Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: umbra - 18.07.2017, 12:51:31

Otsikko: V50 1.6 d kestävyys - paljonkohan kilometrejä odotettavissa
Kirjoitti: umbra - 18.07.2017, 12:51:31
Eli harkinnassa V50 osto (n. 07-11 haarukalla), mutta koska budjetti ei anna ihan uudenkarheaan peliin periksi, kiinnostaisi tietää mitä näillä nyt yleensä on ajettu? Nettiautossa eniten ajetut ovat jossain 330tkm nurkilla, mutta niitäkin on vain pari. Liekö lahonneet ennen vai eikö ole ehditty ajaa niin paljon?  :D Enemmän ajettuna löytyy sitten isommalla koneella, mutta tuo kulutus alkoi houkutella... Eli jos nyt katselee vaikka 200tkm ajettuja, millaisia ongelmia kannattaisi varautua kohtaamaan (jos jakoremppa tehty)?

Otsikko: Vs: V50 1.6 d kestävyys - paljonkohan kilometrejä odotettavissa
Kirjoitti: volvotdi - 18.07.2017, 16:24:07
Tuon koneen tappaa EGR ja sitä myöden DPF. Nuo kun nappaa pois toiminnasta niin ajeleehan tuolla. Mulla on hoidossa käynyt useampi yli 400tkm ajettu V50 ja V70. Turbo menee 200tkm välein eli se kannattaa huoltaa ennenkuin odottaa hajoamista niin säästää puolet uuden hinnasta.
Otsikko: Vs: V50 1.6 d kestävyys - paljonkohan kilometrejä odotettavissa
Kirjoitti: Lapinmies - 19.07.2017, 12:58:16
Itsellä 170 000km ajettu Drive, V70, vm. 11. Vielä ei ole konepuolelle tarvinnut mitään korjauksia tehdä. Polttoainesuodatin kannattaa vaihtaa normaalia tiheämmin, niin ei ala temppuileen. Itsellä ainoa ongelma ratkesi suodattimen vaihdolla. Eli näillä kilsoilla ei ole ollu onkelmia.

Sitte kannattaa tarkistaa, että hiukkassuodattimen vaihto on tehty (huolto-ohjelmassa 120 000km välein).





Otsikko: Vs: V50 1.6 d kestävyys - paljonkohan kilometrejä odotettavissa
Kirjoitti: visi - 20.07.2017, 17:27:35
Suoraan en osaa sanoa 1.6d:stä, mutta varmaaan on paljon samaa osaa 2.0d:n kanssa.

Osta 2007 malli niin todennäköisesti ei ole DPF:ää riesana. Ainakaan 2.0d:ssä ei sitä silloin ole vakiona ollut (pakolliseksi tullut vasta 2008?).

Mä oon ajanut nyt 2007 2.0d S40:n 3,5 vuodessa 220tkm -> 385tkm. Seuraavaa on joutunut tuolla välillä laittamaan:

Pajalla:
- Oikea etulaakeri 260tkm
- EGR-venttiili 320tkm
- Vetarien suojakumit (sisemmät ja uloimmat) 340tkm
- Ilmastoinnin kenno 370tkm

Itse laittanut:
- Laturi 280tkm
- Takakontin johtosarja 320tkm (kontti ei auennut)
- Kaikki jarrulevyt ja palat 350tkm
- Etuiskarit + etujouset + jousilautaset 365tkm

Jakopää on hihnalla, mutta vaihtoväli mukavat 240tkm. Se vaihdettiin autoa ostettaessa myyntiliikkeessä ennen luovutusta niin ei ole tarvinnut vielä itse laittaa.

Eberi simahti jossain 300tkm kohdalla eli on vikatilassa. En ole yrittänyt korjata, kuulemma kallista.

Muuten mennyt edullisilla Keskusautohallin Essential-huolloilla 159e 20tkm välein. Vaihteistoöljy kerran vaihdettu ja ilma-/pa-suodatinta pari kertaa.

Vasen etukaari alkoi tänä keväänä vähän kukkia. Muuten ruosteeton.

Oma ajotyyli on sellainen ettei varmasti kone karstoitu  :2funny:

EDIT: Turbon kanssa ei ole ollut ongelmaa, pitäisköhän aiempien viestien perusteella olla huolissaan  :-\
Otsikko: Vs: V50 1.6 d kestävyys - paljonkohan kilometrejä odotettavissa
Kirjoitti: Leo - 17.08.2017, 06:54:18
Onko kukaan vaihtanut 1.6d malliin sellaista öljypohjaa, jossa tyhjennystulppa on ihan alaosassa? Näitä saa tarvikkeena ainakin joka tarvikeliike tilattua tehdastilauksena. Tai sitten onko joku tehnyt vastaavaa temppua kuin videolla? https://youtu.be/phjR7jFUOK0 (https://youtu.be/phjR7jFUOK0)
Tuntuu olevan yksi syy moottoreiden öljypuolen ongelmiin tämä hienoa suunnittelua oleva alkuperäinen öljypohja. Onkohan ihan suunniteltu noin moottorin elinikä lyhyemmäksi :idiot2:

3 dl jää vanhaa öljyä aina sotkemaan konetta. Kaikki sakka siis mikä pohjalle kertyy. https://youtu.be/EgEO8WLY8HI (https://youtu.be/EgEO8WLY8HI)

Tuossa kuva siitä öljypohjasta, jossa pohjassa se tyhjennystulppa:
(http://t.iparts.pl/078/5507476/dokumenty/miska-olejowa-klokkerholm.jpg)

Tuollainen on vakiona:
(http://www.niparts.com/Graphics/full/DATA_60/3132052.jpg)
Otsikko: Vs: V50 1.6 d kestävyys - paljonkohan kilometrejä odotettavissa
Kirjoitti: jas66 - 01.09.2017, 18:36:56
Montako sihtiä tuossa 1,6D moottorissa on öljypuolella. Ainakin varsinainen öljypumpun sihti ja toinen turbolle menevän öljyputken banjoliittimessä. Onkohan muita? Tarkoitus olis poistaa tuo banjon sihti ja puhdistaa pumpun sihti ja muokata tuota öljypohjaa siten, että saa propun kautta kaikki öljyt pihalle
Otsikko: Vs: V50 1.6 d kestävyys - paljonkohan kilometrejä odotettavissa
Kirjoitti: Leo - 01.09.2017, 21:35:12
Montako sihtiä tuossa 1,6D moottorissa on öljypuolella. Ainakin varsinainen öljypumpun sihti ja toinen turbolle menevän öljyputken banjoliittimessä. Onkohan muita? Tarkoitus olis poistaa tuo banjon sihti ja puhdistaa pumpun sihti ja muokata tuota öljypohjaa siten, että saa propun kautta kaikki öljyt pihalle
En tiedä oliko öljynlauhduttimessa itsessään myös joku sihti tai sen kiinnityskohdassa. Youtubevideoilta näkyy kun turbon öljynkierron paluulinjakin on mennyt tukkoon. Tuo paremman mallin öljypohja itsellä ostoslistalla ennen öljynvaihtoa. Sitten laitan samalla imusihdin uusiksi ja turbon öljylinjat ja banjopultit.
Otsikko: Vs: V50 1.6 d kestävyys - paljonkohan kilometrejä odotettavissa
Kirjoitti: jas66 - 07.09.2017, 21:40:57
Saakohan tuohon öljypohjaan tiivistettä vai onko se liimalla tiivestettävä?
Entäpä saako pumpun imusihtiä irto-osana vai pitääkö se ottaa koko pumppu irti ja "tiskata" sihti?
Otsikko: Vs: V50 1.6 d kestävyys - paljonkohan kilometrejä odotettavissa
Kirjoitti: Leo - 08.09.2017, 17:51:43
Saakohan tuohon öljypohjaan tiivistettä vai onko se liimalla tiivestettävä?
Entäpä saako pumpun imusihtiä irto-osana vai pitääkö se ottaa koko pumppu irti ja "tiskata" sihti?
Sihti on irrallinen osa. Pumpun jos irrottaa niin pitää jakopään hihna ilmeisesti ottaa irti. Minulla tuli turbon asennussarjan mukana se uusi imusihti.
Otsikko: Vs: V50 1.6 d kestävyys - paljonkohan kilometrejä odotettavissa
Kirjoitti: jas66 - 10.09.2017, 16:07:39
Kiitos, tämä tuli selväksi mutta tuo öljypohjan tiivistäminen on vielä hakusessa.
Eli liimalla vai onko siihen olemassa tiiviste?
Otsikko: Vs: V50 1.6 d kestävyys - paljonkohan kilometrejä odotettavissa
Kirjoitti: Leo - 10.09.2017, 17:09:09
Kiitos, tämä tuli selväksi mutta tuo öljypohjan tiivistäminen on vielä hakusessa.
Eli liimalla vai onko siihen olemassa tiiviste?
Ei ainakaan Kaha ja Koivunen anna öljypohjalle tiivistettä. Veikkaan tiivistemassaa, mutta tämän voisi joku  varmistaa kun varmasti näistä on pohjia aika paljon irroiteltu.
Otsikko: Vs: V50 1.6 d kestävyys - paljonkohan kilometrejä odotettavissa
Kirjoitti: Rataraat0 - 10.09.2017, 17:51:33
Ei ainakaan Kaha ja Koivunen anna öljypohjalle tiivistettä. Veikkaan tiivistemassaa, mutta tämän voisi joku  varmistaa kun varmasti näistä on pohjia aika paljon irroiteltu.

Massaa ainakin tuohon omaan laitettiin kun meni turbon vaihto hommiksi.
Otsikko: Vs: V50 1.6 d kestävyys - paljonkohan kilometrejä odotettavissa
Kirjoitti: vekkuli - 11.02.2018, 14:36:04
Mistähän tuon paremman mallin öljypohjan sais? Onko esim autodocilta nuo Loro,Blic,Vaico ja Stark kumpaa mallia?
Otsikko: Vs: V50 1.6 d kestävyys - paljonkohan kilometrejä odotettavissa
Kirjoitti: Leo - 11.02.2018, 19:41:42
Mistähän tuon paremman mallin öljypohjan sais? Onko esim autodocilta nuo Loro,Blic,Vaico ja Stark kumpaa mallia?
Kaha ainakin maahantuo tehdastilattavaa olikohan Klokkerholmin öljypohjaa, jossa on öljytulppa alimmainen osa öljypohjaa. Maahantuojan varastolla on puolet halvempana sitten sitä huononmallista vakiota  ::) Eli lähes jokainen suomalainen varaosaliike saa sen tilattua.
Otsikko: Vs: V50 1.6 d kestävyys - paljonkohan kilometrejä odotettavissa
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 11.02.2018, 21:23:56
Tiiviste tai ei,  näkyy  tuossa videossa että öljypohja on ollut massallakin tiivistetty.  https://youtu.be/EgEO8WLY8HI