Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: JPN_V70D3OR - 05.07.2017, 20:18:30
-
Oletin kytkimen lustaneen jo 1,5v aika ajoin. Meno alkoi hyytyä yhä useammin, joten auto on nyt pajalla.
Diagnoosi kaksoismassavauhtipyörä luistaa. Millainen ko. rakenne on, jotta se eikä kytkin luistaa, moottorin ollessa vääntöalueella?
(Mitään muita oireita ei ole ollut ääntä tai tärinää)
-
Oletin kytkimen lustaneen jo 1,5v aika ajoin. Meno alkoi hyytyä yhä useammin, joten auto on nyt pajalla.
Diagnoosi kaksoismassavauhtipyörä luistaa. Millainen ko. rakenne on, jotta se eikä kytkin luistaa, moottorin ollessa vääntöalueella?
(Mitään muita oireita ei ole ollut ääntä tai tärinää)
Ei se kaksoismassa voi luistaa, mutta vp:ssä olevat jouset saattavat olla kuolleentuneet, jolloin massat liikkuvat liikaa toisiinsa nähden eli toisin sanoen vauhtipyörä pohjaa, jolloin yleensä kytkin ennen pitkää alkaa luistamaan.
-
Merkkihuollon soitettua diagnoosin ihmettelin useamman kerran _vauhtipyörän_ luistamista, pitää vielä haettaessa kysyä tarkemmin.
Ensimmäiset ajottaiset oireet ilmenivät 1,5v sitten, vähän reilu 100tkm ajettuna, mutta määräaikaishuolloissa vikaa ei havaittu.
Lienee palikoiden pitäisi kestää 2/3 maantieajossa pidempään. Yhteyshenkilökin totesi, ettei ko. vika voi olla ratin ja penkin välissä.
-
Eihän se vautipyörä itsessä ollut luistanut. Sieltä oli tullut jonkinlainen geeli pois, joka sitten aiheutti kytkinlevyn luistamisen.
Jouset eivät olleet kuoleutuneet ja muutenkin oli tuntunut 'aivan hyvälle'
Volvo otti puolet omaan piikkiinsä, mutta vielähän tuosta jää maksettavaa. (Pelkkä vauhtipyörä kustantaa Sinisellä 1200,-)