Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Jutku - 19.06.2017, 21:04:11
-
Päivää taloon.
Appiukko tekee rekisteröintikatsastusta Ruotsista tuodulle 2011 Volvo V70 2.5 FT mallin vankkurille. Kaikki oli hyvin siihen asti, kunnes katsuri ei löytänyt variantti, versio ja tyyppihyväksyntänumeroita ruotsin katsastuspapereista. Tällöin katsuri pyyti toimittamaan TUVin vaatimustenmukaisuustodistuksen. Todistus tuli, hyväksynnät löytyivät mutta todistukseen olikin eksynyt Euro 4 päästönormiin viittaava direktiivi, joka ruotsin rekisteröintipapereissa oli Euro 5 (tai Euro 5a, kuten vm 2011 auton kuuluukin olla). Katsuri kiihkoissaan ilmoitti appiukolle että autoa ei saa Suomessa kilpiin, kun vaatimustenmukaisuustodistuksessa on viittaus Euro 4 direktiiviin. Onko kenelläkään tanssiaskelia, miten kannattaisi edetä - muuten kuin konttoria vaihtamalla?
-
Itse ainakin tiedustelisin täällä kotimaan maahantuojalta tyyppinumeron, variantin ja version olemassaoloa, ja ihme jos ei löytyisi?
-
Kannattaa myös katsoa https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb (rekkari sitten ilman väliviivaa) josko tuolta löytyisi se tyyppihyväksyntänumero (kohta Fordonsidentitet). Omassa 2010-mallisessa maakaasuvehkeessä on tuo sama moottori ja numerot ovat E9*2001/116*0065*07, Typ B, Variant BW05 ja Version BW0550??. Sitä en sitten tiedä, missä muodossa nuo pitää konttorille saada että kelpaavat.
Maahantuojalta sain vähän vastaavassa tilanteessa apua, kun piti todistaa vanhemman Bi-Fuelin hiilidioksidipäästöt.
Verojen määrä tuossa tulee kyllä olemaan "mielenkiintoinen" hiilidioksidipäästöjen takia ;D.
edit: Tutkiskelin tuota hieman lisää. Jos auto on tehty ennen 2011, se on edelleen Euro 4. Euro 5 -luokan 2.5FT:tä alettiin valmistaa vikolla 6 2011. Katso siis tosiaan tuolta transportstyrelsenin sivuilta ko. auton tiedot, Euro-luokka löytyy Tekniska data -> Motor och miljö alta. 2010 valmistettu 2011-mallin 2.5FT on pitänyt rekisteröidä ennen vuotta 2011.
-
Kiitokset vastauksista. Variantit, versiot tyyppihyväksyntänumeroineen tuli täsmälleen oikein, nyt on siis enää kysymys tuosta TUVin lapussa olleeseen direktiiviin, joka viittaa Euro 4:ään Euro 5 sijaan. Euro 5 on auto Ruotsissa rekisteröity ja näin Ruotsin otteessa onkin.
-
Auto on siis valmistettu vuonna 2011. Helpointa varmaankin olisi saada paperit maahantuojalta. Laitan sulle YV:llä yhteystietoja...
-
Maahantuojaan oltiin yhteydessä, laput saatiin ja nyt odotellaan veropäätöstä. Kiitoksia!