Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: panzza - 15.07.2017, 16:19:10
-
Auto on v70 2.5t -05, autossa on brittifirmasta tilattu softa. Nyt on alkanut ilmenemään tehohäviöö hiukankin kovemmassa kiihdytyksessä. Ahdot hukkuu eikä palaa, ennenkuin käyttää akunkengän irti. Ei vikavaloa, eikä koodeja.
Kaikenlaisia testauksia on tehty ja nyt testasin paineilmalla hukkiksen, pitää paineet. Mutta kun vähänkin isommalla paineella, kuin puhaltamalla itse, puhaltaa ilmaa bypassin letkuun imusarjasta päin, alkaa välittömästi kuulua vinkuminen turbon suunnilta. Letku on ehjä. Kuinka bypass toimii ehjänä, pitääkö ilman mennä esteettömästi vai olla vastus? Ilmaa en puhaltanut kuin ihan hiukan ilmapistoolilla, rikoinko bypassin?
-
bypass venttiilin kalvossa on reikä/revennyt.
-
Vihdoinkin sain auton työnalle, nyt on ajeltu varovasti kuukausi. Turbo on pöydällä ja testasin irrallaan vielä cbv:n. Vuoto olikin kannessa eikä kalvossa. Tai oli kalvossa vika, tiivistysreuna oli aivan lytyssä ja ihme "lohmuilla" sekä kivikova. Vihellys kuului siis kalvon ja kannen välistä. Nyt paikallaan IpdUsan vahvistettu kalvo ja hienosti pysyy paine, kun ilmapistoolilla puhaltaa alipaineletkuun.
Tuntui vaan niin uskomattomalta, että vikakoodeja ei tule ja meno loppuu, kuin seinään kun ahdot nousi. Tilanne korjaantui, kun käytti akunkengän irti. Menisikö ilmanmäärämittari johonkin mystiseen vikatilaan ja nollaantuu, kun akku on hetken irti. Mutta jokatapauksessa, aivan selkeä vika löytyi, huomenna tiivisteitä ostamaan ja turbo kiinni ja testiä.
-
Tänään auto kasaan uudella cbv:llä ja toimii taas loistavasti. Brittifirman softakin pelaa taas oikein komeasti, kaikki teho löytyy.
-
Tuli sitten hiukan ennakoitua tuon toimimisen riemun kanssa. Tänä aamuna rekkaa ohittaessa taas kyykkäsi tehot. Voiko ahtopaineanturi, kaasupoljin tai ilmanmäärämittari vaikuttaa noin?
-
Onko nuo oireet tulleet sen uuden softan asentamisen myötä, vai toimiko auto uudella softalla ok aina tähän asti?
-
Toimi ok about kaksi viikkoa, sen jälkeen yhtäkkiä moottoritiellä hukkasi ahdot. Kävin äsken vielä tarkistamassa hukkaportin akselin, ei välystä. Ahtopaineensäädin on myös uusittu.
-
Eilen ajettiin Lempäälä-Jalasjärvi-Lempäälä väli ja muuten toimi hienosti, paitsi tasakaasulla ajettaessa n. 100-110 tuntui ihme nypytystä ja nykäyksiä. Ihan kuin kaasua olisi hiukan nostettu ja painettu heti takaisin. Cruisella en huomannut kokeilla. Ja kertauksen vuoksi, tehottomuus ei poistu ennenkuin akunkengän käyttää irti. Tehot hävisi taas mutta nyt ei edes kovin rajussa kiihdytyksessä, noin puolikaasulla.
Jos jollakin on mahdollisuus saada minulle mittausarvoja moottorin antureilta, olisin kiitollinen. Tps, imm, nokanasento, kaasupoljin, ahtopaineanturi. Voltit ja resistanssi.
-
Nyt luettu vikakoodit, yksi vika cem:ltä, 5110. Liittyi vikavaloon, saattaa johtua ohjelmoinnista. Googlettelin cemiä ja löytyi kohteita, mitä se ohjaa. Itsellä tekee välillä sellaista, että starttauttaa pitkään ja heilauttaa kiekkamittaria ennenkuin lähtee käymään. Myös ikkunat toimivat erikoisesti, vetämällä kerran ylös menee automaatilla ylös asti mutta jos nyppää uudestaan ylöspäin, lasi tulee pari milliä alaspäin. Voisiko olla cem vikaa, sehän ohjaa edellämainittujen lisäksi myös polttoainepumppua? Jos cem katkoo sille jossain tilanteessa syöttöä?
-
Eilen soiteltu autosähköfirmaan ja he olivat sitä mieltä, että joko kampiakselin asentoanturi rikki tai vetolevy kiero/halki. Tänään vaihdoin asentoanturin mutta ei vaikutusta. Toimi hetken akunkengän irrotuksen johdosta mutta heti, kun tulee ahtoa, kyykkää.
Seuraavat kohteet taitavat olla kaasuläppäkotelo, ilmanmäärämittarin puhdistus, nokan asentoanturi ja huohotusnippa. Alkaa loppua ideat kesken, varsinkin kun ei tule mitään vikakoodia, minkä pohjalta voisi alkaa vikaa hakemaan.
-
Jollakin tapaa saman tyyppisiä oireita kuin mulla tuossa "tyhjäkäynti heijaa" osiossa. Erona vaan että oireilee vain kun seissyt päivän ja kylmäkäynnistyksen yhteydessä, kaasua ei kestä. Auto tosin ilman turboa.
-
Pieni valonpilkahdus tunnelin päässä. Maf purettu ja puhdistettu, nyt kesti täyskaasukiihdytyksen 1XX saakka. Ei uskaltanut enempää, kun on se tehovalvontakin...
ylläpito vähän muokkasi, nopeuksien kanssa....
-
Jatketaan pienen hiljaiselon jälkeen, vika palasi taas. Kaasuläppäkotelon ja imusarjan putsasin ja kasattu tietysti uusilla tiivisteillä. Nyt tekee taas tehohävikkiä reippaassa kiihdytyksessä. Muuten vika sama, paitsi nyt kun vika tulee, paikaltaan lähtiessä nykii tai oikeastaan heijaa. Ikäänkuin pumppaisi kaasua ylös alas. Edelleenkään ei vikakoodeja. Antaako kaasuläppä aina vikakoodin, jos jumittaa/sähkövikaa? Voisiko kaasupoljin oireilla noin? Alkaa oikeasti loppua ideat.
-
Nyt saattaa mennä ihan metiköön, mutta onko polttoainesuodatin vaihdettu? En enää edes muista tarkkaan mitä kaikkea entinen auto vuosia sitten teki, mutta tämä paljastui syyksi. Tiedän myös erään toisen tapauksen jossa merkkiliikkeessä oli vaihdettu paljon tehohäviön vuoksi osia kunnes joku keksi tuon suodattimen.
Nykyinen autoni heitti myös limp modea ja valoja kovemmassa kiihdytyksessä. Siinä oli pari vuotta vanha d-suodatin liian liian likainen, ja sen vaihdolla ongelmat hävisivät.
-
On vaihdettu, epäiltiin myös tuota, ei vaikutusta. Tänään kävin vielä illalla ajelemassa ja ennen vian sai päälle, kun pumppasi kaasua. Nyt ei millään, koko ajan vetoa löytyy. Kaasuläppä ei ollut hirveän likainen mutta silti puhdistin ja aukaisin varmuuden vuoksi myös sen sähköpään. Laahainpinnat näyttivät silmämääräisesti ehjiltä ja siisteiltä. Voisiko jumittavat nokkien solenoidit oireilla noin?
-
Päivitystä lisää ongelmaan. Tänään palautettiin vakioksi eli orkkis-softa boksiin takaisin ja auto toimii normaalisti, ei nykimistä tai tehohäviöö. Eli softa oli kuin olikin viallinen. Lähtee ohjelma tutkimuksiin, missä vika.