Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tubbe86 - 26.08.2011, 21:18:27

Otsikko: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: tubbe86 - 26.08.2011, 21:18:27
Eli autona palvelee vuosimallin 1999 S80:nen T6 koneella. Autoon vaihdettiin juuri puolia joilla toivottiin olevan sammuttava vaikutus mittaristossa palavaan päästömerkkivaloon, mutta näin ei käynyt. Käynti on kyllä nyt täydellistä ja tehot löytyvät, mutta tuo valo!!! :peetu: Autosta löytyy enää yksi vikailmoitus, joka kuuluu näin: "Säätyvä nokka-akseli virheellinen signaali" mekaanikko tuumas jotta "voisi olla vaikka nokka-akselin asentotunnistin sökö" ei oikein vakuuttanut, eikä huvita vaihdella osaa huvin vuoksikaan. Mitä raati on mieltä?? Tuollako viasta päästään vai onko muita ehdotuksia??? Mistäs kannattaisi etsiä tuota osaa, jottei olisi kovin kallis??? Edellyttääkö osan vaihto puolen konehuoneen purkua kuten miltei kaikki muut korjaustoimet? Tässäpä olisi kysymyksiä ensialkuun! Kiitoksia jo etukäteen! Kaikki tieto auttaa!
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: ruismax - 26.08.2011, 23:36:32
oliko vikakoodi ECM-640A?
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: tubbe86 - 27.08.2011, 09:03:57
En tiedä yhtään! Täytyy kysyä, jos asentaja muistaisi! Mitä tuo koodi sitten merkitsee???
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: Nercs - 27.08.2011, 09:40:43
Tuosta juttua koodista sitä nokka-akselin tunnistinta se herjaa.

http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=46120.0
Onko päästölappua saatavana nähtäisiin kuinka pielessä ne säädöt oikeasti on ja ilmamassamittari kanssa puhdistettu ja tarkastettu.
 
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: tubbe86 - 27.08.2011, 10:57:59
Täytyypä käydä mittauttamassa! Ehkä mielestänne tyhmä kysymys, mutta kuitenkin: Millä ilmamassamittarin voisi puhdistaa??? Missä se on??? Voisiko siinä olla vikaa??? Mistä sen tietää onko siinä vikaa??? Auto ollut minulla vuoden eikä tuolle mittarille ole tehty mitään... hmm...
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: tubbe86 - 27.08.2011, 11:00:49
850 euroa!!!! :buck2: Ihanan kallista etten sanoisi!!! Toivottavasti pääsen edes hieman halvemmalla...
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: Nercs - 27.08.2011, 11:05:16
Täytyypä käydä mittauttamassa! Ehkä mielestänne tyhmä kysymys, mutta kuitenkin: Millä ilmamassamittarin voisi puhdistaa??? Missä se on??? Voisiko siinä olla vikaa??? Mistä sen tietää onko siinä vikaa??? Auto ollut minulla vuoden eikä tuolle mittarille ole tehty mitään... hmm...
 



Tuossa hyvä ohje http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee-se-itse-ilmamassamittarin-puhdistus
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: tubbe86 - 27.08.2011, 12:17:23
Kiitoksia! Täytyy tehdä noin!
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: noviisivolvoilija - 27.08.2011, 12:30:52
850 euroa!!!! :buck2: Ihanan kallista etten sanoisi!!! Toivottavasti pääsen edes hieman halvemmalla...
Jos päästöt ovat ok., niin älä turhaan mee tota tunnistinta vaihdattamaan. Antaa Lambda-valon vaan palaa.
Itsellä ollut sama "lambda-vika" jo vuosia, silti päästöt ovat tosi hyvin rajoissa.
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: tubbe86 - 27.08.2011, 20:32:48
Mutta eikös tuollaisten valojen palaminen estä leiman saannin???
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: Henkka863 - 27.08.2011, 20:43:04
Mutta eikös tuollaisten valojen palaminen estä leiman saannin???
-01 ja siitä eteenpäin olevat autot luetaan obd testi
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: sven - 27.08.2011, 20:48:08
Mulle tuuppas tänään myöskin tuon koodin ECM-640A  :-[, kuittasin sen pois ja ei se uudestaan ilmaantunut, voiko se olla jokin harha   ::), toivotaan ainakin niin, Auto muuten toimii normaalisti, ja kulkine on v-70 -05 vapari.
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: (Miksu) - 27.08.2011, 21:01:07
Mulle tuuppas tänään myöskin tuon koodin ECM-640A  :-[, kuittasin sen pois ja ei se uudestaan ilmaantunut, voiko se olla jokin harha   ::), toivotaan ainakin niin, Auto muuten toimii normaalisti, ja kulkine on v-70 -05 vapari.

Näissä voi olla nokka-akselin säätöpyörässä välystyä niin paljon, että ei enää toimi kunnolla, se aiheuttaa sitten nokka-akselin kulman vääristymän haluttuun arvoon nähden ja laukaiseen tuon vikakoodin, mutta voi se johtua jostain muustakin.
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: sven - 27.08.2011, 22:00:16
Näissä voi olla nokka-akselin säätöpyörässä välystyä niin paljon, että ei enää toimi kunnolla, se aiheuttaa sitten nokka-akselin kulman vääristymän haluttuun arvoon nähden ja laukaiseen tuon vikakoodin, mutta voi se johtua jostain muustakin.
Kuinkas tuo on todettavissa, onko vaikeakin homma tutkia tuo välys? :pomo:
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: (Miksu) - 27.08.2011, 22:31:37
Kuinkas tuo on todettavissa, onko vaikeakin homma tutkia tuo välys? :pomo:

Avaa se jakohihnan päällä oleva muovi (2kpl 30 kokoista torx ruuvia siinä päällä keskemmällä konetta ja etu sekä takapuolella reunassa metalliklipsut)
Nyt näet jakoremmin, tarkasta, että remmi ei mene yhtään nokka-pyörän yli, eli kulkee kokonaan pyörän päällä ja mieluummin hieman sitä pyörää saa näkyäkkin siitä remmin alta.

Kaveri starttaa moottorin käyntiin, katso, että tekeekö nokkapyörä liikettä nokka-akselin pituussuunnassa käynnistyshetkellä.

Eli
Remmin ei saa kulkea sivussa
Pyörän ei saa liikkua akselin pituussuuntaisesti



Se nokka-akselin säätösolenoidi joka on siinä kannen päällä lähellä sitä pyörää voisi olla hyvä myös puhdistaa, uusi tiiviste volvolta ->  irroita solenoidi
Valmistele sopivat johdot ja liittimet, joilla saat kytkettyä solenoidille +12V jännitteen ja maan ilman oikosulun vaaraa.
Anna solenoidille sähköä ja tarkasta, että kara sielä sisällä liikkuu, älä pidä jännitettä kerrallaan kaukaa, vaan ihan vain naksuttelet
Täytä solenoidi alapuolen rei'istä jollain liuottimella ja naksuttele solenoidia +12V:llä, kaada liuotin pois ja laita uutta ja tee tätä muuta kerta, laita seuraavaksi laita jotain rasvanpoistoainetta, esim. jarrucleaneri, tinneri tms. ja puhdista loputkin moskat ja liuottimen jäänteet pois.
Puhalla paineilmalla kuivaksi
Laita öljyä sisään ja naksuttele taas muutama kerta, kaada ylimääräinen öljy pois.
Asenna solenoidi uudella tiivisteellä.

Jos ongelma on siis tuossa solenoidissa, niin tuolla voisi saada jumittelevaa solenoidia elvytettyä, ainahan toki uusi on uusi ja jos vika on sähköpuolella siinä solenoidissa, niin puhdistus ei auta.

Myös jakopään jaon paikallaanolo kannattaa tarkastaa.
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: sven - 27.08.2011, 22:55:06
Avaa se jakohihnan päällä oleva muovi (2kpl 30 kokoista torx ruuvia siinä päällä keskemmällä konetta ja etu sekä takapuolella reunassa metalliklipsut)
Nyt näet jakoremmin, tarkasta, että remmi ei mene yhtään nokka-pyörän yli, eli kulkee kokonaan pyörän päällä ja mieluummin hieman sitä pyörää saa näkyäkkin siitä remmin alta.

Kaveri starttaa moottorin käyntiin, katso, että tekeekö nokkapyörä liikettä nokka-akselin pituussuunnassa käynnistyshetkellä.

Eli
Remmin ei saa kulkea sivussa
Pyörän ei saa liikkua akselin pituussuuntaisesti



Se nokka-akselin säätösolenoidi joka on siinä kannen päällä lähellä sitä pyörää voisi olla hyvä myös puhdistaa, uusi tiiviste volvolta ->  irroita solenoidi
Valmistele sopivat johdot ja liittimet, joilla saat kytkettyä solenoidille +12V jännitteen ja maan ilman oikosulun vaaraa.
Anna solenoidille sähköä ja tarkasta, että kara sielä sisällä liikkuu, älä pidä jännitettä kerrallaan kaukaa, vaan ihan vain naksuttelet
Täytä solenoidi alapuolen rei'istä jollain liuottimella ja naksuttele solenoidia +12V:llä, kaada liuotin pois ja laita uutta ja tee tätä muuta kerta, laita seuraavaksi laita jotain rasvanpoistoainetta, esim. jarrucleaneri, tinneri tms. ja puhdista loputkin moskat ja liuottimen jäänteet pois.
Puhalla paineilmalla kuivaksi
Laita öljyä sisään ja naksuttele taas muutama kerta, kaada ylimääräinen öljy pois.
Asenna solenoidi uudella tiivisteellä.

Jos ongelma on siis tuossa solenoidissa, niin tuolla voisi saada jumittelevaa solenoidia elvytettyä, ainahan toki uusi on uusi ja jos vika on sähköpuolella siinä solenoidissa, niin puhdistus ei auta.

Myös jakopään jaon paikallaanolo kannattaa tarkastaa.
Täytyypäs tutkailla tuota asiaa, ei ollut ihan merkonomin eikä insinöörin hommia, mutta eiköhän tästä selvitä, kiitokset sulle neuvoista, kerron sitten kuinka selvisin, mutta ei hättäillä, olen Hämeestä  ;)
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: (Miksu) - 27.08.2011, 22:57:34
Täytyypäs tutkailla tuota asiaa, ei ollut ihan merkonomin eikä insinöörin hommia, mutta eiköhän tästä selvitä, kiitokset sulle neuvoista, kerron sitten kuinka selvisin, mutta ei hättäillä, olen Hämeestä  ;)

Joo, eipä tuon kanssa tarvi hätäillä.
Toki se nokka-akselin säätöpyörä (VVT-pyörä) riittävästi väljistyessään alkaa vuotamaan öljyä jakopäähän, että kannattaa ainakin se pyörän välys tarkastaa
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: sven - 27.08.2011, 23:11:04
Joo, eipä tuon kanssa tarvi hätäillä.
Toki se nokka-akselin säätöpyörä (VVT-pyörä) riittävästi väljistyessään alkaa vuotamaan öljyä jakopäähän, että kannattaa ainakin se pyörän välys tarkastaa
Vielä asiaan, onko yleistä että 125000 km ajetussa olis jo noin paljon kulumaa, autoa on muuten yritetty huoltaa merkkiliikkeessä.... mutta ne huollothan me tiedetään ;)
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: (Miksu) - 27.08.2011, 23:23:45
Vielä asiaan, onko yleistä että 125000 km ajetussa olis jo noin paljon kulumaa, autoa on muuten yritetty huoltaa merkkiliikkeessä.... mutta ne huollothan me tiedetään ;)

Ei se mahdotonta ole.

Jaa tiedetään vai, mä en oo koskaan maksanut penniäkään merkkiliikkeelle autoni huollosta :D
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: sven - 27.08.2011, 23:38:47
Ei se mahdotonta ole.

Jaa tiedetään vai, mä en oo koskaan maksanut penniäkään merkkiliikkeelle autoni huollosta :D
Minä tiedän, viides Volvo menossa ja jopa kerran käyttänyt huollossakin.....muuten kyllä olen soittanut suuta asentajien kanssa  :)
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: tubbe86 - 31.08.2011, 16:54:09
Anteeksi, olen ollut vähän keskivertoa sairaampi viimeaikoina saatuani aivokalvontulehduksen enkä ole ehtinyt päivittää tietoja tänne. Joku siis tiedusteli oliko autoni vikakoodi ECM-640A. Ei ollut soitin tuossa hiljan mekaanikolle joka luki koodit ja hän sanoi koodin olleen 644A. Mitäs tuo sitten tarkoittaa??? Toivon mukaan se kirottu säätöpyörä ei mene uusiksi...
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: Nercs - 31.08.2011, 19:27:36
Katso se solenoidi.Tuossa juttua.
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=57350.0;wap2
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: tubbe86 - 31.08.2011, 20:39:40
Pystyykö omastani kuinka tarkistamaan tuon solenoidin/säätöpyörän kunnon??? Ilmeisesti ohjeet on erilaiset kuin Miksun antamat kun tuo ohje on viisisylinteriselle? Varmaan ärsyttävä homma?
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: (Miksu) - 31.08.2011, 20:41:29
Pystyykö omastani kuinka tarkistamaan tuon solenoidin/säätöpyörän kunnon??? Ilmeisesti ohjeet on erilaiset kuin Miksun antamat kun tuo ohje on viisisylinteriselle? Varmaan ärsyttävä homma?

Lähes täysin saman tyyppiset osat sullakin on.
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: tubbe86 - 31.08.2011, 21:11:22
Niin niin. mutta ovatko purkuohjeet yksi yhteen viisisylinterisen kanssa??? Monet kehuu viisisylinteristä helppohuoltoiseksi, mutta tuo kuusisylinterinen ei sitä ole ahtauden takia. Löytyvätkö säätöpyörä ja solenoidi siis samasta paikasta kuin viisisylinterisessä? Osat voivat olla samat, mutta ovat purkuohjeet myös?
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: (Miksu) - 31.08.2011, 21:16:18
Niin niin. mutta ovatko purkuohjeet yksi yhteen viisisylinterisen kanssa??? Monet kehuu viisisylinteristä helppohuoltoiseksi, mutta tuo kuusisylinterinen ei sitä ole ahtauden takia. Löytyvätkö säätöpyörä ja solenoidi siis samasta paikasta kuin viisisylinterisessä? Osat voivat olla samat, mutta ovat purkuohjeet myös?

suurinpiirtein samanlaiset muovikopat siinäkin on päällä, ei pitäisi erota 5 mukisesta.
Otsikko: Vs: S80 nokka-akselin asentotunnistin vikako?
Kirjoitti: tubbe86 - 31.08.2011, 21:52:00
Kiitoksia tästä! Oma autoni on ajettu jo yli 300tkm joten on jopa todennäköistä, että tuo säätöpyörä alkaa olla uransa lopussa. Kerron sitten kuinka kävi kun joskus tuohon hommaan ryhdyn. Kiitoksia kaikille auttaneille.