Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: tukkijussi - 08.07.2017, 19:40:11

Otsikko: Pottapyörämuutos meni vituix
Kirjoitti: tukkijussi - 08.07.2017, 19:40:11
Mikähän meni vikaan, B230FT kaksoismassan tilalle vaihdoin 240 Volvon vauhtipyörän ja 940 tdic:n kytkin/asetelman/orggis painelaakerin niin kytkin ei toimi ja kone ei ota kierroksia. Väärä vauhtipyörä vai??? Myyjän mukaan piti olla LH2.4.
Otsikko: Vs: Pottapyörämuutos meni vituix
Kirjoitti: Xuppo - 08.07.2017, 21:30:31
Tulihan vauhtipyörä oikeaan asentoon eli anturikehän puuttuvien reikien kohta startin aukkoon kun kone on yläkuolokohdassa.
Otsikko: Vs: Pottapyörämuutos meni vituix
Kirjoitti: tukkijussi - 09.07.2017, 09:33:10
Joo, ajoitusmerkit oli kohdillaan ja aukko anturikehällä startin aukossa. Tuo käynti voi olla jakopäästäkin kiinni, vaihdoin remmin samalla niin oisko hampaan verran pielessä ajoitus.
Periaatteessa kytkin toimii mutta kun kytkimen nostaa niin alkaa raklattamaan ihan kuin levy ei olisi kunnolla booreilla. Ei kait sillä ole väliä kummin päin sen levyn sinne asetelmaan laittaa?
Otsikko: Vs: Pottapyörämuutos meni vituix
Kirjoitti: Chall - 09.07.2017, 12:46:01
Joo, ajoitusmerkit oli kohdillaan ja aukko anturikehällä startin aukossa. Tuo käynti voi olla jakopäästäkin kiinni, vaihdoin remmin samalla niin oisko hampaan verran pielessä ajoitus.
Periaatteessa kytkin toimii mutta kun kytkimen nostaa niin alkaa raklattamaan ihan kuin levy ei olisi kunnolla booreilla. Ei kait sillä ole väliä kummin päin sen levyn sinne asetelmaan laittaa?

Kyllä siinä levyssä lukee kummin päin kuuluu laittaa, muistaakseni holkki missä booritus on eri korkeampi toiselta puolelta
Otsikko: Vs: Pottapyörämuutos meni vituix
Kirjoitti: tukkijussi - 10.07.2017, 17:58:14
ei ollu käynti jakopäästä kiinni, merkit on kohillaan mutta kone ei kierrä kun 2000 kaasu pohjassa. Miten tuon pottapyörän voi tsekata, että onko LH2.4?
 Mikä on se anturi joka on vesipumpun takana koneen kyljessä?
Otsikko: Vs: Pottapyörämuutos meni vituix
Kirjoitti: Keppi - 10.07.2017, 21:44:41
Jos sulla oli se tyhjäkohta anturi kehästä startin kohalla, niin sillon se on LH 2.4 vauhtipyörä.
Otsikko: Vs: Pottapyörämuutos meni vituix
Kirjoitti: estate - 11.07.2017, 08:20:00
Vesipumpun ja öljynsuodattimen välissä on öljynpainevalon anturi.
Miten mä muistelen, että jollakin muullakin on käynyt vastaavasti. Syyksi osoittautui muistaakseni ero anturikehässä. Jos en väärin muista niin korjaantui muuttamalla asentoanturin paikkaa.
Otsikko: Vs: Pottapyörämuutos meni vituix
Kirjoitti: tukkijussi - 11.07.2017, 10:52:45
kun nykäisee vauhtipyörän anturin liittimen irti niin kone sammuu, että kyllä sekin anturi ainakin jollain tasolla toimii. Eikös tuo anturin asennus ole ihan bolt on, nähäkseni ei mitään säätöä?
Otsikko: Vs: Pottapyörämuutos meni vituix
Kirjoitti: jogiin - 11.07.2017, 11:05:28
kun nykäisee vauhtipyörän anturin liittimen irti niin kone sammuu, että kyllä sekin anturi ainakin jollain tasolla toimii. Eikös tuo anturin asennus ole ihan bolt on, nähäkseni ei mitään säätöä?
Joo en miekään kyllä säätö mahdollisuutta huomannu...
Otsikko: Vs: Pottapyörämuutos meni vituix
Kirjoitti: jon1.tur - 11.07.2017, 11:17:08
Vesipumpun ja öljynsuodattimen välissä on öljynpainevalon anturi.
Miten mä muistelen, että jollakin muullakin on käynyt vastaavasti. Syyksi osoittautui muistaakseni ero anturikehässä. Jos en väärin muista niin korjaantui muuttamalla asentoanturin paikkaa.

Automaatissa voi vääntyä anturi kehä semmonen muistikuva et ois tarkka toi anturi etäisyydestään
Otsikko: Vs: Pottapyörämuutos meni vituix
Kirjoitti: jon1.tur - 11.07.2017, 11:21:01
Nii ja anturi kehiä on vaa kahta mallia
Lh2.4 = 58 reikää-tyhjä kohta
Bendix regina = 20 reikää-tyhjä kohta-20 reikää-tyhjä kohta
Otsikko: Vs: Pottapyörämuutos meni vituix
Kirjoitti: estate - 11.07.2017, 18:13:20
Tuo tapaus, jota muistelen, tais olla että 360:iin laitettiin 240:n vauhtipyörä tai toistepäin. No kumminkin anturikehässä oli jotain eroa ja korjaantui anturia siirtämällä. Olisko kehä ollut littupyöräs lähempänä startin kehää?
Otsikko: Vs: Pottapyörämuutos meni vituix
Kirjoitti: Kaziganth - 11.07.2017, 19:30:51
Tuo tapaus, jota muistelen, tais olla että 360:iin laitettiin 240:n vauhtipyörä tai toistepäin. No kumminkin anturikehässä oli jotain eroa ja korjaantui anturia siirtämällä. Olisko kehä ollut littupyöräs lähempänä startin kehää?
ei kai littupyörällö mtn anturia ole?
Otsikko: Vs: Pottapyörämuutos meni vituix
Kirjoitti: tukkijussi - 11.07.2017, 21:43:06
Kaikki pitäis kyllä olla kohdillaan, se on nyt tarkistettu, pottapyörä on oikea ja kaikki ajoitusmerkit kohdillaan. Kone ei vain kierrä kun sen 2-2500 kaasu pohjassa. Wtf??? Ennen pottapyörä vaihtoa toimi.
Otsikko: Vs: Pottapyörämuutos meni vituix
Kirjoitti: vippe - 12.07.2017, 07:57:44
Kaikki pitäis kyllä olla kohdillaan, se on nyt tarkistettu, pottapyörä on oikea ja kaikki ajoitusmerkit kohdillaan. Kone ei vain kierrä kun sen 2-2500 kaasu pohjassa. Wtf??? Ennen pottapyörä vaihtoa toimi.

Kokeile vaihtaa kaksoismassa takaisin ja katso kiertääkö sillä Jos ei, niin käynyt perinteinen huono tuuri ja samaan aikaan vikaantunut jotain muutakin tai jos kiertää niin pottapyörän kanssa signaalissa häikkää (esim. liian kaukana anturikehästä). Samallahan sitä tsekkaa kans ettei anturin päässä ole metallihilua tai ottanut osumaa. Tuohan on nopea kokeilla kun vaihtaa vain vauhtiksen, jättää muut osat lattialle vielä siinä vaiheessa.
Otsikko: Vs: Pottapyörämuutos meni vituix
Kirjoitti: Joni- - 13.07.2017, 20:54:01
Jakaja vääräs asennos ja koittaa lykätä 2 pyttyyn kipinän yhtäaikaa?
Otsikko: Vs: Pottapyörämuutos meni vituix
Kirjoitti: tukkijussi - 14.07.2017, 18:26:03
no joo-o, selviihän ne viat tutkimalla. Eihän se kone kierrä kun asentaja on jättänyt turbolle ahtopuolelle suojaksi laittamansa talouspaperitolleron sinne turboon, ei oikein ilma kuleksi :idiot2:, ite kun polkee kabiinissa kaasua niin ei näe, että ahtoputket menee kurttuun, onneksi kaveri tuli käymään ja huomasi asian.

Kytkinpaketti oli sitten väärä, kaikki myyjät ei näköjään tiijä mitä ne myy, eivät osaa myydä muuten kuin rekisterinumeron perusteella ja asentaja  niin tollo, että ei kokeile osien sopivuutta kaikilta osin ennen kuin pistää paketin nippuun :idiot2:. No..positiivista tässä on se, että onneksi ei ole kiirettä kun on toinen samanlainen vuotta uudempi käyttiksenä ja vasta tänään huomautuksitta katsastettu :)