Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tere - 26.08.2011, 19:12:48
-
Kerronpa kaikki ihan alusta:Eilen olin kääntymässä vasemmalle kun auto sammui, täytyy kyllä sanoa, että ilman ohjaustehostinta auton rattia on hankala kääntää. Saati jarru poljin oli kova. Käynnistin auton:Kävi epätasaisesti ja sammui. Kolmannella kerralla käynnistyi normaalista ja kaikki oli o.k. Tänään vein auton huoltamolle jossa tuli vika ilmamassamittari(oli kyllä vanha vika). Eikä muuta. Kyselin mikä olisi voinut aiheuttaa tuollaisen sammumisen. Ei tietty, tilasivat kuitenkin mittarin. Ajoin tankkaamaan, sammutin, jätin avaimet suulle, tankkasin, käänsin avainta, kaikki valot syttyi, eikä mitään tapahtunut. Yritin useamman kerran, eikä mitään. Ei kun auto hinausautoon ja huoltamolle.Tässä meni sellainen 4h. Eiköhän auton ryökäle lähtenyt käymään kun asentaja käänsi avainta :idiot2:. Tietokone ei antanut mitään vika ilmoitusta, no muutako sen mittarin. Epäilivät ajon eston menneen päälle tai akkua tai maajohtoa. Katsovat autoa maanantaina, joten tuli kiire kyselemään etteivät ihan haku ammunnalla pura koko autoa.Tuli autoon luottamus pula kun tuon teki. Jos ajon esto menee ajaessa tai auto on sammutettu ja avaimet suulla, niin miten ihmeessä se on mahdollista???
-
Missä kunnossa on akku ja sen jännite sekä sen laturin teho.Toinen seikka on kuten tiedätte se bensasuodatin ja se bensapumpun kunto joka tekee sen 3 bar paineen niillee suuttimille.Nämä kun ei anna mitään vikakoodeja. Itse voi tarkistaa ne maajohdot koneesta koriin ja akun maadoituksen.Kerroa autosta lisää onko kaasulappäkotelo vaihdettu ,paljon autolla ajettu , huoltovihko onko säännöllisesti huollettu kulkuneuvo.
-
Autoon tehty säännölliset huollot. Ajettu on 210000km. Auto ei yrittänyt edes startata, avuliaat aatut jotka yrittivät käynnistää Volvoa sanoivat ettei startti ole mennyt kun kuuluu klik tai sinne päin ääni.Osa sanoi ettei akkukaan voi olla kun muut laitteet (ikkunat,valot,radiot,ajotietokone jne)pelasivat. Tuttu kävi kylässä ja kysyi voisko olla sulake menny. Muttako Volvo jäi sinne huoltamolle odottelemaan maanantaita niin en pysty itse katsomaan. Ajattelin kyllä soittaa heti arki aamuna ja antaa viisaita vinkkejä MISSÄ vika voisi olla. Tietysti minun pitäisi saada niitä teiltä jotka olette perehtyneet Volvoihin. Edelliselle 850 Volvolle osasin tehdä muutakin kun nostaa öljytikkua, mutta tämä...
-
Voisiko tuo sammuminen olla ihan vaan liian vähästä kaasupolkimen painamisesta kiinni, eli ei siis jaksanut mennä ja sammui, kun vielä tuo ratin kääntäminenkin tahtoo tehostimen kautta viedä tehoa samaan aikaan. Monesti tälläisen ´tukehtumisen´ jälkeen voi moottori miettiä hetken aikaa, ennen kuin lähtee kunnolla tulille.
Ja tuo starttiongelma voi olla niinkin yksinkertainen kuin startin herätejohdon huono kontakti. Ihme jos eivät tätä huollossa ensimmäisenä tarkistaneet. Korjaantuu ihan kotikonstein, liittimen paikallistaminen, putsaus, voitelu, kiristäminen ja kiinni. Johto ja liitin löytyy startin päältä, hankala selittää, mutta haulla taitaa aiheesta löytyä hyviä ohjeita.
Samaan tilanteeseen jouduin aikoinaan itsekin, huoltoon soittamalla sanoivat tämän konstin olevan kokeilemisen arvoinen. Ja auttoihan se, 0€.
-
Auto ei yrittänyt edes startata, avuliaat aatut jotka yrittivät käynnistää Volvoa sanoivat ettei startti ole mennyt kun kuuluu klik tai sinne päin ääni.
Tämä vaatinee täsmennystä... Lieneekö se kliksahdus kuulunut sieltä moottoritilasta (suht iso naks naks) kun avainta kääntää starttiasentoon?
Jos näin oli, joko starttimoottorissa on vikaa (kuluneet hiilet, tai huono kontakti solenoidissa => uusi startti), tai sitten akulta tuleva päävirtajohdin startille on hapettunut ja saa huonosti kontaktia. Voi olla myös moottorin maadoituskin.
-
Milloin siis akku on vaihdettu viimeksi? Entä bensasuodatin?
Itse veikkaisin, että tässä tapauksessa kyse on akun huonosta kunnosta/virrasta.
-
Tuosta korjaamisesta jos joskus jotain Volvoa korjaillut jarruja ja niitä suodattimia ,öljyjä ,polttimoita vaihdellut periaatteessa niillä taidoilla selviää aina aika pitkälle vaikka auto olis 4 vuotta nuorempaa mallia.
-
Okei, yritän vastata niin hyvin kun vain muistan kaikki kysymykset. Huollot on tehty 2kk sitten. Akku on kaksi vuotta vanha. Kyllä, kuului naps/klik/? avainta kääntämällä. Mutta mistä ääni kuului niin en kyllä yhtään niin tarkoin kuunnellut että olisin voinut sormella osoittaa. Mitä kaasujalkaan tulee niin painava on. Sammui "tavalansa tyhjäkäynnillä"(kun olin kääntymässä).Kertaus:Kytkin pohjaan, jarrutus, syttyi öljyvalo(ajattelin vielä että, jaa täytyy lisätä öljyä), vaihde kakkoselle, löysään kytkimen, samalla painan tieysti kaasua ja mitä ihmettä, ratti raskas, samoin jarrupoljin.EN tajunnu heti, että auto oli sammunu. Eikö voi olla vain sulake menny tms. Asentaja hekotti nimittäin puhelimessa, että auto käynnistyi eka yrityksellä kun oli kääntänyt avainta, eli vika joka poikii silloin tällöin on vaikeampi löytää. Voiko mennä ajon esto päälle autoa ajaessa???? Tai ihan itsekseen.
-
Tarkennus kun olin kääntymässä.Vauhtia oli autossa 100. Eli sammui ihan ajossa. Pelottavaa!
-
Tarkennus kun olin kääntymässä.Vauhtia oli autossa 100. Eli sammui ihan ajossa. Pelottavaa!
Kun syy selviää niin ilmoittele ihmeessä, tuohan on aivan peevelin pelottavaa ja vaarallista. En haluaisi moista kokea.
-
Okei, yritän vastata niin hyvin kun vain muistan kaikki kysymykset. Huollot on tehty 2kk sitten. Akku on kaksi vuotta vanha. Kyllä, kuului naps/klik/? avainta kääntämällä. Mutta mistä ääni kuului niin en kyllä yhtään niin tarkoin kuunnellut että olisin voinut sormella osoittaa. Mitä kaasujalkaan tulee niin painava on. Sammui "tavalansa tyhjäkäynnillä"(kun olin kääntymässä).Kertaus:Kytkin pohjaan, jarrutus, syttyi öljyvalo(ajattelin vielä että, jaa täytyy lisätä öljyä), vaihde kakkoselle, löysään kytkimen, samalla painan tieysti kaasua ja mitä ihmettä, ratti raskas, samoin jarrupoljin.EN tajunnu heti, että auto oli sammunu. Eikö voi olla vain sulake menny tms. Asentaja hekotti nimittäin puhelimessa, että auto käynnistyi eka yrityksellä kun oli kääntänyt avainta, eli vika joka poikii silloin tällöin on vaikeampi löytää. Voiko mennä ajon esto päälle autoa ajaessa???? Tai ihan itsekseen.
Muistatko tuliko tuossa viime huollossa vaihdettua öljysuodatin? Entä bensasuodatin?
Pyörikö tuolloin tankkauksen jälkeen startti ollenkaan tai kuuluiko mitään ääniä? Kun yritit silloin käynnistää autoa niin kävikö näin: pyöräytit avaimen käynnistysasentoon, startin ääni kuului jonkun ajan ja sitten auto ei käynnistynyt vaan lopuksi tuli (pim-ääni ja) valoshow mittaristoon?
-
Auto ei yrittänyt startata ollenkaan tankkauksen jälkeen, kaikki normaalit valot paloivat mittarissa.Eli kaikki oli ihan o.k. Mutta miksi se lähti muutaman tunnin päästä ekalla käymään. Moni yritti käynnistää tuloksetta, kukaan ei kuitenkaan kysynyt, että tuliko laitettua dieseliä tankkiin(ei tullu). Ainakin uskon että kaikki suodattimet on vaihdettu kun tehtiin öljyn vaihto, mutta sekin selviää vasta huomenna. Olisiko vain pitänyt vaihtaa patterit avaimenperään? Vai ilmoittaako tietokone siitä? Huokaus, ihan hirvittää lähteä ajamaan autolla jos ei vika selviä.
-
Olisiko vain pitänyt vaihtaa patterit avaimenperään? Vai ilmoittaako tietokone siitä? Huokaus, ihan hirvittää lähteä ajamaan autolla jos ei vika selviä.
Avaimenperä on vain pelkkä kaukosäädin ja siinä siis ei ole mitään käynnistykseen liittyvää asiaa.. Eli avaimessa on kaikki käynnistykseen liittyvä asia, kuten myös siru(putki)... :)
Ajotietokone ei ilmoita kaukosäätimen tyhjästä patterista. Jos kumminkin patteri on tyhjä kaukosäätimestä niin et saa esim. ovilukitusta auki kaukosäätimellä..
-
No ei sitte kapulassakaan, pelasi aivan moitteettomasti.
-
Moro. Mulla teki aikanaan kasipätkä samat oireet kun bensa pumpun rele sippas. Voisiko olla tässä sama juttu kysessä. ???
-
Moro. Mulla teki aikanaan kasipätkä samat oireet kun bensa pumpun rele sippas. Voisiko olla tässä sama juttu kysessä. ???
Mutta pyörittikö starttimoottori silloin konetta? Tässä tapauksessahan se ei pyörittänyt, joten voisin kuvitella vian olevan silloin muualla kuin bensansaannissa.
Itse viestiketjun aloittajan tilanteessa vaihtaisin akun. Akkussa luultavasti meni kennot oikosulkuun ajon aikana, jolloin auto sammui, kun jännite valahti alas/virtapiiri aukesi. Näin on käynyt myös huoltoasemalla, silloin jännitettä on ollut tarpeeksi valoille yms. elektroniikalle, mutta ei startille. Silloin kun startille ei riitä virta, kuuluu se klik klik konepellin alta (solenoidista?). Akuille on juuri tyypillistä, että kennot on välillä oikosulussa ja välillä toimiva, kun se lyijy"sakka" seilaa siellä akun pohjalla ja sopivalle kohdalle sattuessaan saattaa kennot oikosulkuun.
-
Moro. Mulla teki aikanaan kasipätkä samat oireet kun bensa pumpun rele sippas. Voisiko olla tässä sama juttu kysessä. ???
Kävin kerran kysymässä Bilialta autoon bensapumpun relettä, kun sammuilee välillä varsinkin lämpimillä(helle) ilmoilla tyhjäkäynnillä kun kone on kuuma.
Sanoivat että kyseisessä autossa ei ole bensapumpun relettä (autona V70, vm. 00 uudempikoppanen T5).
Bensapumpun rele on kuulemma vain vanhemmissa eli 800 ja 900 -sarjan Volvoissa. Onko tosiaan näin?
PS. rupesivat myymään vvt-pyörää ja solenoidia yht.hinta n. 500 + tietysti työt.
-
Kävin kerran kysymässä Bilialta autoon bensapumpun relettä, kun sammuilee välillä varsinkin lämpimillä(helle) ilmoilla tyhjäkäynnillä kun kone on kuuma.
Sanoivat että kyseisessä autossa ei ole bensapumpun relettä (autona V70, vm. 00 uudempikoppanen T5).
Bensapumpun rele on kuulemma vain vanhemmissa eli 800 ja 900 -sarjan Volvoissa. Onko tosiaan näin?
PS. rupesivat myymään vvt-pyörää ja solenoidia yht.hinta n. 500 + tietysti työt.
Bensapumpun rele löytyy CEM:n kyljestä, on tyypiltään ns. minirele (tarkastin vielä paikan ja on paikassa CMI12)
-
Bensapumpun rele löytyy CEM:n kyljestä, on tyypiltään ns. minirele (tarkastin vielä paikan ja on paikassa CMI12)
No huh :o. Kiitos tiedosta.
Täytynee käydä joku päivä uudestaan...
-
Focuksessa oli samanlaista oiretta kesällä. Kaikki sähköt ja mankat ja systeemit pelas, mutta kun starttas niin kaikki sähköt katos. Työntämällä käyntiin ja laturikin puski ~14V. Kaapeleillakin sai käyntiin > Syyksi paljastui viallinen akku. Sinänsä erikoista, että jännittettä näytti 12.4 kun sen mittailin lepotilassa. Avaimella startatessa tippu nollaan tai ainakin lähelle sitä... Vika tuli yhtäkkiä. Uus akku ja johan pelaa.
-
kerrotko mullekin sitten, kun tiedät mikä autoasi vaivaa? itse painin saman ongelman kanssa, kun lakkas jossain vaiheessa käymästä kokonaan niin, vaihdoin jo bensapumpun ja tasoanturin ja bensapumpun releen...pumpun vaihdon jälkeen toimi noin viikon. Hain kylläkin nämä purkaamolta, en tiedä onko ne sitten ihan iskussa.
-
Focuksessa oli samanlaista oiretta kesällä. Kaikki sähköt ja mankat ja systeemit pelas, mutta kun starttas niin kaikki sähköt katos. Työntämällä käyntiin ja laturikin puski ~14V. Kaapeleillakin sai käyntiin > Syyksi paljastui viallinen akku. Sinänsä erikoista, että jännittettä näytti 12.4 kun sen mittailin lepotilassa. Avaimella startatessa tippu nollaan tai ainakin lähelle sitä... Vika tuli yhtäkkiä. Uus akku ja johan pelaa.
oikosulussa oleva akku saattaa toimia noin, kun kuormitetaan kunnolla niin sitten ei ole potkua.
Audissani teki, päivällä käyntiin ongelmitta mutta aamulla ei toiminut, akku huollossa kun testasivat kuormittamalla, totesivat että kenno on oikosulussa.
-
Joko selvisi vika vai onko edelleenkin työnalla.?
-
selvis tasoanturi rikki eipä tarvii tästä lähtien enää hakee purkaamo osia ::)
-
selvis tasoanturi rikki eipä tarvii tästä lähtien enää hakee purkaamo osia ::)
Hieno homma! Missäs tämä tasoanturi on ja mitä tekee, eli siis mistä tasoanturista puhutaan?
-
Hieno homma! Missäs tämä tasoanturi on ja mitä tekee, eli siis mistä tasoanturista puhutaan?
Veikkaan, että puhutaan pa-tankin vasemmanpuoleisesta tasoanturista, tämän ikäisessä taisi olla sähköjen läpivienti oikealla puolella olevalle pumpulle mennä tuosta tasoanturin läpi ja vanhemmiten noihin on tullut vikoja, siis siinä sähkön läpivientikohdassa, ei kulje siis virtanen pumpulle.
-
Täällä samankaltainen vika, 2001 V70 bensakone ajettu 200tkm.
Pari kertaa bensapumppu vaihdettu, akku uusittu ja kerran bensapumpun rele. pitää tarkistaa toi tasoanturi. 6kk temppuillut ja alkaa hermo mennä >:(...
-
Kiinnostuneille, taitaa "tasoanturin" varaosanumero olla 30645854, hintaa 101 euroa Palinilla. Englanniks "fuel sending unit". Lienee samasta asiasta puhutaan.