Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: modsman - 17.06.2017, 18:23:56
-
Dodii, volle puski n. puolituntia helteellä viidakkoilmaa (lämmintä ja kosteaa) raitisilmasuuttimista. Alkuunsa puhalteli ihan viileääkin hetken, mutta muuttui lämpimäksi ja kosteaksi. Tämän jälkeen alkoi viilentämään normaalisti. Autossa oli sellainen hauska, märän villasukan haisu.
Automaatti-ilmastointi toiminut aina oikein.
Tuulilasi muutaman kuukauden ikäinen. Ei vuoda.
Ilmastointi huollettu pari vuotta sitten..
Aktiivihiilisuodatin just vaihdettu, ei vaikutusta.
Ei jätä minkäänlaista kondensiolammikkoa alleen. Helteillä aikaisemmin lätäkkö.
Kuskin maton alla märkää.
Miten irroitetaan raitisilmasuodattimen kotelon alapohjan letkun klemmari? Pitäisikö putkeeen työntää paineilmaa?
Vinkit tarpeen!
-
En ole ajanut autolla tuon jälkeen mut tuli mieleen että kompressori kytkeytyi päälle poikkeuksellisen raskaasti tyhjäkäynnillä. Näkyi ihan kunnolla kiekkamittarissa.
Onko ainut vaihtoehto siniselle ilmastointihuoltoon?
-
Oiskohan aineet vähissä, välystä magneettiventtiilissä, tai kompuran laakeri huonona. Ja sisäilman haistelija voi olla pölyinen. Tarkkaile pelti auki täriseekö hihna ja kuuluuko muutakin kuin naks kun kompura kytkeytyy. Ja aineiden täyttö voi auttaa myös kierrosten heilahteluun.
-
Raitisilmasu8dattimen oon ottanut irti mutta mitä meinaat klemmarilla, Meinaatko enemmän purkaa?
-
Vuotaakohan lämmityslaitteenkenno tai sen liitännät jos kerran matto on märkä.
-
Kappas, onnistuin jotenkin lukemaan toisinpäin että kuiva :idiot2: Olikohan niin että kondenssin poistoputki tosiaan myös samalla seudulla.
-
Raitisilmasu8dattimen oon ottanut irti mutta mitä meinaat klemmarilla, Meinaatko enemmän purkaa?
Epäselvästi kerroin asiasta.. Elikkäs siinä suodattimen pohjassa on kansi ruuveilla kiinni. Samasta kannesta lähtee myös kumiputki jossa klemmari.
Noi alakannen ruuvit olivat hankala laittaa paikoilleen kun osa pyöri ympäri. Nyt kun kansi on laitettu hyvin kiinni niin pääsisin helpolla irroittamalla pelkän putken mut klemmari on uppo-outo? Jokin erikoistyökalu oltava?
-
Vuotaakohan lämmityslaitteenkenno tai sen liitännät jos kerran matto on märkä.
Ei vuoda. Nestettä ei tarvitse lisätä.
-
Oiskohan aineet vähissä, välystä magneettiventtiilissä, tai kompuran laakeri huonona. Ja sisäilman haistelija voi olla pölyinen. Tarkkaile pelti auki täriseekö hihna ja kuuluuko muutakin kuin naks kun kompura kytkeytyy. Ja aineiden täyttö voi auttaa myös kierrosten heilahteluun.
Jees, pitää ekaksi puhdistaa sisäilmanhaistelija ja tarkkailla pelti auki hihnan tärinöitä. Auton sisälle kuului viimeksi normaali naks.
Auton mittarissa on jotain 280tkm. Ei ole koskaan ollut ongelmia ilmastoinnissa ennen. Näistä menee kuulemma hyvin harvoin noita kompuroita.
-
Täältäkin ääni magneettikytkimen välykselle, noilla kilometreillä varmasti pitää jo ottaa yksi prikka pois välistä. Kondenssiveden poistoputkikin varmasti tukossa, tai sitten ei vaan kondensoi kun ei viilennä johtuen tuosta välyksestä.
-
Emännän S60 oli vain järjestelmä tyhjä, paine- ja vuototestin mukaan ehjä olisi systeemi. 1kg ainetta sisään ja pelaa kompurakin täsmällisesti hyvin. Ei tietoa millo tuota olisi viimeksi huollettu.
Tuo huolto pitäs tehdä kahden vuoden välein, s40 oli kahden vuoden jälkeen puolet jäljellä aineesta ja kiikunkaakun jakso toimia.
PS. Tuon huollon teki kaverini jolla oma korjaamo ja ilmastointipätevyys sekä laitteet, 80€ teki huolto. Katsoi myös lampulla näkyykö värijälkiä ennekuin antoi laskun.
-
Ok, kiitos tiedoista. Vien suosiolla ilmastointihuoltoon. Sinisellä taitaa kustantaa jotain 150€. Toivottavasti selviää mikä mättää kun lätäköitä ei tule.
-
Poistoputki tukossa, löytyy kuskin puolelta se.
-
Poistoputki tukossa, löytyy kuskin puolelta se.
Miten putki aukaistaan? Onko paljon purkamista? :)
-
Näistä menee kuulemma hyvin harvoin noita kompuroita.
En tiedä onko kompura muuttunut vuosien saatossa tai että onko dieselissä erilainen mutta mulla nimenomaan meni kompura jossain 310tkm paikkeilla. Auto on 2006 V70 2.4D.
Tietotoimistoja on niin monenlaisia. Minulle väitettiin että autossani ei ole DPF:ää ja myöskin sanottiin että näissä nimenomaan menee sylinterikansia ja paffeja. Siis sinisen huollossa väitettiin..
-
En tiedä onko kompura muuttunut vuosien saatossa tai että onko dieselissä erilainen mutta mulla nimenomaan meni kompura jossain 310tkm paikkeilla. Auto on 2006 V70 2.4D.
Tietotoimistoja on niin monenlaisia. Minulle väitettiin että autossani ei ole DPF:ää ja myöskin sanottiin että näissä nimenomaan menee sylinterikansia ja paffeja. Siis sinisen huollossa väitettiin..
Marmoritiskin mukaan kompureita on mennyt todella harvoin. Eivät muistaneet milloin viimeksi.
-
Mulla kompuran laakeri vaihtui 160tkm kohdalla. , piti heleän äänen d5 v70 2003
-
Marmoritiskin mukaan kompureita on mennyt todella harvoin. Eivät muistaneet milloin viimeksi.
Niin, he tietävät sen mitä heillä korjataan. Mutta esimerkiksi tuota minun kompuraa ei vaihdettu sinisellä ja se tilattiinkin mistä lie. Ei päädy koskaan sinisen eikä liene Volvonkaan tilastoihin. Kompuroita on tarvikkeena niin hyvin saatavilla että voisi päätellä että niitä menee itse asiassa aika paljon.