Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Jamppas98 - 13.07.2017, 23:33:52
-
Mikähän b230k solexin sisakki kaasarilla varustettua volvoa on riivannut kun ei oikein toimi oikein välillä. 2 kertaa on tehnyt niin kun menee parin tunnin jälkeen starttaamaan niin saa sahata käyntiin melkein akun tyhjäks ennenkuin lähtee ja sitten röpeltää ja booaa kun enemmän antaa kaasua ja herää parin sekunnin röpeltämisen jälkeen vasta? Välillä kulkee taas normaalisti >:( bensansuodatin vaihdettu ja sytkää käännelty mut ei vaikuta mitenkään, lisäks auto käy liian laihalla. Imusarjan tiiviste on vaihdettu kansirempan yhteydessä sekä virranjakajan pyörijä. Voiko koho imeä bensaa ihteensä jos kaasari on käynyt jotenkin kyljellään ja pitääkö 2kurkun aueta jotenkin mekaanisesti kun vivusto ei ainakaan mulla sitä aukase, jelppiä tarvittas kun käyttöauto kyseessä joten kiitoksia jo etukäteen!!! 8)
-
Ikääntyneen kaasuttimen perusvaivoja:
- koho voi olla "vettynyt", eli ei kellu
- kanavissa voi olla kalkkeumaa/sakkaumaa
- alipainekalvot voivat olla venähtäneitä/kuluneita/puhki
- kaasuläppäakselit voivat takerrella (vaikuttaa varsinkin alipainetoimisella toisiokurkulla oleviin kaasuttimiin)
Eli minun vinkki tähän olisi, kaasutin pöydälle ja palasiksi. Tarkastaa kohon jossain astiassa, kelluuko bensassa. Loppu kaasutin palasiksi ja kaasuttimen runko + suuttimet ultraäänipesuriin (suuttimet yms. puretaan irti kaasuttimesta. kaasuläpät voivat jäädä paikoilleen, mutta tiivisteet ja kumikalvot yms. irti).
Pesurin jälkeen huolellinen paineilmalla kanavien puhaltelu ja kuivaaminen, jonka jälkeen huolellinen kasaus ja bensapinnan/kohon uimakorkeuden säätö (tähän löytyy varmaan jostain ohjeet). Mikäli tiivisteitä/kalvoja on mennyt rikki tai kuluneet (venyneet), ne vaihdetaan.
Sitten kaasutin paikoilleen ja tyhjäkäynnin kohdalleen säätö ---> koeajo.
Kaasuttimen kumikalvot ja tiivisteet eivät välttämättä kestä UÄ-pesuria, joten niitä en suosittele sellaisessa pestävän!
-
Eli tässä on alipaineohjattu toisiokurkku vissiin. Saako jostain kaasuttimen korjaussarjoja näihin?
-
Käykö b200k kaasarin korjaussarja tähän, Tai olisko kellää myyä ehjää kaasaria tähän vehkeeseen kun alkaa kyrpimään pikkuhiljaa tuo käynti tuossa autossa. Huomasin semmosen asian tänään kun tyhjäkäyntiä nostaa vähän korkeemmalle ja sammutat niin kone ei meinaa sammua vaan jää vielä nykimään ja hörisemään pariks sekunniks ??? Kuinkas tarkalla apuakselin merkki yleensä on jos se sattuis heittämään hampaanverran?? ::) ::)
-
Tuonne kun soitat niin varmasti rupeaa asiat järjestymään. Kannattaa varmaan ostaa /tilata samalla uusi koho niin ei jää ainakaan siitä kiinni. http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/
Tuo Solex on ihan hyvä kaasutin kunhan se on vain kunnossa ja säädöissään. Turhaan sitä porukka täällä parjaa. Kyse on yleensä huoltamattomista ja väärin säädetyistä kamppeista jotka sitten haukutaan lyttyyn.
-
Läppäakselin väljyys kannattaa tarkistaa ensi, turha siihen on osia tilata jos on väljä, ellei sitte holkita akselin reikiä tms.
-
Saako sen testattua sillä että suihkii ainetta sinne väliin jos käynti muuttuu?
-
Saako sen testattua sillä että suihkii ainetta sinne väliin jos käynti muuttuu?
Kyllä. Kannttaa nyt suihkii vähän joka paikkaa vuorotellen niin paljastuu onko imuvuotoo ja missä. Imusarjan tiiviste menee 3-4 pyttyjen välistä.
-
Oon nyt suihkinu kaikkeen maholliseen mistä vois ilmaa riipiä mutta eipä se juurikaan ole moksiskaan. Tänäaamuna töihin lähtiessä piti taas startata akku melkein tyhjäks ennenkuin lähti, ja kun matkaan pääsi niin kävi kokoajan huonosti ja ei antanut kaasuun paljoon koskea ja siihen sitten hyytyi volvo ylämäkeen yskien, paukkuen ja röpöttäen. Hetken aikaa starttailua ja odotin noin 10 min niin lähti käyntiin ja toimi taas normaalisti :2funny: ensiviikolle on kuitenkin tulossa nyt korjaussarja kaasuttimeen. Mistä kannattaisi ostaa kaikki sytkäosat puolasta lähtien ja minkähän hintasia mahtaavat olla?? ???
-
Siniseltä kannattaa ostaa ainakin puolan kansi, pyörijä ja sytytysjohtosarja. Reippaan huntin saat menemään mutta ovat myös toimivia ja pitkäikäisiä.
-
Toivottavasti ei haittaa jos lainaan tätä topiccia. Mulla on volvo penta aq145 , melkeen sama ku b230k. Onkelmana on että en saa sitä käymään millään tyhjäkäntiä. Enkä saa sytkää sädettyä alle 30asteen ilman et moottori sammuu. Vp manuaalin mukaan sytkän pitäis olla 6astetta ennen ykk. Mistä johtuisi että sytkä katoaa ku kierrokset laskee?
-
Toivottavasti ei haittaa jos lainaan tätä topiccia. Mulla on volvo penta aq145 , melkeen sama ku b230k. Onkelmana on että en saa sitä käymään millään tyhjäkäntiä. Enkä saa sytkää sädettyä alle 30asteen ilman et moottori sammuu. Vp manuaalin mukaan sytkän pitäis olla 6astetta ennen ykk. Mistä johtuisi että sytkä katoaa ku kierrokset laskee?
Tähän en osaa vastata mutta volvoon tuli vaihdettua tiivisteet ja heti käy paremmin eikä ole enää röpeltänyt ja lähtee käyntiin helpommin. Nyt vaan alkoi mietityttää bensankulutus, tuntuis vievän hiukan enemmän ja vähän nykii pintakaasulla. Muuten on hyvä että se kulkee taas!! ;D
-
Tuo pintakaasulla pätkiminen voisi viitata sytysongelmaan (kuten se huono käynnistyvyys aikaisemmin).
Tarkista puola. Muistelen että puolassa oli suositellut vastusarvot, jotain alle 1 ohmia. Jos eivät täsmää niin osta uusi puola. Kallis osa mutta löytyy vielä OEM-osana Volvolta, mistä se kannattaa ostaa.
Omassa B230K + Solex-Cisac OEM-puola kesti 20v ja 400000km kunnes käynnistysongelmat alkoivat.
Vennuj, vialllinen puola?
Näissä "uudemmissa" B230K-automoottoreissa on elektroninen moottorinohjaus (esim. Bendix-Rex) ja manuaalinen sytytyksen säätö ei ole mahdollista. Siis jos jakajan kannen alla on vain pyörijä tapahtuu säätö vain ECU-yksikön ja kampiakselin asentotunnistimen toimesta.
-
Tuli vaihdettua kampiakselin asentotunnistin ja puolalta lähtevät johdot niin loppui bensankulutus. Nyt tuli huomattua että läppäakseli vuotaa kaasarissa josta johtuu hytkyvä tyhjäkäynti. Miten pitäisi toteuttaa se uudelleen holkitus, ellei ole kellään kaasaria myydä ehjää? ;D
-
Hienoa!
Löysin vanhan kuitin vuodelta 2014. Volvon OEM puola B230K 213€ :o
(vanha puolakin löytyi, piti säilyttää kun oli niin kallis osa...)