Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: VOLVO940STW - 03.07.2017, 14:11:32
-
2 kk ilmoittanu otsikon viestiä ja keltainen kolmio palaa > Auto pelaa OK. Kylmänä tyhjäkäynnilla humpauttaa kierroksia alas n. 200 rpm satunnaisesti useamman kerran. Vikakoodilista alla koko kärrystä > Tuo moottorin teho alentunut ja kolmio ei kuittaannu pois > Mitään muita häiriövaloja ei pala. Katsastukseen pitäs kohtapuolin mennä.
(https://thumb.ibb.co/grmpkF/Vikakoodit.jpg) (https://ibb.co/grmpkF)
free image hosting (https://fi.imgbb.com/)
-
Nuo ECM koodit lienee syylliset. veikkaisin että tuo ECM-640D olis mikä pitää tehon alentuneena. jos mallissa on vnt ahdin se on siipien ohjaus venttiili kun temppuaa tai jos perinteinen ahdin niin sitten se hukkaportin ohjausventtiili (tcv).
-
Tilanne muuttunu, kun aloin leikkimään tuolla omalla lukijalla. Volvo suositteli alentuneeseen tehoon etummaisen lambda-anturin vaihtoa tuon koodin 216D perusteella.
(https://thumb.ibb.co/fsT0aF/Vika_Lambda03072017.jpg) (https://ibb.co/fsT0aF)
photo upload (https://fi.imgbb.com/)
Kuva omalta iCarsoftin lukijalta eli etuanturi tyhjäkäynnillä luokkaa 1 VDC ja kierroksilla elää hyvin ja näin lukemia 6-7. Taaempi anturi maksimi, jonka näin oli 0,8 VDC tyhjäkäynnillä ja kiekoilla 0,1 luokkaan, mutta muuttu kuitenkin ja takaisin palas aina 0,8 tasoon. Mitä luokkaa arvojen pitäisi olla? Ei kai tämä voi aiheuttaa tuota alentunutta tehoa eli ennemminki sytyttelis tuota keltasta moottoria ja lambda valoa.
Pienen mutkan kävin ajamassa ja kun kiihäytin reilummin, niin teho alentunut sytty taas. Minun lukija ei antanu koodia, mutta arvelen tuota 640D koodia > ECM vian kuittaus kuitenkin poisti taas häiriön.
Mistä nään kumman tyypin turbo mulla on ja mistä nuo edellisessä mainitut venttiilit löytää? Ilmavuoto jossakin? Missä?
-
Tuon SAS-000E koodin aiheuttaa tosiaan rattiin upotettu kulma-anturi. 0 keskellä ja oikealle kääntyy loppuun asti n.490 astetta. Vasemmalle lukema menee nollaksi 445 asteen kohdalla ja ratti kääntyy vielä, jolloin settaa häiriön päälle > Tuo ei varsinaisesti haittaa eli seuraavalla käynnistyksellä ja pätkän ajolla teksti "Ajonvakautus tilapäisesti pois käytöstä" sammuu ja taas mennään OK seuraavaan U-käännökseen vasemmalle puolelle asti. Onko nuissa ollu mitään muuta korjausta kuin uuden anturin vaihto?
-
rattianturin voi calibroida. (volvolla)
Sulla tavallinen ahdin joten sulla voisi olla ongelma vaikka just sen tcv venttiilin kanssa tai sille menevien alipaineletkujen kanssa. se taitaa olla ilmanputsarikotelon kyljessä se venttiili.
En tunne autoa yhtään mutta heitän nyt arviolta näin.
-
Pikkusen googlettelin ja you tubea kattelin. Imusarjan alla on PCV venttiili ja mulla puuttuu ainakin 15 cm letkua siitä systeemistä eli öljykorkin vierestä lähtee letku PCV venttiilille ja mulla näkyy pätkä olevan pois. Mitä tämä PCV tekee?
-
PCV systeemi näkyy hoitavan kampikammion tuuletusta. Ei aiheuta tuota tehohävikkiä, mutta mahdollinen aiheuttaja tuohon tyhjäkäynnin trippailuun kylmänä.
TCV vena hommaukseen seuraavaksi kun töiltä ehtii.
-
PCV systeemiin vaihdettu uusi letku, niin tyhjäkäynti rauhoittui kummasti. PCV systeemi tukossa, jos työntää pakokaasua öljytikun reiästä tai puhaltaa öljykorkista > Tämän teki mulla eli eilen vaihdettu uusi PCV:n musta pönttö imusarjan alle. Systeemi pelaa nyt OK.
-
ECM-640D >> Mitattu ahtopaine (Mitataan ennen kaasuläppää) ja Laskettu ahtopaine (Lasketaan kaasuläpän asennosta) poikkeaa liikaa toisistaan. Virhekoodi asetetaan, kun turbo on aktiivinen eli rauhallisella ajolla pysyy pois. Mahdolliset aiheuttajat TCV ohjausvena, ahtopaineanturi, ilmavuodot turbon jälkeen / suuri ilmavuoto imusarjassa ennen kaasuläppäyksikköä.
Heinäkuussa vaihdettu TCV venttiili ja ahtopaineen mittausanturi ilman tulosta. Eilen käytetty imusarja pois, kun vaihdettu PCV poxi ja samalla kertaa saatu tilaa konehuoneeseen, että pääsi paremmin etsimään vuotoja. Vikapaikka löyty coolerin ja kaasuläpän välisestä isosta putkesta, joka oli 1/3 osan halki "jouston" kohdalta. Näytti täysin terveeltä ennenkuin pääsi vääntämään auki päin. Korjattu pikana liimamassalla ja vulkanointiteipillä ja sama homma jo valmiiksi kahteen muuhun joustoon.
(https://thumb.ibb.co/jkQRSQ/file_3.jpg) (https://ibb.co/jkQRSQ)
-
Koodinlukijan reaaliaikasten arvojen tulkintaa eli kun heitti tuon "Moottorin teho alentunut" koodin päälle, niin TCV venttiilin ohjaus rajoitettiin silloin 32% tasoon ja ahtopaineet n. 0,25 bar tasoon eli osin oli vielä turbo mukana > Autohan oli koko ajan ajokuntoinen eikä jättäny kertaakaan välille. Nyt tuon eilisen korjauksen jälkeen kuin eri auto > 95% TCV ohjauksen tason ehdin nähdä ja ahtopaineet oli tasossa 0,72 bar eli nyt OK, koska tämän mallin ahdot uutena 0,75bar.
-
Keltaista moottorivaloa alko kans vilkutteleen heinäkuulla ja jarrupolin meni samalla vähän oudon /elottoman tuntoiseksi. Esim. kylmällä koneella, kun kierroksia enempi heti käynnistyksen jälkeen lähti pakilla ruudusta, niin jarrua piti reilummin polkea, että sai pysähtymään...
(https://thumb.ibb.co/dirrSQ/file1_2.jpg) (https://ibb.co/dirrSQ)
Tuolle löyty aiheuttajaksi ilmavuoto tuossa kuvassa näkyvässä haarottimessa, josta yksi haara menee ilmeisesti tehostajalle päin. Todella sievästi oli tämäkin kolmasosan halki imusarjaan menevästä haarasta ja piilossa tuon "renkaan" sisällä.
Saa nähä joko rauhottus vähäksi aikaa...