Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: donk - 27.08.2011, 12:46:25

Otsikko: läpällinen ilmamäärämittari tdi
Kirjoitti: donk - 27.08.2011, 12:46:25
Malli Bosch 0281 002 074, ja auto v70 -98 tdi. Läpässä on kaiketi kiinni potikka. Voikohan sitä mitata suoraan liittimen nastoista vai sisältääköhän mittari älyä, eli elektroniikkaa tuon potikan ja liittmen välillä?
edit: mallinumero korjattu...
Otsikko: Vs: läpällinen ilmamäärämittari tdi
Kirjoitti: donk - 04.09.2011, 17:08:20
Samanlainen näyttää olevan kuin porsassa 1986:
http://www.the944.com/afm.htm
http://www.youtube.com/watch?v=-11J8XawQtc

ja omassa:
(http://karma.kuvat.fi/kuvat/bil/AFM.jpg)
http://karma.kuvat.fi/kuvat/bil/AFM.jpg

Yleismittarilla ei voi suoraan mitata (siltakytkentä) mutta ulkoisella jännitteellä (5V) mittaus onnistuu kuten ekassa linkissä kuvattu. Mittailin ensin ja näytti olevan ok mutta kun löin digimittairin rinnalle vanhan viisarinäyttöisen jännitemittarin esiintyi tuossa about 33 % kohdalla (tyhjäkäynti?) epämääräisyyttä. Tämä lienee siitä että vanhan mittarin vastus nosti liussa hieman virtaa ja sai "vian" näkymään. Painoin motukkaa alaspäin ja lukema oli sen jälkeen stabiili. Ennen motukka (siis missä liuku kiinni) oli 1,05 mm akselinpään yläpuolella ja jälkeen 0, 3 mm. Piti hakea kaupasta 7 mm kiintolenkki jolla mutterin sai kiristetty (pitkittäin ruuvarin avustuksella) koska tila kävi niin ahtaaksi. R(navan 6 ja  9 välistä)= 670 ohm. Ei kyllä auttanut varsinaiseen vikaan josta toisen otsikon alla... Kansi vaurioitu aika pahoin irroituksessa mutta sikaflexiä peliin! Avauksessa käytin liittimen puoleista päätä saranana (veitsi ei oikein mahdu sinne). Jos tekisin homman uudestaan poistaisin kotelon reunat suosiolla kolmelta sivulta jotta pääsee puukottamaan suoraan kotelon ja rungon väliin.
Otsikko: Vs: läpällinen ilmamäärämittari tdi
Kirjoitti: peeki - 05.09.2011, 15:40:33
Perinteisesti siellä lootan sisällä olevaa potentiometrin liukua on voinut vääntää kulumattomalle uralle, mutta itsellä oli ainakin sellainen potikka, jossa oli kolme kontaktia rinnakkain.. ei oikein onnistunut..

Jos aukaiset, niin suosiolla jyrsi ainakin kolmelta sivulta se kynnys pois.. Se kansi on liimattu hermeettisesti, eikä aukea kuin rikkomalla mahd. siististi.. eli suoraan saumasta kynnyksen takaa..  Sitten sikaflexillä kasaan

Oma ratkaisuni oli, että liuku näytti puuta heinää, en saanut säädettyä.. romikselta audin vastaava ja auto lähti lentoon kuin lintu