Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: heihenri - 01.07.2017, 01:23:50
-
Auto S80 2.4D A vm. 2007 450tkm
Kun auto on juuri katsastettu moitteetta, tulee tietenkin jotain vikaa. Katsastusta edeltävänä päivänä akku tyhjeni eikä enää latautunut ja se vaihdettiin uuteen. Vanha akku oli Varta Silver Dynamic H3 100Ah / 830A ja tilalle laitettiin mikä äkkiä saatiin, halpis Sznajder-Silver 100Ah / 800A. Samalla vaihdettiin öljyt ja öljynsuodatin, nämä vaihdettu 10tkm välein eli melkein kerran kuukaudessa. Öljyn taso oli viimeisellä rastilla. Aikaisemmin öljynvaihto on tehty aina Biliassa Essential huollossa kun samalla on tehty aina jotain muutakin ja öljynä käytetty Castrolin Edge 0W-30 öljyä. Motonetissa vakuutettiin Motox EcoEnergy 5W-30 öljyn olevan sopivaa tähän autoon ja sitä sinne nyt sitten kaadettiin ja oli halpaa, öljyn taso oikea 3/4 mittatikussa.
Seuraavana aamuna katsastukseen ja ei löytynyt mitään huomautettavaa. Tiedän itse ettei ajovalopesurit sano mitään (B1C8214 A-rele) ja vetonivelet (ehkä ne, tutkitaan huomenna) tikittävät hieman jos ympyrää ajaa, mutta muuten kaikki ok. Illalla sitten kesken ajon tulee ilmoitus Moottorijärjestelmä vaatii huollon. Ei moottorin vikavaloa ja auto käyttäytyy aivan normaalisti. Kävin lukemassa Motonetin motomaatilla vikakoodit (mikä muuten toimii 24h!) ja seuraavia koodeja sain:
P067200 Sylinteri 2 hehkutulppapiiri
P067300 Sylinteri 3 hehkutulppapiiri
P067500 Sylinteri 5 hehkutulppapiiri
P224500 O2-anturin viitejännite (rivi 1, anturi 1)
P223700 Lambda-anturin plus-virtapiiri (rivi 1, anturi 1)
P225200 Lambda-anturin miinus-virtapiiri (rivi 1, anturi 1)
P061E64 Sisäinen ohjausmoduuli, jarrusignaalin teho
P250A17 Moottoriöljyn tasoanturin virtapiiri
Muistissa oli paljon vanhoja koodeja ja muisti tyhjennettiin. Kävin tänään lukemassa koodit uudestaan ja yksi koodi oli tullut ylläolevien lisäksi:
P023484 Turbon/ahtimen ahtopaineen ylipaine
Auto toimi edelleen normaalisti, kunnes risteykseen pysähtyessä auto hieman nykäisi. Tällaisia ongelmia oli ennen laatikkoremonttia (Latvia Recro 435tkm viime huhtikuussa). Tämän jälkeen auto toimi taas normaalisti noin. 9km matkan pysähtymisiä ja kiihdytyksiä kunnes sen seistyä noin 5min käynnissä ajoin 10 metriä hiljaa huoltoaseman pihasta kunnes meno hyytyi ja tuli ilmoitus vaihteiston matalasta suorituskyvystä, ei vikavaloja. Käynnistin auton uudestaan, ei ilmoitusta ja kaikki normaalia 10km matkalla kotiin. Vaihteistosta ei tullut vikakoodeja kummallakaan lukukerralla.
Auto on ollut minulla joulukuusta asti ja tehty on seuraavaa:
Laatikon öljynlauhdutin ja jäähdytysneste vuoto, tämän jälkeen webasto ja etuoikea sisälokasuoja hajalle, jouduin itse maksamaan lokarin, webastoon ei riittänyt rahat (Bilia Olari)
Vaihteisto kaikkine hilppeineen korjattiin Latviassa Recrolla, re-manufactured
Jarrupalat ja -levyt joka nurkkaan, Motonet korjaamo Roihupelto
Palloniveliä, koiranluita, tukivarsia jne alustaa katsastustarkastuksessa Bilia Herttoniemessä.
Takatutkat, akun ja tuulilasin pesusuuttimet vaihdoin itse.
Se tekee noin auton arvon verran euroja. Joillain osa vikakoodeista tullut akun tyhjennyttyä, turbon hajottua, päärele pettänyt tai öljyä on ollut liikaa. Mitäs keksitään?
-
Motonetin öljy täyttää B5 vaatimuksen eli sen puolesta on oikein.
Tarkistitko mihin ajankohtaan vikakoodit sijoittui, ettei olisi laatikko remontin yhteydessä joitakin liittimiä ollut irti tai löysällä?
Jotkin koodit saattaa tulla jos jokin liitin on löysällä. Itse ainakin ottaisin niitä irti ja painaisin uudelleen kiinni varmistaen ettei jää löysiä liitoksia.
Vaihteiston ongelmat, onko varmasti öljyä tarpeeksi ja TCM liitin kunnolla kiinni?
-
Tyhmä kysymys, mutta lataako auto?
-
P250A, Liikaa öljyä moottorissa, aktivoi "Moottorijärjestelmä vaatii huollon" ilmoituksen.
-
Tyhmä kysymys, mutta lataako auto?
Tyhmä kysyy, mistä tietää lataako? Eilen illalla oli ongelma että virrat hävisivät kun yritin käynnistää. Avasin konepellin ja katsoin akun kiinnityksen, kaikki kovin kiinni ja ok. Kun konepellin lämäsi kiinni, tuli virrat päälle. Osa noista mun vikakoodeista oli tullut venäjän volvofoorumilaiselle pääreleen(?) antauduttua ja sijaitsee jossain akun vieressä tai alla kaiketi.
P250A, Liikaa öljyä moottorissa, aktivoi "Moottorijärjestelmä vaatii huollon" ilmoituksen.
Lähteekö ilmoitus jos öljyä poistaa vai pitääkö kuitata vielä jossain? Uskoisin määrän olevan oikea, mutta voisi kokeilla jos haen öljynvaihtopumpun.
-
lähtee,mulla oli sama juttu