Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: PeePee2 - 30.06.2017, 10:14:38
-
Autoni (bensa, automaatti, ei turboa, vm. 1999) on alkanut pölläyttää isoa savupilveä aamukäynnistyksessä, taikka muuten seisottuaan pidemmän aikaa. Keväällä alkanut savupilvi on alkanut kasvaa. Käynnistyttyään auto ei enää savuta, eikä öljyä kulu.
Sylinterikansi kunnostettiin joulukuussa 2012 moottorikoneistamossa Keravalla (koneistukset, sekä venttiilien, että stefojen on vaihdot). Autolla on ajettu venttiilirempan jälkeen vasta n. 82000 km.
Mikä muu savun tuprahduksen voisi aiheuttaa, kuin vuotavat venttiilinvarren tiivisteet?
Puristuksia en ole vielä mitannut, mutta siihen ryhdyn, kun tältä forumilta hyviä vinkkejä saan.
Onko näillä Volvofoorumi-sivuilla jossakin käsitelty stefojen vaihtoa sylinterinkantta irroittamatta?
Tai tietäisikö joku jotakin esim.- amerikkalaista videota jossa stefoja tällä tavoin vaihdetaan?
Tiedustelee PeePee2 eli entinen PeePee
Jk: Olisiko stefat voineet vaurioitua puolison käynnistettyä auton kaaspoljin pohjassa?
-
Vähän niinkuin Vatikaanissa kysyn että onko savu sinistä, mustaa vai valkoista?
-
Kumit kannattaa vaihtaa ilman kannen irrotusta. Onhan siinä hommaa silti. Kannen ylärakenne pois ja sitten narua pyttyyn ja teet tollasen työkalun ja ostat motonetistä pihdit kumin irrotukseen.
(https://thumb.ibb.co/f7DZiQ/ventt_1.jpg) (https://ibb.co/f7DZiQ)
(https://thumb.ibb.co/feNGxk/ventt_2.jpg) (https://ibb.co/feNGxk)
-
Kannattaa muistaa ostaa sitä tiivisteliimaa valmiiksi purkillinen. Kasatessa tarttee loctiten 510 tms mut ei silikoonia.
-
Ensin Mustalaatikkolle: savutuprahdus on paremminkin siniharmaa kuin harmaa. Savun värin tiedustelusi johdosta selailin foorumia ja törmäsin – minulle tuntemattomaan – moottorin, pesuun sekä naftalla että Liquid Moly moottorinpesuaineella. Voisiko savutuksen syynä olla venttiilien ja männänrenkaiden takertelu?
Sitten Belemille: kiitos kuvista. Narun käytöstä en ole kuullutkaan. sitä ilmeisesti sullotaan sylinteriin, ettei venttiili mahdu putoamaan alas, kun venttiilijousen ylälevyä painetaan kuvasi työkalulla alas – vai kuinka?
Minä käytin joskus samaan tarkoitukseen paineilmaa ja sytytystulpasta & paineilmapikaliittimestä hitsattua liitintä. Liittyyköhän paineilmakonstiin Volvoni tapauksessa riskiä?
Ja siitä narusta millainen on sopivaa, ja missä korkeudessa männän olisi hyvä olla?
Ja sitten 4-vuoden takaiselle neuvojalleni Mooselle. Tarkoittanet loctiten 510 aineella ala- ja yläkannen väliin tulevaa liimaa. Silloin 4 vuotta sitten käytin tuon pinnan liimaamiseen Volvon omaa telalla levitettävää ainetta. Hinta oli muistaakseni aika suolainen.
Sitten itsekritiikkiä. Aiheen avauksessa kertomani: ”Ei kuluta öljyä” oli historiaa, sillä öljyjen tarkastuksen jälkeen tekemälläni 700 km asuntovaunureissulla öljyä oli kulunut melkein litran.
Vaivasikohan matkaväsymys vielä, kun ei tullut tarkastettua öljyjä ennen viestin kirjoitusta!
Kommentteja, Pliis
-
Missä kunnossa sulla lienee huohotin ja sen letkut/putket?
-
Joo ihmettelinkin ettei öljyä kulu jos sinistä savua. Kannattaa tosiaan tsekata kuinka paljon savuttaa öljytikun reiästä seuraavaksi kun kone käynnissä ottaa tikun ylös.
-
Mäntien päälle päsee jostain valumaan öljyä, kun auto seisoo ja siitä johtuu pölläytys startissa seisonnan jälkeen.
En jaksa uskoa, että öljy valuu imukanavia pitkin sylintereihin. Silloin pitäisi olla imusarjassa melko hurjasti öljyä ja varmasti savuttaisi jo ajossakin.
Vikakohteeksi ei jää kyllä mun mielessä, kun nuo 80tkm ajetut venttiilinvarren kumit.
Antaisin ehkä auton seistä päivän, ottaisin tulpat irti ja tarkastaisin onko öljyä kaikkien mäntien päällä vai onko vika sylinterikohtainen.