Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: wella - 16.06.2017, 17:05:01
-
Minulla on otsikossa mainittu auto vm 79 moottori 1.9. Se oli 3 päivää huoltamolla koska moottori mittarin mikaan kuumenee. Vikaa ei löydetty. Vesipumppu, termostaatti ja lämpömittarin anturi vaihdettiin. Vesi kiertää. Potkuri pyörii ja kaikki muukin näyttäisi toimivat mutta silti mittari nousee nopeasti punaisella. Paisuntasiliö ei keitä, eikä moottori muuten kuin siis mittarin mukaan näytä kuumenevan. Kannen tiivisteet eivät ole mennyt. Mittari testattiin: kun sen njohdon irrottaa laskee viisari.
Onko kellään mitään ideaa mistä voisi olla kyse?
-
Tarvikemittarilla koittaa kuumeneeko se vai ei.
Voihan siä olla syylärissä likaa ja kannen kanavissa. Ei ihan vieläkeitä mutta kohta senverran..
Glykoolin sekaan vaan pesuaineet laskee alavesiletkusta pois ja huuhtoo ja pesee. Jne kunnes on puhdas.
Jos mittari laskee on vikakin poistunu.
-
Testaa mittari laita virrat päälle ja johdon pää maihin .näyttääkö yläasentoa.koita syyläriä sormella kennoa jos ropisee tavaraa alas niin vaihtokunnossa .poista termari onko mittarissa muutoksia.mikä termari nyt paikalla .
-
Mittariston jännitteensäädin (regulaattori) saattaa olla tiensä päässä. Toisaalta jos on, niin bensamittarikin näyttää sekavia.
-
Veljet mikä korjaamo. Jos ei keitä ilman paisarin korkkia niin ei ylikuumene, näyttää mittari mitä tahansa.
-
Lämpömittarin antureita tuntuisi olevan kahta erilaista, ilmeisesti liian tuoreen anturin kun laittaa vanhempaan autoon niin ilmiö on tuo, että normaali käyntilämpötila on lähellä punaista.
Kokeilepa sijoittaa kymmenen euroa infrapunalämpömittariin, ja mittaile ylävesiletkun lähdön metalliosa, syylärin ylänurkka ja vapaavalintaisesti myös syylärin alanurkka tai vesipumpun alavesiletkuliitäntä. Väitän, että ylävesiletkun lähdön kohdalla lämmöt huitelee siellä 80 asteen pinnassa vaikka mittari on punaisella.