Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Putkimies2 - 26.08.2011, 22:37:44
-
Auto 850-20V ja tuntuma olisi sellainen että reilu satanen olisi taloudellisin ajonopeus. Kulutus silloin alta 8 litran. Tukeeko havaintoni todellisuutta? :hello:
-
Riippuu myös autosta, eli mm: ilmanvastus, renkaat, kone ja sen tehon välitys etc.
Empiiristen tutkimusten perusteella voisin sanoa että n.90km/h.
-
Riippuu myös autosta, eli mm: ilmanvastus, renkaat, kone ja sen tehon välitys etc.
Empiiristen tutkimusten perusteella voisin sanoa että n.90km/h.
Mikä mahtaa olla ko. auton nopeusmittarin virhe ? ainakin omassa seiskakymppisessä se on kyllä lähes olematon (n. 1-2% luokkaa)
Saman suuntaista väittää ykköskoppasen 2.4T:n ajotietokone
90 km/h jälkeen alkaa kulutus "havaittavasti nousta".
-
Mikä mahtaa olla ko. auton nopeusmittarin virhe ? ainakin omassa seiskakymppisessä se on kyllä lähes olematon (n. 1-2% luokkaa)
Saman suuntaista väittää ykköskoppasen 2.4T:n ajotietokone
90 km/h jälkeen alkaa kulutus "havaittavasti nousta".
Tuo on reaalinopeus, GPS-pohjainen. Usealla autolla tuohon päätynyt. Tuossa ilmeisesti on koneesta saatava teho parhaimmillaan verraten kulutettavaan polttoaineeseen sekä etenemistä hidastaviin tekijöihin. Mutta lopulta tietenkin autokohtaista.
-
Mikä mahtaa olla ko. auton nopeusmittarin virhe ? ainakin omassa seiskakymppisessä se on kyllä lähes olematon (n. 1-2% luokkaa)
Saman suuntaista väittää ykköskoppasen 2.4T:n ajotietokone
90 km/h jälkeen alkaa kulutus "havaittavasti nousta".
Kompataan tätä V70 10-tappinen
Liekö jopa 80 vähemmän kuluttava... Mutta moottoritiellä kulutus kasvaa selvästi.
-
Erittäin autokohtaista, mutta kaiketi yleensä 80-90km/h on se taloudellisin matkanopeus. Dieselit tunnottomampia nopeuden lisäykselle kuin bensat.
-
Auto 850-20V ja tuntuma olisi sellainen että reilu satanen olisi taloudellisin ajonopeus. Kulutus silloin alta 8 litran. Tukeeko havaintoni todellisuutta? :hello:
Melko suurelta kuulostaa, jos tuota pidät hyvänä kulutuksena. Itse ajelen 10 tappisella maantiellä reilusti 6:lla alkavia kulutuksia.
Erittäin autokohtaista, mutta kaiketi yleensä 80-90km/h on se taloudellisin matkanopeus. Dieselit tunnottomampia nopeuden lisäykselle kuin bensat.
TM:n testaamana taloudellisen matkanopeus on yleensä ollut noin 70 km/h, mutta kun sitä ei oikein maantienopeutena voi pitää, niin sitten 80-90 km/h, jotta ei kiusata rekkoja.
Yli satasen nopeutta en jaksa millään uskoa taloudellisimmaksi nopeudeksi, varsinkaan kun on vain 5 pykäläisiä laatikoitakin. Jokin übernykyaikainen 8-pykäläinen laatikko voisi jopa tuollaisen mahdollistaa.
Siltikin fysiikan lait pysyvät samoina eli ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä. Se tarkoittaa suomeksi sitä, että kun nopeus tuplaantuu, nousee ilmanvastus nelinkertaiseksi. Siitä kun laskee ilmanvastuksen merkityksen vaikkapa 80 ja 110 km/h:n nopeudessa, niin ihan helpolla ei saa väännettyä sataakymppiä taloudellisemmaksi.
-
Melko suurelta kuulostaa, jos tuota pidät hyvänä kulutuksena. Itse ajelen 10 tappisella maantiellä reilusti 6:lla alkavia kulutuksia.
Täällä menee kolme litraa enemmän...
-
Ite ainakin kasipätkällä tietokone näytti pienintä kulutusta noin 90 km / h todellisessa nopeudessa.
Jotenkin tuntuu, että se 80 km / h on aavistuksen vielä "vedättämistä" ja sen takia silloin suurempi kulutus, kun taas 100 km / h --> alkaa kulutus nousemaan radikaalisti.
-
Taloudellisin nopeus on silloin, kun ajetaan matkavauhtia tavallisella bensakoneella 2000 kierrosta minuutissa.
Testatakaa ja huomatkaa...
Ja tää oli minun ainut postaus tähän aiheeseen eli en ala väittelemään.
-
esim s60 ja s80 n 90km/h tunnissa. Vertailun vuoksi corvetella 110-120km/h