Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: hanva - 12.07.2017, 15:30:47

Otsikko: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma ratkaistu)
Kirjoitti: hanva - 12.07.2017, 15:30:47
Noniin mun vuoro alkaa taistelemaan foorumin yleisimmät vian kanssa  :)

Vikakuvaus: maltillisesti kiihdytettäessä lyö tehot pois ja ilmoittaa "moottori vaatii huollon".  Vikakoodi tuttu 6805. Tapahtuu siis suht alhaisilla kierroksilla ( +-2000) vedon ollessa kovimmillaan. Ei siis ongelmia mikäli nostelee kierrokset ensin lähemmäs 3000 ja polkaisee vasta sitten. Paikallaankin kärsii antaa kierroksia tappiin saakka ilman ongelmia.

Kyseessä siis 450 tkm ajettu automaatti. Sen verran oon lukenut foorumilta että vika on joko moottorin kumityynyissä, jarrutehostajassa, ahtopaineen säätösolenoidissa tai turbon siipien jumissa.

Miten näitä vaihtoehtoja olisi järkevin lähtä purkamaan ilman että tarvii vaihtaa summanmutikassa uusia osia?

Solenoidin sihdin olen puhdistanut. Letkut on ehjät...kylläkin aika löysän oloiset. Jarrutehostin kyllä välillä sihahtelee hyttiin mutta ei siis sihise kokoaikaa. Semmoinen huomio vielä että tyhjäkäynnillä konehuoneesta kuuluu säännöllisesti pieniä sihahduksia aivan kuin painetta pääsisi jostain ylivuoto venttiilistä. Sihahdukset eivät ole äänekkäitä. Kuuluvat juuri ja juuri kun kuuntelee vieressä konepelti auki.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia
Kirjoitti: sikalintta - 12.07.2017, 20:59:54
jos siitä säätösolenoidista on kalvo revennyt niin tekee myös tuota, saatko ehjää lainaksi joltain että vois koittaa.

Kaveri korjasi omansa pikaliimalla ja hyvin on toiminut niinkin  :)
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia
Kirjoitti: sikalintta - 12.07.2017, 21:02:59
Ja tuohon siipien jumimiseen auttaa kun antaa vähän monoa sille. Omakohtaista kokemusta tästä. Pari viikkoa ajelin pitempää pätkää manuaalin kolmosella/nelosella niin ainakin toistaiseksi pysynyt limp mode poissa

En tosin katsonut edes mitä vikakoodeja tuosta tarjoili.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia
Kirjoitti: hanva - 12.07.2017, 21:23:13
Oon kyllä parin viikon ajan rankaissut vollea aika huolella, että luulisi siipien jumien olevan auki mikäli tuolla konstilla yleensä niitä saa auottua.

Ei löydy ketään jolta voisi lainata testiin. Tietenkin jos foorumilaisilla olis lainata? Sijainti Oulunsalo....
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia
Kirjoitti: hanva - 12.07.2017, 21:35:54
En tiedä onko tällä tekemistä asian kanssa mutta koko homma alkoi pari kuukautta sitten ensimmäisellä vikakoodilla. Pikku hiljaa nämä lisääntyivät kunnes pari viikkoa sitten moottori meni kokonaan vikatilaan eikä auttanut vaikka virtoja käytti pois. Silloin hoksasin että kuskin puoleinen turbon letku oli irronnut. Ajattelin että no siinäpä se vika olikin....että oli ollut ensin irtoamaisillaan saaden ilmaa sitä kautta ja lopuksi irronnut kokonaan. Mutta eipäs vika korjaantunutkaan vaikka tarkistin putken ja laitoin kunnolla kiinni.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia
Kirjoitti: hanva - 12.07.2017, 22:00:15
Jatketaan yksinpuhelua....Onko tuon 6805 koodin alla ns. useampia eri vikoja? Mulla se ilmoitti: Ahtopaineen sääntely, virheellinen virtaus - katkonainen.

Huomasin kun irrotin solenoidia että sille tuleva virtapiuha oli aika hauras. Suojakuori irronnut ja johdot paljaina (ei kuparia näkyvissä) Voisiko tuota liitäntä jotenkin testata että onko virransaanti kunnossa?
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia
Kirjoitti: MysteerI - 13.07.2017, 02:06:01
Vikakuvaus: maltillisesti kiihdytettäessä lyö tehot pois ja ilmoittaa "moottori vaatii huollon". 
tuohon voisin lisätä että itellä joskus sama juttu. mutta vikana oli ahto putki irti sen ku laitto kiinni niin loppu vikaki..
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia
Kirjoitti: hanva - 13.07.2017, 06:46:47
Vikakuvaus: maltillisesti kiihdytettäessä lyö tehot pois ja ilmoittaa "moottori vaatii huollon". 
tuohon voisin lisätä että itellä joskus sama juttu. mutta vikana oli ahto putki irti sen ku laitto kiinni niin loppu vikaki..
Mikä noista putkista on ahtoputki? ts. montako eri putkea tohon järjestelmään kuuluu ja onko ne kaikki kumiputkia? Olen tarkistanut kolme putkea jotka näkyvät moottoritilassa ylhäältäpäin katsottaessa.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia
Kirjoitti: Mustalaatikko - 13.07.2017, 10:09:58
En ole vaihtanut mutta muistelen että eikös siellä moottorin alla kulje se usein hajoava putki

 tuo kun pohjamuovi pois tieltä(ei vaikeaa)
(https://thumb.ibb.co/c6CAkF/oljypohja_ja_putki.jpg) (https://ibb.co/c6CAkF)
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia
Kirjoitti: anssi68 - 13.07.2017, 10:20:10
En ole vaihtanut mutta muistelen että eikös siellä moottorin alla kulje se usein hajoava putki

Jep, kannattaa ottaa moottorin alta suoja pois ja katsella sen putken kunto.
Jos ajettu kiville tms, niin haljennut tai muuten revennyt.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia
Kirjoitti: hanva - 13.07.2017, 10:22:04
Kiitoksia tiedoista pitää ottaa auto nosturille tänään ja tarkistaa.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia
Kirjoitti: AnteroV70 - 13.07.2017, 10:25:12
Moro.

Jos torque tms. Softa millä näet livedataa niin katso ahtopaine-anturin arvo kun kone seis ja käynnissä.

Itsellä se oli karvan koholla ja luuli että oli ahtoja vaikka tyhjäkäynnillä. Arvo ei juuri muuttunut vaikka oli seis.

Näytti taas ajaessa liikaa ahtoja.

Välijäähyn ahtopaine anturi oli hajonnut.

Sillä suljet sen pois.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia
Kirjoitti: hanva - 13.07.2017, 16:37:52
Noniin. Alaputki tarkistettu..ehjä. Vika taisi löytyä. Tulpattiin moottorin tyynyille menevä letku. Ensimmäisessä testiajossa löi vielä yhden vikakoodin mutta sen jälkeen on toiminut. Olen nyt ajellut ja testaillut kaikenlaisia kiihdytyksiä mutta vikakoodi loistaa poissaolollaan. Pitää nyt muutaman päivän ajan ajella ja ellei vikaa ilmene niin lyön letkun takaisin ja toivon vikakoodin ilmaantuvan, että päästään tyynyjen vaihtoon.  Semmoinen huomio tässä on tullut vollea polkiessa että yläkierroksilla kun vauhtia alkaa olla puolitoistasataa veto ikäänkuin seilaa. Voisiko kyseessä olla automaattilaatikon arpominen vai meneekö turbon puolelle?
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia
Kirjoitti: Mustalaatikko - 13.07.2017, 16:42:35
Jotkut on kai savulla paikantaneet alipainevuotoja.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: hanva - 14.07.2017, 17:53:25
Ei näköjään pidä nuolaista...jne. Tänään ilmaantui taas vikakoodi rampissa, mutta vikatila poistui ilman sammuttamista kun pääsin motarille. Selkeästi kuitenkin kumityynyille menevän letkun tulppaaminen auttoi koska kahden päivän aikana ainoastaan edellämainittu vika ilmaantui mikä poistui itsestään. Yksi oire mikä tuli tulppaamisen jälkeen on puolella kaasulla vedon seilaaminen kiihdyttäessä.

Kumityynyt menee nyt kuitenkin vaihtoon mutta mitä sitä seuraavaksi keksisi?

Onko siitä forten turbo cleanerista mitään taikaa?
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: Mustalaatikko - 14.07.2017, 18:25:58
Kokemuksia mr. musclella turbon putsauksesta löytynee foorumin haulla.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: hanva - 14.07.2017, 18:47:35
Löytyisikö oulunseudulta seppää joka voisi suorittaa ton turbon puhdistuksen. Asiallista korvausta vastaan tietenkin. Auto on kuitenkin sen verta iäkäs ettei oo haluja maksaa wetterille auton hankintahintaa jo siitä että sanoo käsipäivää.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: sikalintta - 14.07.2017, 19:06:49
katoitko että se solenoidin kalvo  on varmasti ehjä/puhdas, ei välttämättä pelkän sihdin putsaus auta. Halvin ainakin aloittaa tuosta
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: hanva - 14.07.2017, 19:18:21
katoitko että se solenoidin kalvo  on varmasti ehjä/puhdas, ei välttämättä pelkän sihdin putsaus auta. Halvin ainakin aloittaa tuosta

No en muutakuin otin sen muovisen hatun ja pyyhin varovaisesti paskan pois siitä sihdistä (oli aikalailla tukossa) ja sitten ruutailin jarrucleanerilla ja pyyhin varovasti puhtaalla liinalla. Muuta toimenpiteitä en uskaltanut/ osannut tehdä.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: sikalintta - 14.07.2017, 19:24:16
kampee se korkki auki ja kurki kalvoa, videolta mallia

https://youtu.be/dkPuEmwP4oQ
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: hanva - 14.07.2017, 19:52:10
Kiitos. Pitääpä ottaa uudelleen irti ja tutkia.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: Mustalaatikko - 14.07.2017, 22:09:23
Näköjään alipainemittarilla helposti testaa sen Pierburgin venttiilin https://www.youtube.com/watch?v=qvpjhN-2DdI (https://www.youtube.com/watch?v=qvpjhN-2DdI) , muistaakseni tuo ilmanputsarin luona oleva on samanlainen kuin TCV siellä imusarjaan menevän egr-putken takana
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: hanva - 18.07.2017, 10:40:11
Päivitystä tilanteeseen...

Vnt-solenoidi puhdistettu perusteellisesti ja tarkistettu että kalvo on ehjä sekä todettu että sylinteri liikkuu takertelematta.

Sen jälkeen kun moottorin tukityynyt tulpattiin pois pelistä niin vika on tullut vain kahdesti ja kilometrejä sekä testikiihdyttelyjä on tullut runsaasti. Huomenna joka tapauksessa kumit menevät vaihtoon ja tarkoitus on kokeilla forten turbo cleaneria tankkiin.

Onko seuraava sitten turbon puhdistus mekaanisesti vai tuleeko jotain muuta mieleen mitä voisi ottaa huomioon?
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: Itsok - 18.07.2017, 21:19:38
Jahas, olen aikaisemmin taistellut ahtopaineongelmien kanssa ja olen tähän asti selvinnyt niistä puhdistamalla turbon uuninpuhdistusvaahdolla.
Onglemat on taas tulleet jo keväällä ja enää ei oikein tunnu järkevältä jatkaa vastaava tekohengittämistä. Apu tuntuu vaan olevan joka kerta lyhyempi ja vikatila tulee nykyisin jo aika herkästi. Turbolla on jo kuitenkin takna sen 333tkm, joten olen jo henkisesti valmis vaihtaman kunnostetun tilalla ennen syksyä.

Mutta ahtopaine ongelmat ei ole kuitenkaan aivan selkeät. Useimmiten varovaisesta kiihdytyksestä huolimatta limbmode (moottori vaatii huollon) ja vikakoodiksi ecm-6805. Auto toimii vasta normaalisti kun sen käynnistää uusiksi. Mutta välillä sopivalla kevyellä kaasun käytöllä ja isommalle vaihteelle vaihtamalla limb mode poistuu ja auto toimii normaalisti. Sama vikakoodi kuitenkin löytyy aina.

Jos olen ymmärtänyt oikein niin tuo jälkimmäinen oire viittaisi ahtopaineen karkaamiseen. Auto myös savuttaa mielestäni enemmän kuin aiemmin kovassa kiihdytyksessä. Kuitenkin jos tekee useita vetoja niin savua ei kiihdytyksessä enää tule. Ajoin tässä pitkän pätkän rauhallisesti  maantietä ja ryntäytin moottoria ehkä' kymmenen kertaa paikallaan ja maahan jäi 40cm musta noki läntti. ajoin vastaavan pätkän maantietä takaisin, joka sisälsi enemmän kovia kiihdytyksiä ja vastaavassa ryntäytyksessä ei tullut maahan kuin 10cm läntti.

Kävin tänään kaikki ahtoputket ja liitokset läpi. Kaikki klemmarit oli kiinni, mutta meni kuitenkin helposti vähän kireämmälle. Putket ja letkut oli ehjiä ja ennen turboa olevat letkut eivät menneet lyttyyn ryntäytyksessä. Tutkin välijäähdytyintä alakautta silmäilemällä lampun kanssa ja se oli aivan kirkas ja puhdas eikä pullistumia näkynyt.

Alipainejärjestelmä piti mittarin mukaan hyvin staattisen alipaineen ja myös koneen käydessä alipaine oli saman verran kuin pari vuotta mitä mittasin.

Vnt solenoidi jäi irroittamatta ja tutkimatta vielä (pöljä sai katkastua imusarjalle menevän letkun kiristysklemmarin ruuvin. Klemmari pitää, mutta pitää rikkoa että sen saa pois) Olen puhdistanut solenoidin muistaakseni 2014 kun näitä ongelmia tuli ekan kerran vastaan.

Ryntäytyksessä kuitenkin välillä kuuluu dumppimainen ääni, viittaisiko tämä solenoidin huonoon toimintaan ja tuohon jälkimmäiseen onglemaan kiihdyttäessä?

Jokatapauksessa näyttää nyt siltä että pitää uusia turbo ennen syksyä ja mielellään sitä ennen teettää suuttimiin remppa. Luulen että ne laskee vähän omiaan polttoainetta ja karstottaa pakopuolta ylimääräistä. Tulee myös eka talvi kun joudun enemmän harrastamaan kylmäkäynnistyksiä ja haluan varmistaa auton käynnistymisen ja joku/jotkut suuttimet vuotaa dieseliä vähän venttiilikopan päälle.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: Itsok - 18.07.2017, 21:24:02
Näköjään alipainemittarilla helposti testaa sen Pierburgin venttiilin https://www.youtube.com/watch?v=qvpjhN-2DdI (https://www.youtube.com/watch?v=qvpjhN-2DdI) , muistaakseni tuo ilmanputsarin luona oleva on samanlainen kuin TCV siellä imusarjaan menevän egr-putken takana

Tämä täytyykin vielä testata tässä lähipäivinä.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: hanva - 19.07.2017, 17:12:49
Tyynyt vaihdettu ja kyllä täytyy sanoa että en oo tiennytkään kuinka pehmeä kyyti voi olla volvossa. Edeliisestäkin V70 oli nähtävästi noi tyynyt loppu kun en oo paremmasta osannut haaveilla. Nyt ei täristä yhtään hyttiin. Vikatila on ainakin toistaiseksi loistanut poissaolollaan ja muutenkin kiihdyttäessä auto käyttäytyy normaalimmin. Veto ei seilaa eikä piikkejä ilmene vaan on kuminauhamainen niinkuin joku tuota kuvaili. Sitä vain ihmettelen että jos vika oli kokonaan noissa tyynyissä niin miksi tulppaaminen ei poistanut sitä kokonaan ja veto seilasi ja oli levoton....
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: Mustalaatikko - 19.07.2017, 17:23:28
Mites iso homma oli ja mitkä tyynyt vaihdoit? Ennakoin oman identtisen auton tulevaisuutta ;)
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: hanva - 19.07.2017, 18:18:00
Moottorin alapuoliset edestä ja takaa. Ne jotka toimivat alipaineella. Parin tunnin homma. Etummainen oli helppo. Takimmainen vähän hankalampi kun on ahtaampi työskennellä.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: hanva - 19.07.2017, 18:24:52
Lisäys vielä....tyynyjen vaihdon jälkeen ahtopaineetkin pysyivät max 1.3 bar
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: ämkoo2 - 19.07.2017, 19:20:31
Tämä aihe onkin mielenkiintonen. Omistanut jonkinaikaa v70 -03  2.4 D5. Autolla ajeltu 300 000km. Alkoi kohta auton ostamisen jälkeen herjaamaan tuota moottori vaatii huollon >:( No sitä olen alkanu paikallistamaan ja kokonaan ei ole vikaa saatu poistettua. Alotin välijäähystä joka oli öljynen alalaidasta, ja kolhittu ruttuun. Varaosaliikkeeseen tilaamaan uutta joka tuli jo seuraavana päivänä. 280ekeä maksoi uusi ja suu vaahdossa asentamaan. No tohinat kiihdyttäessä hiljeni hiukan mutta sama herjaus tuli ajotietokoneeseen kiihdyttäessä ??? No foorumeita selailemaan, ja ahtopaineen säätöventtiili joka on lohkon kyljessä imusarjan alla. Venttiili irti ja tutkimaan. Sihti oli paskaa täynnä ja aika epätoivosen olonen kapistus saada kunnolla putsattua :idiot2: . Putsailun jälkeen venttiili takas paikolleen ja testaamaan. Ei mitään vaikutusta. No varaosiin soittoa ja uutta kyselemään. Uusi löytyi helposti varaosanumerolla ja hinnaksi 160ekeä. Tuossa vaiheessa jo vitutti nuo vikailmot nii paljon, ajattelin että laitetaa ny kerranki uutta nii kauan että vika löytyy makso mitä makso. Seuraavana päivänä uus venttiili liikkeestä ja taas asenteluhommiin. Tällä kertaa koeajolla tuli tuntua että ollaan lähempänä ratkaisua mutta ei siltikään napakymppiä. Parin kiihdytyksen jälkeen limpmode päälle, ei tosin tullut yhtä herkästi kuin ennen. Kaikki ahtoputket ja letkut on ehjiä, tänään vielä tarkistelin uuestaan. Kiihdyttäessä kuuluu dumppimaista vislailua, aivan ko ois joku tosi pieni reikä jossain ahtopuolella. Tutkiminen jatkuu ja malporoa menee  :idiot2:
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: Itsok - 19.07.2017, 19:44:02
Tämä aihe onkin mielenkiintonen. Omistanut jonkinaikaa v70 -03  2.4 D5. Autolla ajeltu 300 000km. Alkoi kohta auton ostamisen jälkeen herjaamaan tuota moottori vaatii huollon >:( No sitä olen alkanu paikallistamaan ja kokonaan ei ole vikaa saatu poistettua. Alotin välijäähystä joka oli öljynen alalaidasta, ja kolhittu ruttuun. Varaosaliikkeeseen tilaamaan uutta joka tuli jo seuraavana päivänä. 280ekeä maksoi uusi ja suu vaahdossa asentamaan. No tohinat kiihdyttäessä hiljeni hiukan mutta sama herjaus tuli ajotietokoneeseen kiihdyttäessä ??? No foorumeita selailemaan, ja ahtopaineen säätöventtiili joka on lohkon kyljessä imusarjan alla. Venttiili irti ja tutkimaan. Sihti oli paskaa täynnä ja aika epätoivosen olonen kapistus saada kunnolla putsattua :idiot2: . Putsailun jälkeen venttiili takas paikolleen ja testaamaan. Ei mitään vaikutusta. No varaosiin soittoa ja uutta kyselemään. Uusi löytyi helposti varaosanumerolla ja hinnaksi 160ekeä. Tuossa vaiheessa jo vitutti nuo vikailmot nii paljon, ajattelin että laitetaa ny kerranki uutta nii kauan että vika löytyy makso mitä makso. Seuraavana päivänä uus venttiili liikkeestä ja taas asenteluhommiin. Tällä kertaa koeajolla tuli tuntua että ollaan lähempänä ratkaisua mutta ei siltikään napakymppiä. Parin kiihdytyksen jälkeen limpmode päälle, ei tosin tullut yhtä herkästi kuin ennen. Kaikki ahtoputket ja letkut on ehjiä, tänään vielä tarkistelin uuestaan. Kiihdyttäessä kuuluu dumppimaista vislailua, aivan ko ois joku tosi pieni reikä jossain ahtopuolella. Tutkiminen jatkuu ja malporoa menee  :idiot2:

Oliskohan perinteisesti turbon johdesiivet jumissa?
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: Itsok - 19.07.2017, 19:51:03
Jahas, olen aikaisemmin taistellut ahtopaineongelmien kanssa
...
...

Vnt solenoidi jäi irroittamatta ja tutkimatta vielä (pöljä sai katkastua imusarjalle menevän letkun kiristysklemmarin ruuvin. Klemmari pitää, mutta pitää rikkoa että sen saa pois) Olen puhdistanut solenoidin muistaakseni 2014 kun näitä ongelmia tuli ekan kerran vastaan.

Mittasin tuon ekan alipaineohjainventtiilin (ilmanputsarin edessä) ja se näyttäisi toimivan aivan oikein.
Rikkinäisen klemmarin sain purettua ja putsasin karstamoskat egr:n puolelta ja tarkoitus oli tutkia solenoidi myös, mutta alkoi satamaan, niinn löin ahtoletkun paikalleen.

Kävin iltapäivällä ostamassa ryöstöhintaisen obd-palikan ja ostin torquen että pääsin tutkimaan ahtopaineita. Nollaa näyttää sammuksissa ja tyhjäkäynnillä, joten anturi lienee kunnossa. Mutta ahtopaineet nousee aika vauhdilla pienestäkin vedätyksestä. 1.0bar tulee melko kevyelläkin kaasulla ja 1.5 jos polkee kaasun pohjaan ajossa. Kauan ei kärsi moisella ahtopaineella ajaa, kun limbmode iskee.

Usko on vahva että turbon johdesiivet on kovasti jumissa, mutta pitäisikö tuo solenoidi kuitenkin purkaa ja puhdistaa?
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: ämkoo2 - 19.07.2017, 20:03:43
Turbon puhdistusta mrMusclella oon miettinyt, alkaisko kokeilemaan ::) mistä kautta ois järkevin laittaa litkut sisään? Lueskelin tuossa että polttoainesuodattimen vaihdollaki on eliminoitu kyseisiä vikoja pois mutta tuskin se noihin turbon outoihin vislauksiin vaikuttaa.. ja tuo egr käyn ohjelmoimassa pois käytöstä heti ensviikolla ku kerkeää, on tieten jo kerinny sotkemaan paikkoja iha tarpeeksi :-\ sitä Forten turbocleaneria tuli pullollinen lorautettua tankkiin alkukesästä mutta ei siitä mitään vaikutusta huomannu, paitti lompakko keveni 40e pienestä tilkasta ihme ainetta :2funny:
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: Itsok - 19.07.2017, 20:11:28
Konehuoneen puolelta lämpösuoja pois, pakoputken kaksi mutteria samalta puolelta irit alakautta sitten viimeinen ruuvi ja pakoputken kannatusruuvi irti. Yläkautta olen ruutannut ite vaahdot pakopesään. Joskus älysin ottaa painepullosta suuttimen irti ja ohuen letkun suuttimeen ja letkun turbon syövereihin. Alipeinkellon alipaineliittimeen yrkkäsin silikoniletkulla varustetun Ison ruiskun ja sillä tein samaan aikaan jumppaa siiville kun annoin vaahdon vaikuttaa.

Huvi on vaan ollut aika lyhytkestoinen ainakin omalla osallani. ~20tkm on aina vaahto auttanut. Eka paikka mistä kysyin vaihtoturboa oli 529e, kaikki tiivisteetkin näytti olevan hyllyssä, niin taidan kesälomalla vaihtaa kunnostetun tilalle.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: ÖÖ. - 20.07.2017, 10:09:59
Konehuoneen puolelta lämpösuoja pois, pakoputken kaksi mutteria samalta puolelta irit alakautta sitten viimeinen ruuvi ja pakoputken kannatusruuvi irti. Yläkautta olen ruutannut ite vaahdot pakopesään. Joskus älysin ottaa painepullosta suuttimen irti ja ohuen letkun suuttimeen ja letkun turbon syövereihin. Alipeinkellon alipaineliittimeen yrkkäsin silikoniletkulla varustetun Ison ruiskun ja sillä tein samaan aikaan jumppaa siiville kun annoin vaahdon vaikuttaa.

Huvi on vaan ollut aika lyhytkestoinen ainakin omalla osallani. ~20tkm on aina vaahto auttanut. Eka paikka mistä kysyin vaihtoturboa oli 529e, kaikki tiivisteetkin näytti olevan hyllyssä, niin taidan kesälomalla vaihtaa kunnostetun tilalle.

Täällä tuo sama moottori vaatii huollon ongelma. Onko vinkkiä miten nelivetomallissa pääsee pultteihin käsiksi kun tuo kulmavaihde näyttää estävän pääsyn alakautta lähellekkään turboa?
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: Hifilux - 20.07.2017, 11:57:43
Tuo Mr. Muscle turbon puhdistus on kyllä tosiaan vain väliaikainen ratkaisu. Itse purin yhdestä VAG-konsernin tuotteesta alipaineohjatun VNT-ahtimen irti sen jälkeen kun olin pessyt sitä muskelilla pari kertaa. Kyllä se siinä kohtaa selvisi, kun turbon pakopuolen avasin, että eihän se vaahto voi mennä sinne VNT-siivikon akseleille, jotka siellä jumittaa. Siivistä lähtee enimmät karstat vaahdolla, mutta ei muuta. En ole aiemmin koskaan ahtimia rassannut, mutta kun tosiaan turbo oli pöydällä purettuna ja asian kanssa vähän järkeili, niin kyllä tuo vaahtojen kanssa touhuaminen on melko turhaa. Itse jynssäsin pakopuolen naftan kanssa pienellä harjalla mahdollisimman puhtaaksi ja pesin VNT-siivikon ultraäänipesurilla niin, että siitä lähti silmämääräisesti kaikki paska pois ihan kirkkaalle metallille. Sormin kokeillessa siivet liikkuivat herkästi. No puoli vuotta ajelin ja sitten oli taas turbo jumissa. Juurikin vaihdetta vaihtaessa jumiva turbo aiheuttaa suhahtelua, kun ahtaa liikaa ja menee pidemmissä vedätyksissä limp modeen. Alipainesolenoidi ja alipaineletkut voivat tuota myös aiheuttaa, eli ne voi koittaa vaihtaa, mutta jos turbo on jumissa, niin kyllä se on uuden ahtimen osto edessä. Sama juttu noissa tuntuu olevan automerkistä ja mallista riippumatta.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: hanva - 20.07.2017, 15:42:35
Uskaltaisin nyt jo sanoa että mulia vikakoodi korjaantui loppujen lopuksi moottorin kumityynyjen vaihdolla. Pari päivää on nyt testejä takana eikä yhtään vikailmoitusta. Vikaa etsiessä tuli toki puhdistettua perusteellisesti vnt-solenoidi. Se tässä on tullut huomattua foorumia selatessa että moottori vaatii huollon ilmoituksen takana saattaa olla useampi eri vikakoodi ja saman vikakoodin takana useampi eri vika. Olisi hyvä jos joku asiantuntevampi kokoaisi tänne wikityypisen topicin missä olisi eri vikakoodien taakse kätkeytyvät yleisimmät viat ja vähän kuvausta millaisissa tilanteissa vika ilmenee. Sillä kun on eri merkitys iskeekö vika kierrosten ylittäessä esim.3000 vai vedossa pienillä kierroksilla.

Sitä vielä kyselisin että miksi tyynyille menevän letkun tulppaaminen ei auttanut täysin vaan vikakoodia ilmeni parikertaa mutta tyynyjen vaihdon jälkeen kaikki toimii moitteettomasti. Oli lähellä että olisin jättänyt tän perusteella tyynyt vaihtamatta kun ajattelin että ei se vika niissä ollutkaan. Toimiiko ne tyynyt kuitenkin jolloin tavalla järjestelmän osana eritavalla kun että ne on tulpattu pois pelistä kokonaan?
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: Mustalaatikko - 20.07.2017, 16:19:59
On tosiaan monta tapaa saada tuo koodi. Anopin d5:ssä kovemmassa kiihdytyksessä se tuli pärinän saattamana kun egr-putki oli poikki
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: Itsok - 20.07.2017, 19:34:30
kampee se korkki auki ja kurki kalvoa, videolta mallia

https://youtu.be/dkPuEmwP4oQ

Jahas. Löytyköhän yksi vikakohde minun volvosta.
Purin solenoidin videon mukaisesti ja mielestäni akseli liikkui hyvin eikä verkko ollut juurikaan likainen. Akselissa oli hyvin vähäistä hapettumaa tai kovettunutta likaa ja hion sen varovasti pois. Niin tai näin, mutta volvon ahtopaineet laski kuitenkin oikeisiin lukemiin. Eli piikkaa 1.3 bar ja laskee vedon jatkuessa 1.0-1.1 bar torquen mukaan. Kävin polkemassa pakkovaihteilla lentäviä vetoja ja motarinramppia automaattiasennossa. Ei häiriöilmoitusta, limbmodea eikä ylimääräistä ahtopainetta.

Toki ilo voi taas olla lyhyt ja solenoidi vaan jaksaa paremmin ohajta jumiutumisen partaalla olevaa turboa, mutta ajetaan nyt toistaiseksi näin ja pidetään turborahat jemmassa.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: ÖÖ. - 01.08.2017, 20:40:54
Mäkin jo tässä tuulettelin että nyt löyty vika kun tuo TCV/solenoidi näytti alipainetesterillä vuotavan. No uutta tilalle ja siinä ihan sama juttu eli pikkuhiljaa alipaine katoaa. Ehkä kuuluu toimia niin? Rivakka kiihdytys edelleen nostaa paineet ylös ja "moottori vaatii huollon" paukahtaa ruutuun.

Moottorin kumityynyistä etummainen vuosi, vaihdoin mutta vaihto operaation yhteydessä ilmeisesti takimmainenkin sai senverran liikuntaa että nyt sekin vuotaa.  :buck2: Vikailmotus tulee kuitenkin aina korkeammilla kierroksilla 2000 - 3000 rpm eli kumityynyillä ei pitäis sen suhteen olla merkitystä.

Seuraavaks varmaan turbo irti ja putsaushommiin. Onko vinkkejä miten irtoaa parhaiten nelivetomallista?
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: hanva - 02.08.2017, 10:39:51
Päivitystä mun tilanteeseen. Moottorin kumityynyjen vaihdon jälkeen vika loisti poissaolollaan mutta ilmeni jälleen parin viikon kuluttua satunnaisesti. Eilen vaihdoin jarrutehostimen ja huomasin vaihdon yhteydessä että alipainepumpulta lähtevä ohut putki oli irti ja kumipiippu joka tulee pumpun päähän oli halkeillut ja todella löysä. En ole varma onko putki ollut ennemin irti vai irtosiko tuossa tuoksinassa mutta joka tapauksessa toi huonokuntoinen kumipiippu on varmasti sotkenut alipainejärjestelmää. Käyn tänään hakemassa uuden ja katsotaan miten käy.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: Itsok - 02.08.2017, 12:46:33
Päivitetään nyt minunkin tilannetta. Limb mode tulee yhä satunnaisesti kovissa kiihdytyksissä, mutta kohtuullisen harvoin. Yleensä jos on kuuman koneen sammuttanut ja lähtee ajamaan lyhyen tauon jälkeen, niin kohtuullinenkin vedätys saattaa aiheuttaa häiriön. Muuten on antanut kyllä kiihdyttää kaasupohjassakin. Täytyisi jaksaa vielä testata paineistaa koko imujärjestelmä ja mittailla ahtopaineita uudestaan.

Muuten ajattelin ajella tässä ~kuukauden päivät ja tarkkailla tilannetta. Jos ei pahene niin olkoon taas ensi vuoteen :D
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: hanva - 03.08.2017, 23:31:28
Toivossa on hyvä elää mutta mun ahtopaineongelmat näyttäisivät ratkenneen ilman sitä kalleinta vaihtoehtoa eli turbon vaihtoa. Mun kohdalla oli oikeastaan koko alipainejärjestelmä sökönä. Kumityynyt rikki, jarrutehostin vuoti ja alipainepumpulta lähtevän putken kumipiippu rispaantunut ja halkeillut. Ihmettelen että järjestelmä on toiminut näinkin hyvin näistä huolimatta.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: Mustalaatikko - 03.08.2017, 23:32:40
Huomasiko sen jarrutehostimen vuodon sihinästä tai jarrujen toiminnasta?
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma jatkuu)
Kirjoitti: hanva - 04.08.2017, 11:14:48
Huomasiko sen jarrutehostimen vuodon sihinästä tai jarrujen toiminnasta?

Sihinästä.
Otsikko: Vs: V70 D5 -03 ahtopaineongelmia (ongelma ratkaistu)
Kirjoitti: Tome- - 04.08.2017, 11:23:28
Mä oon miettiny ton oman 2007 V70 2.4D:n alipaineletkujen uusimista ihan että sais vikakohdat poistettua ainakin siltä osin. Mutta millaistahan silikoniletkua tonne ostais ja kuinka monta metriä? 3mm ja 5mm näkyy yleisesti netistä löytyvän ainakin, mutta mitähän sitä tarvii? :D