Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Wolferi - 20.06.2017, 12:04:51
-
Morjes! perästä kuulunut jo jonkin aikaa ujellusta vauhdissa 80-90km/h pahimmillaan ja moottori jarrutuksessa voimistuu.. epäilivät että perä olisi menossa.. kulmavaihteessa öljyä oli kun katsottiin.. voisiko olla joku muu vika? ja mistä mahdollisesti saisi kunnostetun / käytetyn perän ruotsista 2400e kunnostettu perä jos se nyt edes se on.. onko mitää takuita autohuollolla jos vaihtavatkin väärän osan?
kiitos.
-
voisikohan se ääni tulla haldexista jos se pumppu pitäs ääntä. ei ole kyllä mitään kokemusta millai se elämöi kun antautuu. mutta olis paljon halvempi osa.
-
Kuvauksen perusteella lähtisin perän suuntaan itsekin. Alkuvuodesta tuli yhteen XC60:een vaihdettua saman syyn takia. Kuulosti lopulta ennen vaihtoa siltä kuin kukkopilli viheltäisi moottorijarrulla.
-
Pienen vetopyörän laakerit menny perästä.
-
Mimmonen homma noita laakereita on tuohon perään vaihtaa??? Itelläkin näköjään alkaa ujeltamaan.... Räjäytyskuvia?
-
Näköjään tarvii special toolin tohon.... saakohan purettua ilman tuota työkalua? Kellään kokemuksia? Laakerit jo tilattu...
-
Jos ei ole työkalua niin hylsyn voi tehdäkkin siihen jos sitä tarkoitit
-
No hylsyhän nyt on helppo homma mutta kun pitäisi jollain saada pidettyä tuota akselia paikallaan jotta saa kirittyä mutterin....
Keltähän noita spesiaali työkaluja vois kysellä?
-
Kuinkas tämä tarina ratkesi ja oliko vika perässä? Täällä samaa oiretta. Tosin en ole osannut paikantaa juuri perään. Kuvaus vaan passaa.
-
Itellä hiljeni kun perän laakerit vaihdoin...
-
Itellä hiljeni kun perän laakerit vaihdoin...
Taisi olla iso savotta jos itse teit? Liikkeessä teetettynä ilmeisesti noin 1500e tikki?
-
No tais siinä melkein päivä tuhrautua ku nosturilla pääs rassaamaan... Apurunkoineen vaan laski alas nii helppo homma loppuunsa. Tilasin vielä jälkikäteen nuo asennukseen tarvittavat työkalut mutta onnistui ilman niitäkin(oli tosin melko vittumainen)
-
Kuinkas tämä tarina ratkesi ja oliko vika perässä? Täällä samaa oiretta. Tosin en ole osannut paikantaa juuri perään. Kuvaus vaan passaa.
Hi
Minkähän verran sinun kärryllä on ajettu,,,Suomi auto vai tuontipelin matkamittarin mukaan?
Paljon tuntuu olevan kulumisvikaa,toki kaikki saa kuntoon kun jaksaa maksaa ja korjata,,,(sama vika minulla)
Tuo ulina johtuu kokemukseni mukaan laakerista ja varmaankin sieltä takapäästa.tai vaihteistosta.
Tsremppiä :-)
-
Eikös tuo perän laakeri ollut vähä tyyppivika... Oli tehtaalla jo vedetty liian tiukkaan? Liekkö näistä laatikoita porsinut?
-
Hi
Minkähän verran sinun kärryllä on ajettu,,,Suomi auto vai tuontipelin matkamittarin mukaan?
Paljon tuntuu olevan kulumisvikaa,toki kaikki saa kuntoon kun jaksaa maksaa ja korjata,,,(sama vika minulla)
Tuo ulina johtuu kokemukseni mukaan laakerista ja varmaankin sieltä takapäästa.tai vaihteistosta.
Tsremppiä :-)
Kiitos tsempeistä :) Autolla ajettu vasta 320tkm ja on ollut mielestäni uudesta asti Suomessa kun ennen ostos tsekkasin omistajahistorian ja olin pariin entiseen omistajaan yhteydessä.
Kyllä minä tuon kuntoon laitan, ja ääni on tässä vaiheessa vielä vähäinen. Kuuluu 90km/h vauhdeissa ja silloin kun löysää kaasun. Muuten oikein hiljainen. Takakelkan pois pudottamisen yhteydessä olis hyvin tilaa puhaltaa ja maalata pintaruosteetkin pois mitä vähiä siellä on. Harmi kun itseltäni puuttuu talli, nosturi ja nuo erikoistyökalut.
-
Jatkan vanhaa aihetta. Ääni on kilometrien karttuessa ja nyt loppukesästä alkanut tulemaan esiin kun ajelee uudella asfaltilla jossa ei ole rengasmelu peittämässä ääntä.
Laitoin kyselyä omamekaanikolle että tekevätkö laakerinvaihtoa vai onko uusi perä ainoa vaihtoehto heidän kauttansa.
Laitoin viestiä myös autopurkamo Erikssonsille josta hyvät kokemukset. Katsotaan millaisella aikataululla ja millaisia vastauksia alkaa tulla.
Vinkatkaa minulle hyviä paikkoja ympäri Suomen, jos teillä on tiedossa joku spesialisti missä tämä onnistuu näppärään ja kohtuullisen järkevällä hinnalla.
-
VMS-Racing Kangasalla.
-
VMS-Racing Kangasalla.
Kiitos! Laitoin viestiä sinne, nyt odotellaan vastausta.
Onko kenelläkään kokemusta minkä hintanen savotta tämä on teetettynä?
-
Savotalle edukkaimmillaan 1000-1400 euron väliin.
Päätin ensin kokeilla tätä, jos ääni häviää niin hyvä. Jos se muuttuu, niin sekin hyvä, koska silloin ei jää epäilystä että perä on se mikä ääntää josta olen toki 90% varma muutenkin.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/x-1r-metallinhoito-250ml-oljynlisaaine-x1r?gclid=Cj0KCQjws536BRDTARIsANeUZ59Q7atJbkGXT0hSUHZeZ0gcJk7soggxdJz8RTM2tjRNOzWsMaLciSoaAi5iEALw_wcB
On vaan uskomattoman tiukassa tuo perän öljyproppu!! En uskaltanu vääntää kovempaa, vaan laitoin WD-40:stä ensin vaikuttamaan.
Öljytilavuus lienee noin 650ml??
Ainetta laitetaan 3% tuosta joten vähäinen on määrä.
Edittiä: proppu lähti auki ja noin 20ml ainetta sisällä. Seuraillaan tilannetta, mielenkiintoinen testi.
-
Korjattu! Vika todellakin oli perässä olevassa pinjonin laakerissa joka oli pinnaltaan kulunut.
-
Niin "korjaantuiko" perä tuolla aineella vai? Vai otitko alas ja uudelleenlaakerointi?
-
Niin "korjaantuiko" perä tuolla aineella vai? Vai otitko alas ja uudelleenlaakerointi?
Perä otettu alas ja uusi laakerointi. Aineella ei ollut enää merkittävää vaikutusta koska vanha laakeri oli niin kulunut. Tässä kuva siitä:
(https://i.ibb.co/KwRGLMK/57-AD9382-F797-43-EA-85-F6-A900-AC23-C7-A0.jpg) (https://ibb.co/KwRGLMK)
-
Oliko uudelleenlaakerointi vaikea rasti?
-
Oliko uudelleenlaakerointi vaikea rasti?
Liikkeessä noin 1,5 työpäivää. En alkanut itse kun ei ole riittäviä tiloja ja ammattitaitoa moiseen.
-
Ei paha rasti, mutta toki oma punnerrus. Johonkin laitoin aikoinaan listaa tarpeista, joilla itse laakeroinut pari perää:
Land Rover pinjonin joustoholkki LR023343(ainakin Wetteriltä löytyi)
Poskilaakerit 2kpl 32008X Timken, Pinjoniakselille1kpl 30206 Timken ja 1kpl HM88649/HM88610 Timken TAI joku muu merkki..
SAH tai Wetteri kaikki stefat 3kpl sekä perä- ja haldexöljyt. Haldexin suodatin..
Jatkossa öljyhuoltoa helpottamaan olen porannut ja kierteyttänyt peräkotelon pohjaan M10 reiän ja siihen proppu tiivisteineen. Ei poraa sitä ison hampin kohdalle.
Sisemmän pinjonilaakerin asennus tarvii työkalun. Haastavaa saada koolia muuten paikoilleen.
Sama perä ainakin XC60 ja 90:ssä vuoteen 12 asti. Siitä eteenpäin en tiedä.
Takapään ripustuksia EI saa löysätä mistään kohti, ellei suosiolla käytä 4-p suuntauksessa. Perä lähtee vetareiden välistä kun sopivasti vääntelee; ensin kun on löysännyt apurungon etupultteja noin 1cm ja takapultit avaamalla laskenut sen perästä päin "auki". Tietysti iskarien alapultit ensin irti..
Noh, tässä pikaisesti jos joku haluaa ryynätä.
Osat maksavat noin 300€ muistaakseni.