Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: virkpe - 09.07.2017, 21:20:24
-
Nyt auto myrkyn lykkäs.
Moottoritiellä yht äkkiä veto hävisi.
Tien sivuun, uudelleen käynnistys yritys, ei käynnisty.
Useamman kerran jälkeen sain auton hetkeksi käyntiin mutta sammuu välittömästi.
Tuntuisi ettei saa polttoainetta. Yritin hakata tankkia josko siirtopumppussa vika mutta ei apua.
Voisikohan että pumppu hajonnut täysin vai mitkä muut asiat saa samanlaisen vian aikaiseksi?
Sulakkeet näyttäisi olevan kunnossa.
Auto hörähtää mutta ei jää käymään.
-
Joissain D5 Volvoissa on ollu ikääntymisen vuoksi sulakeboksin johdotuksissa häikkää. Oireet ollu just noita "sudden death" juttuja.
Tässä yksi tarina. Lontooksi mutta silti.
http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-170790.html
Tässä tapauksessa syy ei ilmeisesti ollu sulakeboksi. Autolle oli tehty nämä hommat ja sen jälkeen mystinen vika oli mystisesti kadonnu:
1 Replace front engine mount due to vacuum leak
2 All Air charge hoses, EGR valve,Throttle housing, Engine breather clean out excessive carbon build up.
3 Replace throttle disc and swirl motor link arm
4 Remove injectors, clean and refit using new injector clamps as they had been fitted with longer screws and spacers to take up extra length which distorted the clamps.
Ihan ekana tarkistaisin akun kontaktit ja maadoitukset. Helppoja ja nopeita hommia
Edit: Unohtui mainita että saat sympatiat vastoinkäymisestä. Vetäisin omalla Volvolla hiljattain reilu 600km pätkän liki yhtä soittoa ja siinä huristellessa kävi nimenomaan mielessä että milloinkahan joku ylläripylläri tähänkin iskee. Ikää jo 11v ja neljättäsataa tuhatta mittarissa niin matka voi katketa kuin kanan lento milloin vain
-
Johtosarjavikoja on noissa Volvoissa paljon ja aivan kaikissa ne tyypillisimmät tulee eteen jossain kohtaa. Akun vierestä ja alitse kulkevan johtosarjan tutkailu käyntiin.
Mutta tuo käyntihörähdys kertoisi juuri kyllä polttoaineen saanti ongelmalta eli veikkaan tässä tapauksessa tankin pumppua. Nyt en muista, että oliko sille paineanturia polttoainelinjassa ja jos on niin tuohan selviää helposti, mutta kyllä kun kuuntelee niin selviää myös.
-
Yritin käännellä johtoja mutta sillä ei ollut vaikutusta asiaan. Enkä huomannut että johtojen eristeissä olisi ollut kulumaa, eikä ole oirehtinut aiemmin milläänlailla.
Nyt auto on pajalla tutkittavana kun itsellä ei ole mahdollisuutta korjata. Touhu tonni tuskin riittää.
-
Vika sammumiseen on annettu ja syynä olisi sammutusläppä. Missä kohtaa sijaitsee? Tätä kysyn kun en muista nähneeni sitä, vaikka olen autoa enemmänkin rassannut.
-
Vika sammumiseen on annettu ja syynä olisi sammutusläppä. Missä kohtaa sijaitsee? Tätä kysyn kun en muista nähneeni sitä, vaikka olen autoa enemmänkin rassannut.
Juuri ennen imusarjaa ahtoputkessa.
-
Juuri ennen imusarjaa ahtoputkessa.
Siis siinä mutkaputkessa (egr-imusarja putkessa)? Eikai siinä voi mitään läppiä olla. Pöljä putki vain
-
Ennen Egr-venttiiliä se on. Egr-venttiili ja sammutinläppä on pulteilla toisissaan kiinni. Välijäähdyttimeltä tuleva letku on kiinni siinä sammutinläpässä.
Läppä on aika hintava, taitaa olla lähempä neljää sataa.
Egr-venttiili karstoittaa läpän ja sitten menee rattaita sileäksi, kun jumittelee tarpeeksi.
-
Siis siinä mutkaputkessa (egr-imusarja putkessa)? Eikai siinä voi mitään läppiä olla. Pöljä putki vain
Kyllä siinä on sammutusläppä.
https://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Soodapuhallusta/20151031_094543.jpg/_full.jpg
-
Läppä on aika hintava, taitaa olla lähempä neljää sataa.
Onneksi tuon saa myös ohjelmoitua pois käytöstä ;)
-
Mikä on tuon läpän tarkoitus? Mulla on egr ohjelmoitu pois niin onko silloin tuo läppäkin eliminoitu ja "kokoajan auki"?
-
No nyt on auto käytössä. Eli sammumisen syynä on ollut sammutusläppä.
Nyt kun auton sammuttaa, ei kuulu surinaa/vinkumista. Epäilen että ääni on merkki hajoavasta sammutusläpästä, pitää kuitenkin vielä seurata jäikö ääni korjaamolle.
-
Mikä on tuon läpän tarkoitus? Mulla on egr ohjelmoitu pois niin onko silloin tuo läppäkin eliminoitu ja "kokoajan auki"?
Onko tuo läppä näitä uuden sukupolven härpäkkeitä? Minua myös kiinnostaa mikä tuon tehtävä on.
-
Onko tuo läppä näitä uuden sukupolven härpäkkeitä? Minua myös kiinnostaa mikä tuon tehtävä on.
Merkillinen "sammutusläppä" jos sen voi ohjelmoida pois ja arvatenkin saa silti moottorin sammutettua :2funny: Taitaa olla käännöskukkanen
-
Mainio dokumentti:
https://www.volvoclub.org.uk/tech/NewCarFeatures2006-Technical.pdf
Ikävä kyllä juuri tuosta läpästä "numero 8" ei selosteta mitään
Edit: No niin, etsivä löytää: http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-121184.html. Eli väittävät että läppien tarkoitus on hätätilanteessa saada moottori sammuksiin, vähentää sammutuksen yhteydessä tapahtuvia ravistuksia ja tehostaa regenerointia rajoittamalla ilman saantia. Kuulostaa järkevälle etenkin tuo sammutus. Dieseliähän ei saa sammuksiin millään jos se saa jostain kautta imettyä moottoriöljyä. Tuo läppä se taitaa minullakin reistailla kun välillä sammuu silkipehmeästi ja välillä niinkuin kiinnileikannut Zetori. En ole koskaan Zetorilla ajellut mutta sellainen "kielikuva" tuli mieleen :)
-
Jatketaanpa vielä. Ruotsin kautta Ranskaan. Saksassa matkavauhti välillä oli 170km/h mittariin sain 215km/h.
Eli lopullinen hyytyminen tapahtui Ranskan moottori tiellä 130km/h vauhdissa lämpöä +31, oli hankala ajaa ohituskaistalta tiensivuun kun isompi auto vieressä ja myös takana auto, moottori sammuksissa.
Onneksi oli kasko jonka kautta sai hinauspalvelun...
Korjaus tuli maksamaan 1152,16 myös yhden suuttimen vaihtoivat samalla.
Nyt remontin jälkeen auton sammuminen tapahtuu nopeammin.
Toinen piirre mihin vaimo kiinnitti huomion ajonaikainen "sirinä" on poissa.
Toki paluu matka ei ihan ongelmitta mennyt Saksan moottoritiellä vauhtia 130-150km/h lämpöä +31-33. Posaus ihan kuin renkaan alle olisi jäänyt jotain, ja taas moottori sammui. Ja jälleen ohituskaistalta kikkailu sivutielle moottori sammuksissa.
Heti yritin käynnistää muutaman kerran, onnistumatta siinä.
Konepelti auki eihän sieltä mitään silmämääräistä vikaa havaittavissa.
Vaimo soittamaan hinauspalveluun(Suomen kautta SOS),sillä välin päätin yrittää käynnistystä ja nyt auto lähti käyntiin.
Päätin nyt ei nopeutta nosteta kovinkaan korkeaksi (Kyllä sapetti olisi mukava ollut kokeilla huippuja ja pitää matkavauhti siinä 170km/h :'() ja loppumatka n.1500km ongelmitta kotiin.
Tuntuu kuin polttoaine järjestelmä ei siedä korkeita lämpötiloja.
Kysymys, mistä sammuminen voi johtua?
Johdot tarkoitus käydä läpi, missä kohtaa niiden eristeet yleensä kuluu puhki?
Ja mikä mahdollisesti polttoaine puolella on se mikä kuumemisen takia aikaan saa sammumisen?