Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorma - 18.07.2017, 11:13:40
-
Kerron näin jälkeenpäin mitä kävi, ehkä on jollekin hyötyä.
Auto ei startannut, eli solenoidi napsahti kerran, sitten ei mitään. Auto työntämällä käyntiin, oletuksena että akku oli jostain syystä tyhjä. Ajettiin 40km eikä taaskaan startannut. Mittasin latausjännitteen auton käydessä, noin 13V tyhjäkäynnillä. Moottori sammuksiin, akun jännite 12.7V eli kennoja ei oikosulussa.
Vara-akku paikoilleen, ei vaikutusta.
Startin irrotus - ehdin saada jo pultit irti - poika sanoi että jollakin on ollut maadotuksen kanssa ongelmia. Maadoituskaapeli olikin siinä startin alla - otin siitä kiinni kokeillakseni josko olisi vaikka löysällä - lähdi koko kaapeli irti liittimestä. Vaikka on erittäin hienosäikeistä kuparia niin kaapeli oli liittimen sisältä mennyt poikki - kai moottorin tärinästä.
Korjasin avaamalla alkuperäisen liittimen, viilapenkissä kuorittua kaapelia taas liittimen sisään ja tiukka puristus. Varmuuden vuoksi asensin korjatun pään runkoon ja alkuperäisen rungon pään moottoriin.
-
Kiitti vinkistä, taatusti joku päivä vielä edessä.
-
Omakohtaista kokemusta on sellaisesta, että startti pyöräytti moottoria niin kuin akku olisi ollut huono. Selvisi kuitenkin, että akun kaapeli oli unohtunut joskus kiristää ja ajan myötä löystynyt niin, että näytti olevan OK, mutta kun kaapelikenkää pyöräytti ja kiristi pultin, niin vika hävisi.
Toinen tapaus oli samanlainen kuin topicin aloittajalla. Autoon vaihdettiin jo uusi akku, mutta vika löytyi tuurilla syyspimeällä kun kaveri katsoi konepellin alle autoa startatessa. Maakaapelin liitoksessa näkyi kipinöintiä ja sen liitos paljastui syylliseksi.
-
Mul oli sama juttu -96 850:en kanssa. Tuntu et akku huono tai startti sökö, virrat hävis kokonaan ku kään avaimesta. Maajohto lähes poikki, olikin syy