Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Migsu - 27.06.2017, 18:03:10
-
Elikkäs homman nimi on se että ku täräytän auton tulile nii tuprauttelee savuu putkesta ja syö öljyä iha reippaasti mahtaskoha mistä lähtee ekana ettimään syypäätä ? Öljyjä ei tiputa maahan.
-
Öljyn kulutus jos vuotoja ei näy on kuitenkin suuri:
- turbo hajalla
- kone väljä
- venavarrenkumit finito
- kannentiiviste laskee läpi
- huohotuspuoli tukossa mutta pitäs yleensä kosteana olla öljykorkin tai mittatikun ympäristö
- turbonpaluuputki tai tiivisteet ei välttämättä jätä lätäkköä alle vaan fuskaa ajaessa, ei kylläkään savutusta aiheuta
- tulpat irti ja kattoo minkänäkönen kärki, mustaa kokkareiseista palanutta päässä polttanee öljyä kivasti. Jos paskaset tai kuluneet tulpat ni uusii ainakin ne ennekuin alkaa pätkii ajossa
- puristuspainemittaus ja näkee miten yleisen painetason ja pyttyjen väliset erot
- ahtoputki irti ja katto miten öljynen putki on sisältä
- ahtimesta kokeilla akselin välykset ja ottaako jo siivet kiinni runkoon
Ohivuotomittaus kertoo viimeisillään koneen kunnon, vaatii jo kotivehkeitä paremmat välineet
PS. Onko mikä vuosimalli?
-
Oireet viittaisivat melko vahvasti hajonneeseen turboon, joka valskaa öljyt pakopuolelta ja mistä johtuu reipas savutus, sekä öljynkulutus.
-
Joo öljykorkin ympärilä oli tuoretta öljyy ainaki ja siihe tuli sellane oire nyt ku lämpimänä laittaa käyntii nii saattaa sammuu tai hädintuski jaksaa vielä nousta kierokset tyhjäkäynnille oisko tuo huohotus tukossa ainaki pitää kattoo ja kiitos vastauksista :)
Edit: ja joo vuosmallii 1999
-
Huohotuspuoli omas oli putsattu 200tkm kieppeillä ja ihan aiheesta, TK moottorinkin oli edellinen jo onneksi läpikäynyt.
Tuo ei öljykulutukseen vaikuta jos sulla kannusta saa jatkuvasti täytellä tai startin jälkeen pölläytykseen meinaa niin savutuksen syy on muualla.