää sen vehkeen toimintaperiaatetta saati tarvetta... ;D
-
Kyllä sen uskon, että näin sen täytyy olla. Mutta mites jos se egr on oikeesti jäänyt auki? Pitääkö tulpata, jos ei saa sitä kiinni? Sillonhan se imee sitä kuraa kokoajan sinne imusarjaan...
Kunhan itekseen jupisen tässä, kun en ymmärrä sen enempää sen vehkeen toimintaperiaatetta saati tarvetta... ;D
Jos se on auki jäänyt niin sen saa ihan fyysisesti tulpata.
Päästöjen kanssa tuolla on vissiin tekemistä, ett
-
Kyllä sen uskon, että näin sen täytyy olla. Mutta mites jos se egr on oikeesti jäänyt auki? Pitääkö tulpata, jos ei saa sitä kiinni? Sillonhan se imee sitä kuraa kokoajan sinne imusarjaan...
Kunhan itekseen jupisen tässä, kun en ymmärrä sen enempää sen vehkeen toimintaperiaatetta saati tarvetta... ;D
Jos se on auki jäänyt niin ihan fyysinen tulppaus.
Päästöjen takia taitaapi olla tuo keksintö edes keksitty. Eli oletuksena on että kaikki polttoaine ei pala sylinterissä, joten pakokaasua kierrätetään tuollaisella helvetinkeksinnöllä takaisin moottoriin uudelleen poltettavaksi.
Tuohon on sitten kylkeen keksitty selitys, että tuo parantaa moottorin lämpenemistä talvella, vähentää polttoaineenkulutusta (moottori lämpenee nopeammin) jne. mutta erot oikeassa elämässä toimivan egr ja toimimattoman välillä on niin pieniä että niitä ei edes huomaa.
Jotku toki väittävät huomaavansa, että moottori ei lämpene samaan tahtiin kuin ennen, mutta itse ennemmin laittaisin muovia keulalle kuin pitäisin egr:ää toiminnassa, kun egr:n toimimattomuus ei edes hokkuspokkus tempuilla näy päästötestissä. Likainen ilmanputsarikin vaikuttaa enempi päästöihin.
Kuvitteleppa omalle kohdallesi, jos joka toinen lusikallinen mitä laitat suuhusi, on ehtaa paskaa? Sitä autosikin syö.
-
EGR ei kierrätä pakokaasuja takaisin poltettavaksi. Se kierrättää jo poltettua kaasua täyttämään sylinteriä osakuorma-alueilla (ei tyhjäkäynnillä kuitenkaan), joka alentaa palamislämpötilaa, johtaen NOx-päästöjen pienenemiseen, sillä NOx kehittyy kun ilma (jonka suurimmat elementit ovat typpi ja happi) reagoi korkeassa lämpötilassa. Näitä päästöjä voi myös alentaa esimerkiksi myöhästetyllä kipinällä tai millä tahansa muulla mekanismilla joka alentaa sylinterin sisäistä lämpötilaa. Ilman muuta pieni osa seoksesta jää aina palamatta, jolloin myös palamatonta seosta tulee takaisin pakokaasujen mukana sylinteriin, mutta niiden vaikutus on vähäinen eikä se ole EGR:n tarkoitus, lähinnä eräänlainen vahingossa ilmenevä sivuominaisuus.
NOx muuttuu otsoniksi ja voi muuttua myös muiksi yhdisteiksi, kuten typpihapoksi. Vaikka otsoni on hyvää ylhäällä ilmakehässä, on se maantasolla varsin haitallinen ihmiselle ja muille eläville olennoille. Otsoni on hapetin ja terveysriski alailmakehässä, sekä muistaakseni aiheuttaa omalta osaltaan ilmaston lämpenemistä. EGR auttaa tähän, joskin myös katalysaattori on kohtuullisen hyvä pelkistämään NOx-päästöjä.
Tämä on EGR:n alkuperäinen tarkoitus. NOx-päästöjä entisestään alennetaan muun muassa urearuiskutuksella. EGR:n ongelma on että se johtaa imupuolen karstoitukseen, erityisesti suoraruiskuissa, kun polttoaine ei putsaa imukanavistoa. Muuten EGR:n toiminta ei juuri näy moottorissa, paitsi jäännöspakokaasut aiheuttavat vaihtelua palamistapahtumassa, minkä vuoksi se ei ole käytössä tyhjäkäynnillä. EGR ei myöskään ole käytössä kun moottoria rasitetaan, sillä tällöin halutaan koko sylinterikapasiteetti käytettäväksi. Vaikutus kulutukseen ja lämpenemiseen on aika mitätön koko systeemillä. Hyötysuhdetta EGR kuitenkin alentaa.
EGR ei näy päästötesteissä, ellei moottoria testata sillä alueella missä se on ohjelmoitu toimimaan. Tämän vuoksi EGR ei näy esimerkiksi tyhjäkäyntipäästöissä, eikä välttämättä paikallaan myöskään kierroksilla, koska moottorin rasitus on liian alhainen. EGR:llä on kuitenkin ihan oikea vaikutus NOx-päästöihin. Toisaalta katsastuslainsäädännön päästörajat on niin väljät ettei mikään auto jää NOx-päästöistä kiinni, vaikkei olisi mitään päästölaitteita, mikäli auto on yli 10 vuotta vanha. Sen tuoreemmista ei ole itsellä kokemusta. Moottorin yleinen mekaaninen kunto määrittelee aika pitkälti päästötestien tulokset. Ei se EGR:n tulppaaminen vaikuta mihinkään, jos se ei alunperinkään testatessa ollut toiminnassa. ;)
Itse en EGR:ää omaan autooni halua sen tuomien ongelmien vuoksi. Toivon kuitenkin että kaikki muut sitä ja kaikkia muita päästölaitteita käyttäisivät ettei minulle tule terveysongelmia. :D
Kaupunkialueilla autojen päästöillä on suora vaikutus ihmisten terveyteen pitkällä aikavälillä. Pääasiassa ongelmat keskittyvät hengityspuoleen, kuten astmaan esimerkiksi NOx-päästöissä. Pienhiukkaset kuitenkin ovat yksittäinen suurin terveysongelmien aiheuttaja. Tämän vuoksi isot kaupunkikeskustat haluavat kieltää diisselit keskustoistaan. Toisaalta suoraruiskubensatkin tuottavat paljon hiukkasia. Hiilivetypäästöt taasen aiheuttavat pääasiassa syöpää.
Ja sen vuoksi autoilta vaaditaan päästöjen suhteen paljon, vaikka päästösysteemit nostavat tyypillisesti polttoaineen kulutusta, erityisesti diisseleissä, jotka toimintaperiaatteen vuoksi tuottavat paljon enemmän haitallisia päästöjä kuin ottomoottorit ja täten vaativat enemmän päästöjenalennuslaitteita, vaikka diisseleiden kulutus onkin alhaisempi. Diisseleissä täytyy puristussuhteitakin jo laskea että saadaan päästöjä alennettua, mikä entisestään suurentaa kulutusta.
Ja totta on, että kun EGR otetaan ohjelmasta oikeasti pois, on se oikeasti pois. Jos se sitä tarkkailee ja antaa vikakoodin, ei sitä oikeasti ole otettu ohjelmasta pois. Jos se on juminut pysyvästi auki, voi sen tukkia esim. peltilätkällä sopivasta laippaliitoksesta. Sen ei ole tarkoitus olla toiminnassa kuin osakuormituksella, esimerkiksi matka-ajossa. Auki ollessaan huonontaa tyhjäkäyntiä ja tiputtaa suorituskykyä.
-
Ok. Nyt ollaan viisaampia. No nyt se auto kuiteskin taas toimii ja se egr putsattu, kun jumissa oli.
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille ja eritoten asiantuntioliie.
Tämä ongelma on nyt taputeltu ja eikun kohti uusia haasteita ;D.