Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jpajula - 27.08.2011, 23:27:14

Otsikko: 740 B230F huohotus
Kirjoitti: jpajula - 27.08.2011, 23:27:14
Kuinkas tommosessa 740:ssä oleva B230F huohottaa. Onko siellä joku pönttö jossain, kuten olen jossain topicissa ohimennen huomannu vai miten? Ja kuinka se tarkistetaan / putsaillaan tarvittaessa?
Otsikko: Vs: 740 B230F huohotus
Kirjoitti: InlineFour - 28.08.2011, 00:03:45
Imusarjan välistä kun tiiraat, siellä näkyy sellainen musta pönttö. Siitä lähteeki
semmonen peukalonpaksunen musta letku, nousee joko 2. ja 3. tahi 3. ja 4. sylinterien imuputkien
välistä ylös, sit 90* mutka ja jonnekki päin imuputkea menee, n. puoleenväliin.

Puhistus menee niin että otat sen letkun irti siitä imusarjan päästä, lähtee vetämällä.
Sitten siitä itse mustasta pömpelistä mihin se letku tulee löytyy
liekkisuoja siitä heti letkulähön alta.

On viahtoehtoja joko ostaa uus, putsata vanhaa tai sit heittää kokonaan pois ja letku vaan paikoilleen.
Tee niinkun ite tykkäät, noista on monta mielipidettä että kannattaako
sitä liekkisuojaa pitää vai ei.
Ite boksi ei taida hajota, kun sellasessa paikassakin ettei mistään työkaluista vahingossa iskua saa.
Otsikko: Vs: 740 B230F huohotus
Kirjoitti: pikatraktori - 28.08.2011, 08:53:41
Huohotinjärjestelmässä on kyllä "useampia letkuja" ja ne tulisi putsata kaikki. Samoin kaasuläppä edestä ja takaa. Se on paksussa möhnässä useimmassa tapauksessa. Yleensä en suosittele autotehtaassa asennetun osan poistamista. Riski on tässä tapauksessa tosin pienehkö. Auto käy hienosti jopa sillä vanhemman version metalliverkollakin jos se on kaikin puolin kunnossa. Monissa turbomalleissa se taitaa olla tehtaalla jätetty asentamatta ::)?
Otsikko: Vs: 740 B230F huohotus
Kirjoitti: jpajula - 28.08.2011, 15:40:26
Joo-o, otin sen ohasen ja yläletkun irti ja ainakin ne oli auki. Mitenkäs kun siellä on semmonen muovikappale, joka menee sinne pönttöön. Onko se de facto, että sen saa rikki, kun rupeaa sitä pönttöä hoonaamaan tarkemmin? Mä en nyt siihen sen kummemmin koskenu, kun se oli sen verran piilossa, etten viittiny.
Otsikko: Vs: 740 B230F huohotus
Kirjoitti: Huikkoster - 28.08.2011, 15:46:56
Itse sain otettua sen pöntön irti ehjänä mutta tiukkaa se tekee. On sen verran ahdas väli että seuraavalla kerralla otan imusarjan pois tieltä ::)
Otsikko: Vs: 740 B230F huohotus
Kirjoitti: jpajula - 28.08.2011, 15:57:08
Olisko kellään siitä mitään havainnekuvaa, että minkämoinen systeemi on kyseessä? Helpottaa hajottamista :D
Otsikko: Vs: 740 B230F huohotus
Kirjoitti: pikatraktori - 29.08.2011, 07:37:42
Kysessä on huohotukseen liittyvä paluukierto takaisin järjestelmään. En oikeastaan näe erityistä tarvetta sen pöntön puhdistukseen, ne letkut ja muut "kylmät osat" + se sihti ovat tärkeimmät. Jokos putsasit kaasuläpän kummaltakin puolelta  ;) - toimii puhtaana paremmin.
Otsikko: Vs: 740 B230F huohotus
Kirjoitti: jpajula - 29.08.2011, 11:21:17
no en ku vaan toiselta - tietenkin ;D Liekkilukkoa saa näköjään Motonetista. Muttamutta, mites toi kaasuläppäkotelon ja imusarjan välinen tiiviste. Onko se sitten haettava sininseltä tiskiltä vai tuleeko jossain imusarjan-tiivisteen nimellä kulkevasssa tuotteessa mukana?
Otsikko: Vs: 740 B230F huohotus
Kirjoitti: hevonen - 29.08.2011, 13:00:54
no en ku vaan toiselta - tietenkin ;D Liekkilukkoa saa näköjään Motonetista. Muttamutta, mites toi kaasuläppäkotelon ja imusarjan välinen tiiviste. Onko se sitten haettava sininseltä tiskiltä vai tuleeko jossain imusarjan-tiivisteen nimellä kulkevasssa tuotteessa mukana?
Vaihe yksi. Jätä se liekkilukko kokonaan pois(se sihti).
Vaihe kaksi. Putsaa se läppäkotelo yksinkertaisesti kääntämällä kaasuläppää auki, saat puhtaaksi molemmat puolet eikä tarvitse tiivistettä uusia.

Mielestäni tuo tiiviste tulee yläpäänsatsin mukana ja on melko helppo tehdä itsekin tiivistepaperista.